Zicht op Boedapest en het Parlement
Dohány Synagoge, Boedapest
Staatsopera, Boedapest
Parlement Boedapest
• Voorstellingen in de gerestaureerde Staatsopera van Hongarije: neorenaissance op Werelderfgoedlijst van UNESCO
• Paasmuziek van Bach, Wagner & Mascagni
• Budapest Festival Orchestra speelt Berlioz
Woensdag 16 april vliegen we ’s middags naar Boedapest waar we onze intrek nemen in het viersterrenhotel Crown Plaza Budapest.
Donderdag 17 april verkennen we de Boeda-zijde van Boedapest. Boedapest is prachtig gelegen aan de rivier de Donau, met het heuvelachtige Boeda aan de westkant en het vlakke Pest aan de oostkant. Beroemd is de Kettingbrug die de beide stadsdelen met elkaar verbindt. De burchtheuvel, aan de Boeda-zijde, vormt het mooiste gedeelte van de stad. Niet alleen vanwege het spectaculaire uitzicht, maar ook door de vele historische gebouwen, kerken en musea. In Müpa, de belangrijkste concertzaal van Boedapest, speelt het Budapest Festival Orchestra onder meer de Symphony fantastique van Berlioz. Een jonge kunstenaar die te verlegen is om een afspraakje te maken met de vrouw waarop hij tot over z’n oren verliefd is, wordt gedreven tot wanhoop en geeft zich over aan allerlei wilde, angstaanjagende fantasieën. Dit is in een notendop het levensverhaal van Berlioz dat de achtergrond vormt van zijn Symphonie Fantastique.
Vrijdag 18 april vervolgen we onze excursie door de stad, nu aan de Pest-zijde. Deze kant van de stad is van oorsprong het commerciële centrum van de stad. U kunt in Boedapest niet alleen uw hart ophalen aan cultuur, maar ook genieten van een van de 19e-eeuwse koffiehuizen, zoals het café Gerbeaud, dé plek waar de elite vroeger samenkwam en dat nu in oude glorie is hersteld. ’s Avonds kunt u in de Hongaarse Staatsopera een opvoering van het ‘Bühnenweihfestspiel’ Parsifal van Richard Wagner zien. Het uitvoeren van deze opera op Goede Vrijdag is inmiddels traditie geworden. Aanleiding hiertoe is Parsifals terugkeer in de derde akte op Goede Vrijdag na zijn omzwervingen in zijn zoektocht naar de graalburcht.
Zaterdag 19 april krijgen we een rondleiding in het Museum voor Schone Kunsten. Het is het belangrijkste museum voor beeldende kunst in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Het staatsmuseum toont Europese schilder- en beeldhouwkunst en beschikt daarnaast over Egyptische en Grieks-Romeinse afdelingen. In de Staatsopera kunt u op deze Stille Zaterdag een scenische opvoering bijwonen van Bachs Matthäus Passion in een bewerking van Mendelssohn. Mendelssohn was een van de pleitbezorgers van Bachs meesterwerk, dat min of meer in de vergetelheid was geraakt in de 19e eeuw. Hij wijzigde een aantal instrumentale details en schrapte aria's, dan wel kortte hij die soms substantieel in, terwijl hij het evangelieverhaal intact liet.
Zondag 20 april krijgen we een rondleiding in de bijzondere synagoge van Boedapest die met zijn Moorse torens beeldbepalend is in Pest. In de Staatsopera staat de eenakter Cavalleria rusticana van Mascagni op het affiche. Het werk – dat zich afspeelt tijdens de paasdagen - gaat over passie, jaloezie en haatgevoelens in een driehoeksverhouding tussen moeder, zoon en diens afgewezen minnares, in een Siciliaanse dorp. De opera wordt gedragen door een rijk gekleurd muzikaal tapijt.
Maandag 21 april vliegen we in de loop van de middag reizen we terug naar Nederland.
Mario Castelnuovo-Tedesco
Overture for Julius Caesar, opus 78
Édouard Lalo
Spanish Symphony, opus 21
Hector Berlioz
Symphonie fantastique
Pietro Mascagni
Messe di Gloria
Cavalleria Rusticana
Het viersterren deluxe Crowne Plaza Budapest ligt in the centrum van Boedapest. Het biedt wifi in alle ruimtes and beschikt over een sauna en een modern fittnescentrum gelegen op de bovenste verdieping met uitzicht op de stad.
De elegant ingerichte kamers met air-conditioning van het Crowne Plaza Budapest zijn voorzien van een groot bureau, een minibar voor eigen gebruik, koffie en thee faciliteiten, kabel-TV en een badkamer met separaat bad en douche cabine.
Ontbijt wordt genuttigd in Cult waar u kunt genieten van uitzicht over Vaci Ut. Het uitbebreide buffet wordt gecomplementeerd met à-la carte opties. Lunch en Diner kunnen genuttigd worden in Axis Café & Lounge gelegen op de begane grond. In de avond kunt u hier ook nog genieten van een drankje en een snack.
Basisreissom per persoon met vertrek op woensdag 16 april 2025 | € 1.945,00 |
Eenpersoonstoeslag | € 345,00 |
Budapest Festival Orchestra (17 april 2025) | € 40,00 |
Parsifal (18 april 2025) | € 125,00 |
Matthäus Passion (19 april 2025) | € 75,00 |
Pasen met Mascagni (20 april 2025) | € 75,00 |
• KLM-vluchten met belastingen, transfers en vervoer ter plaatse
• 5 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterrenhotel Crowne Plaza Budapest op basis van logies en ontbijt
• 5 diners of lunches in goede restaurants, inclusief een glas wijn
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Ruimbagage (lees hier meer over de bagageregeling bij MUSICO Reizen)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Opstapplaats: Schiphol
• Exclusief toegangskaarten voorstellingen en concert, vervoer van en naar Schiphol, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit
woensdag 16 april, 11:25 uur - 13:20 uur (Amsterdam - Stockholm), vluchtnummer: KL1365
maandag 21 april, 17:05 uur - 19:15 uur (Stockholm - Amsterdam), vluchtnummer: KL1368
De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.
U had als medereiziger verzeild kunnen raken in een bus met een kelenschrapend gezelschap dat hard studeert op een Mozart-canon, of in een treincoupé waar een selecte groep zich gewillig onderwerpt aan een chocoladeproeverij. De zinnen prikkelen met meer dan alleen de concerten, voorstellingen en bezienswaardigheden die al gepland waren: het is wel een van mijn geliefde bezigheden tijdens een reis.
Terwijl ik zelf als kamermusicus regelmatig op het podium te vinden ben is mijn rol als uw begeleider bescheidener, maar het doel hetzelfde: de muziek tot leven brengen. Dan gaat het natuurlijk om meer dan een uitlegje bij een voorstelling; gedurende een reis een met leuke en minder vrolijke verhalen gelardeerd ruimer klankbeeld oproepen en vooral duidelijk maken hoe, behalve hopelijk geïnspireerd, ook ambachtelijk en aards de kunst en de kunstenaar kunnen zijn, daarbij puttend uit wat er in de afgelopen eeuwen zoal is opgetekend in de literatuur en uit mijn eigen belevenissen als muziekspeler en in andere huidige en vroegere activiteiten als radioprogrammeur en -presentator, recensent, componist, arrangeur, concert-organisator, bladomslaander, dirigent, docent, interviewer, acteur, kleuter-muziekcursusleider, stadsgids, reisleider - ja, dat was het wel ongeveer, geloof ik.
Hoewel ik tijdens mijn jeugd door mijn vader behoorlijk met nostalgie ben geïnfecteerd - ik ken bijvoorbeeld heel goed de populaire muziek waar U én uw ouders vroeger stiekem naar luisterden of op dansten! (en laat ik het niet hebben over mijn collectie 78- en andere toerenplaten) - hebben die jeugd én mijn muziekstudie in Nederland en Rusland me muzikaal omnivoor gemaakt en geleerd niet te oordelen naar genre maar naar kwaliteit.En het wonderlijke is dan, dat er behalve in al die kunstige muziek voor mij zoveel kwaliteit schuilt in de symfonieën van omgevingsgeluiden die ik op diverse plaatsen in de wereld heb kunnen beluisteren en die deze daarmee extra dierbaar maken: de licht met meeuwen bevolkte zeewind en het bijna ongemerkt sissen van kebab op een klein rooster van een straatverkoper als achtergrond bij een nachtelijk gesprek op met een boekverkoper op een plein in Istanbul; of het aanzwellen van met schippersklavier-klanken vermengd geroezemoes bij het naderen van een wijnkelder of middeleeuwse bierbrouwerij annex -café in Praag, de stad waar ik regelmatig verblijf - plots meer geluid omdat de licht krakende deur van het etablissement wat bruusk door een vertrekkende bezoeker opengetrokken wordt.
Maar... als U het toch liever over de overeenkomst tussen Beethoven en Boogie-Woogie wilt hebben, ben ik graag van de partij!
Lees ook het interview met Harry-Imre Dijkstra.