Teatro real, Madrid
Museo del Prado, Madrid
Lise Lindstrom
Gregory Kunde
Las Meninas (Diego Velazquez, detail)
• Opera’s in Teatro Real & Auditorio Nacional de Música
• Asmik Grigorian als Desdemona in Verdi’s Otello
• Triángulo de Oro: Museo Thyssen-Bornemisza, Museo del Prado & Museo Reina Sofía
Donderdag 2 oktober vliegen we rechtstreeks naar Madrid voor een culturele muziekreis naar Madrid. MUSICO Reizen is er trots op kaarten te hebben bemachtigd voor voorstellingen in één van de belangrijkste operatheaters van Europa, het Teatro Real in Madrid. Het operahuis werd gebouwd in opdracht van koningin Isabella II en dateert uit 1850. De werkzaamheden aan de metro van Madrid bracht zoveel schade aan het gebouw toe dat men het operahuis in 1925 moest sluiten. Het zou nog tot na de verbouwingen tussen 1991 en 1997 duren voordat er weer opera’s opgevoerd werden. ’s Middags bezoeken we het Museo Thyssen-Bornemisza. Baron Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza legde de basis voor deze kunstcollectie met behulp van het familievermogen dat zijn grootvader August Thyssen met diens ijzer- en staalfabriek Thyssen had opgebouwd. De fabriek groeide uit tot de multinational TBG (Thyssen-Bornemisza Group) en de collectie tot de grootste privéverzameling ter wereld, naast die van de koningin van Engeland.
Vrijdag 3 oktober maken we uitgebreid kennis met de veelzijdige stad Madrid. Het Plaza Mayor is het centrum van de oude stad. Op dit stadsplein vonden vroeger zowel executies als stierengevechten plaats. Nu zijn er rond het ruiterstandbeeld van Carlos III vooral terrasjes en cafés, waar u tot laat in de avond kunt genieten van de zwoele Spaanse avonden.
In het Auditorio Nacional de Música kunt u een concertante opvoering bijwonen van de opera Wozzeck van Berg door het Orquesta y Coro Nacionales de España onder leiding van David Afkham, met onder andere Martin Winkler in de titelrol en Lise Lindstrom als Marie.
Zaterdag 4 oktober krijgen we een rondleiding in het Museo del Prado. Dit museum wordt algemeen beschouwd als ’s werelds mooiste museum. De bekendste werken van het Museo del Prado zijn Las Meninas van Velázquez, Goya’s Naakte Maja en Geklede Maja en De Tuin der Lusten van de hand van Jeroen Bosch. In het Teatro Real kunt u vanavond een opvoering bijwonen van de opera Iris van Mascagni, met onder andere Ermonela Jaho in de titelrol en Gregory Kunde als Osaka. Mascagni is een van die componisten die beroemd werden met één werk, in zijn geval met de opera Cavalleria rusticana. De rest van zijn – overigens zeer interessante - werken is nagenoeg onbekend. Zijn dramatische opera Iris uit 1898 op een libretto van Luigi Illica (die ook de libretti schreef voor Puccini’s La bohème, Tosca en Madama Butterfly) speelt in Japan, in het ode licht district van Tokio. Titelpersonage is een natuurmeisje. Haar naam Iris is daar al een directe verwijzing naar. Zij is puur, onschuldig maar ook fragiel. Lijnrecht hier tegenover staan de mannen Osaka en Kyoto. Osaka is een edelman die wel zin heeft in een avontuurtje met Iris, en Kyoto zal hem wel even helpen zijn plannen tot uitvoer te brengen zonder zich af te vragen wat Iris wil. Dat deze heren de namen van steden dragen, is veelzeggend. Maar zelfs de vader van Iris blijkt een grote egoïst.
Zondag 5 oktober bezoeken we ‘s ochtends het Museo Reina Sofía, dat vooral gewijd is aan Spaanse kunst. Het bevindt zich in de onmiddellijke omgeving van het Museo del Prado en het Museo Thyssen-Bornemisza en vormt daarmee de zogenaamde ‘Triángulo del Arte’ of ‘Triángulo de Oro’ (de gouden driehoek) aan de belangrijke boulevard van Madrid, de Paseo del Prado. ’s Avonds kunt u in het Teatro Real een opvoering bijwonen van Verdi’s Otello, met Asmik Grigorian als Desdemona en Brian Jagde in de titelrol.
Maandag 6 oktober vliegen we aan het begin van de middag per rechtstreekse vlucht terug naar Nederland.
Goed slapen is van essentieel belang op vakantie, alleen uitgerust kunt u optimaal genieten van het culturele aanbod. De hotels waarin u tijdens uw MUSICO-reis logeert, voldoen aan hoge standaarden. Over het algemeen kiezen we voor viersterrenhotels zodat u de beschikking heeft over een royale kamer, een uitgebreid ontbijtbuffet en een uitstekende service van het hotelpersoneel. Afhankelijk van de situatie kiezen we in een enkel geval ook wel voor een driesterrenhotel.
De sfeer van het hotel is afhankelijk van het soort reis dat we maken, soms kiezen we voor een wat zakelijker hotel met een centrale ligging, een andere keer heeft een intiemer hotel onze voorkeur.
Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 02 oktober 2025 | € 2.095,00 |
Eenpersoonstoeslag | € 300,00 |
Wozzeck (03 oktober 2025) | € 45,00 |
Iris (04 oktober 2025) | € 225,00 |
Otello (05 oktober 2025) | € 225,00 |
• KLM-vluchten met belastingen en toeslagen
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in een 4-sterrenhotel in Madrid op basis van logies en ontbijt
• 4 diners of lunches in uitstekende restaurants, inclusief een glas wijn
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Ruimbagage (lees hier meer over de bagageregeling en het eventueel wijzigen van het vliegticket bij MUSICO Reizen)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding
• Opstapplaats: Schiphol
• Exclusief toegangskaarten voorstellingen en concert, vervoer van en naar Schiphol, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit
donderdag 2 oktober, 09:30 uur - 12:05 uur (Amsterdam - Madrid), vluchtnummer: KL1503
maandag 6 oktober, 13:05 uur - 15:35 uur (Madrid - Amsterdam), vluchtnummer: KL1504
De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.
U had als medereiziger verzeild kunnen raken in een bus met een kelenschrapend gezelschap dat hard studeert op een Mozart-canon, of in een treincoupé waar een selecte groep zich gewillig onderwerpt aan een chocoladeproeverij. De zinnen prikkelen met meer dan alleen de concerten, voorstellingen en bezienswaardigheden die al gepland waren: het is wel een van mijn geliefde bezigheden tijdens een reis.
Terwijl ik zelf als kamermusicus regelmatig op het podium te vinden ben is mijn rol als uw begeleider bescheidener, maar het doel hetzelfde: de muziek tot leven brengen. Dan gaat het natuurlijk om meer dan een uitlegje bij een voorstelling; gedurende een reis een met leuke en minder vrolijke verhalen gelardeerd ruimer klankbeeld oproepen en vooral duidelijk maken hoe, behalve hopelijk geïnspireerd, ook ambachtelijk en aards de kunst en de kunstenaar kunnen zijn, daarbij puttend uit wat er in de afgelopen eeuwen zoal is opgetekend in de literatuur en uit mijn eigen belevenissen als muziekspeler en in andere huidige en vroegere activiteiten als radioprogrammeur en -presentator, recensent, componist, arrangeur, concert-organisator, bladomslaander, dirigent, docent, interviewer, acteur, kleuter-muziekcursusleider, stadsgids, reisleider - ja, dat was het wel ongeveer, geloof ik.
Hoewel ik tijdens mijn jeugd door mijn vader behoorlijk met nostalgie ben geïnfecteerd - ik ken bijvoorbeeld heel goed de populaire muziek waar U én uw ouders vroeger stiekem naar luisterden of op dansten! (en laat ik het niet hebben over mijn collectie 78- en andere toerenplaten) - hebben die jeugd én mijn muziekstudie in Nederland en Rusland me muzikaal omnivoor gemaakt en geleerd niet te oordelen naar genre maar naar kwaliteit.En het wonderlijke is dan, dat er behalve in al die kunstige muziek voor mij zoveel kwaliteit schuilt in de symfonieën van omgevingsgeluiden die ik op diverse plaatsen in de wereld heb kunnen beluisteren en die deze daarmee extra dierbaar maken: de licht met meeuwen bevolkte zeewind en het bijna ongemerkt sissen van kebab op een klein rooster van een straatverkoper als achtergrond bij een nachtelijk gesprek op met een boekverkoper op een plein in Istanbul; of het aanzwellen van met schippersklavier-klanken vermengd geroezemoes bij het naderen van een wijnkelder of middeleeuwse bierbrouwerij annex -café in Praag, de stad waar ik regelmatig verblijf - plots meer geluid omdat de licht krakende deur van het etablissement wat bruusk door een vertrekkende bezoeker opengetrokken wordt.
Maar... als U het toch liever over de overeenkomst tussen Beethoven en Boogie-Woogie wilt hebben, ben ik graag van de partij!
Lees ook het interview met Harry-Imre Dijkstra.