De Arena in Verona

De Arena in Verona

Biblioteca capitolare, Verona

Biblioteca capitolare, Verona

Giuseppe Verdi

Giuseppe Verdi

Palazzo Maffei in Verona

Palazzo Maffei in Verona

Altaar in San Zeno in Verona (Mantegno)

Altaar in San Zeno in Verona (Mantegno)

Verona, Italië
17 juli 2026 t/m 20 juli 2026
Verona
Italiaans genieten van opera

• Opera in de zwoele Italiaanse avondlucht
• Tweemaal Verdi in de Arena di Verona
• Bezoek aan de Biblioteca Capitolare, Palazzo Maffei en Basilica di San Zeno
• Verblijf in centrum van Verona, op loopafstand van de Arena

 
Basisreissom: € 1.595,00

Vrijdag 17 juli vliegen we aan het begin van de middag rechtstreeks naar Verona, waar we verblijven in het viersterrenhotel Giberti in het centrum van Verona, gelegen op loopafstand van de Arena. De Arena di Verona is een van de best bewaard gebleven amfitheaters ter wereld. De sfeer in de Arena is uniek, in de zwoele Italiaanse schemering. Deze avond is in de Arena de opera La bohème van Puccini te zien.

Zaterdag 18 juli maken we met een plaatselijke gids een uitgebreide stadswandeling door het centrum van Verona. In de eerste eeuw voor Christus was Verona door zijn gunstige ligging aan de Adige al een belangrijke Romeinse stad. Het dal van de Adige vormde een goede verbinding tussen Italië en de landen ten noorden van de Alpen. De Romeinse invloed van weleer blijkt nu nog uit bijvoorbeeld het amfitheater, het Teatro Romano en de Porta dei Borsari. In de 12e, 13e en 14e eeuw werd Verona bestuurd door de Scaliger familie. Juist in deze periode situeerde Shakespeare zijn beroemde Romeo & Julia. De Veronese families Montecchi en Capuleti waartoe Romeo en Julia behoorden, waren begin 14e eeuw grote rivalen van elkaar. De Arena di Verona biedt deze avond Nabucco van Verdi in een regie van Stefano Poda.

Zondag 19 juli brengen we eerst een bezoek aan de Biblioteca Capitolare, een van de oudste bibliotheken ter wereld. Al vanaf in ieder geval het jaar 517 werden op deze plek boeken en manuscripten geproduceerd, zo weten we dankzij een opmerking op een van de manuscripten. In de loop van de eeuwen groeide dit Scriptorum uit tot een belangrijke bibliotheek waar onder meer illustere geleerden en literatoren zoals Dante Alighieri en Francesco Petrarca graag langs kwamen.
Daarna wandelen we naar een van de beroemdste paleizen van de stad, het Palazzo Maffei aan het Piazza delle Erbe. Het pand stamt uit de middeleeuwen, maar in de 17e eeuw ondernamen de bankiers Marcantonio en Rolandino Maffei een grootse renovatie, met de huidige, prachtige façade als gevolg, met een wonderlijke combinatie van renaissance en barokke elementen. Sinds 2020 biedt het palazzo een thuis aan de rijke kunstcollectie van Luigi Carlon.
Deze avond is in de Arena de opera te zien waar het allemaal mee begon, op de dag nauwkeurig precies 111 jaar geleden: Aida van Verdi.

Maandag 20 juli krijgen we een rondleiding in de Basilica di San Zeno. San Zeno, een heilige uit de 4e eeuw, is de beschermheilige van de stad Verona. De basiliek van San Zeno is zeer bijzonder. De kerk werd in de 4e eeuw gesticht en kreeg eind 14e eeuw haar huidige vorm. De imposante bronzen deuren uit de 11e eeuw geven toegang tot een indrukwekkende kerk met Romeinse zuilen, fresco's uit de 13e en 14e eeuw en het beroemde altaarstuk van Andrea Mantegna. Het was tot dan toe gebruikelijk om een altaarstuk op te delen in verschillende vlakken waarbij in men elk vlak een op zichzelf staande afbeelding schilderde. Mantegna brak met die traditie: bij hem is er sprake van een doorlopende voorstelling waarbij de Korintische Zuilen die het altaarstuk in verschillende vlakken verdelen, deel uit maken van de voorstelling. In de loop van de middag vliegen we terug naar Nederland.

Opera
  • vrijdag 17 juli 2026 La bohème - settore Verdi
  • Arena di Verona (Verona)
  • We bieden kaarten aan in twee verschillende rangen: Poltronissima Platinum zijn de plaatsen voor het podium, Settore Verdi zijn de plaatsen op de onderste ring van het theater, tegenover het podium

  • Giacomo Puccini La bohème (opera)
  • Prijs: € 130,00
Opera
  • vrijdag 17 juli 2026 La bohème - poltronissima platinum
  • Arena di Verona (Verona)
  • We bieden kaarten aan in twee verschillende rangen: Poltronissima Platinum zijn de plaatsen voor het podium, Settore Verdi zijn de plaatsen op de onderste ring van het theater, tegenover het podium

  • Giacomo Puccini La bohème (opera)
  • Prijs: € 300,00
Opera
  • zaterdag 18 juli 2026 Nabucco - settore Verdi
  • Arena di Verona (Verona)
  • We bieden kaarten aan in twee verschillende rangen: Poltronissima Platinum zijn de plaatsen voor het podium, Settore Verdi zijn de plaatsen op de onderste ring van het theater, tegenover het podium

  • Giuseppe Verdi Nabucco (opera)
  • Prijs: € 130,00
Opera
  • zaterdag 18 juli 2026 Nabucco - poltronissima platinum
  • Arena di Verona (Verona)
  • We bieden kaarten aan in twee verschillende rangen: Poltronissima Platinum zijn de plaatsen voor het podium, Settore Verdi zijn de plaatsen op de onderste ring van het theater, tegenover het podium

  • Giuseppe Verdi Nabucco (opera)
  • Prijs: € 300,00
Opera
  • zondag 19 juli 2026 Aida - settore Verdi
  • Arena di Verona (Verona)
  • We bieden kaarten aan in twee verschillende rangen: Poltronissima Platinum zijn de plaatsen voor het podium, Settore Verdi zijn de plaatsen op de onderste ring van het theater, tegenover het podium

  • Giuseppe Verdi Aida (opera)
  • Prijs: € 130,00
Opera
  • zondag 19 juli 2026 Aida - poltronissima platinum
  • Arena di Verona (Verona)
  • We bieden kaarten aan in twee verschillende rangen: Poltronissima Platinum zijn de plaatsen voor het podium, Settore Verdi zijn de plaatsen op de onderste ring van het theater, tegenover het podium

  • Giuseppe Verdi Aida (opera)
  • Prijs: € 300,00
Hotel Giberti

Hotel Giberti, Verona Het viersterren Hotel Giberti ligt tussen de Arena van Verona en het station Porta Nuova. Het heeft een buitenterras. Gilberti heeft grote kamers en een 24-uursservice.

Er zijn goede openbaar vervoersverbindingen bij het hotel en u kunt gemakkelijk lopend een bezoek brengen aan het historische centrum van Verona. Fietsen zijn gratis beschikbaar van april tot november.

De kamers hebben WiFi-toegang en airconditioning. Ook roomservice en satelliet-tv zijn beschikbaar.

Hotel Giberti biedt een gratis ontbijt, waar u in de zomer buiten van kunt genieten.




Basisreissom per persoon met vertrek op vrijdag 17 juli 2026 € 1.595,00
Eenpersoonstoeslag € 315,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
La bohème - settore Verdi (17 juli 2026) € 130,00
La bohème - poltronissima platinum (17 juli 2026) € 300,00
Nabucco - settore Verdi (18 juli 2026) € 130,00
Nabucco - poltronissima platinum (18 juli 2026) € 300,00
Aida - settore Verdi (19 juli 2026) € 130,00
Aida - poltronissima platinum (19 juli 2026) € 300,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Transavia-vluchten met belastingen, toeslagen, transfers en vervoer ter plaatse
• 3 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Hotel Giberti in Verona
• 3 diners of lunches in goede restaurants inclusief één glas wijn
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Ruimbagage (lees hier meer over de bagageregeling en het eventueel wijzigen van het vliegticket bij MUSICO Reizen)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaats: Schiphol
• Exclusief toegangskaarten voorstellingen, vervoer van en naar Schiphol, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• We bieden kaarten aan in twee verschillende rangen: Poltronissima Platinum zijn de plaatsen voor het podium, Settore Verdi zijn de plaatsen op de onderste ring van het theater, tegenover het podium
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

Vertrektijden:

vrijdag 17 juli, 13:20 uur - 15:00 uur (Amsterdam - Verona), vluchtnummer: HV5467
maandag 20 juli, 17:05 uur - 19:00 uur (Verona - Amsterdam), vluchtnummer: HV5464

De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.

Peter t Hart

Mijn drie steekwoorden waren lange tijd: wiskunde, literatuur en klassieke muziek. Wiskunde heb ik gestudeerd, literatuur werd mijn minor (keuzevak) en klassieke muziek, daar ben ik ingedoken als examenvak op de middelbare school. Daar is het dus eigenlijk pas begonnen!

Al snel voegde ik toe: 'zwak voor opera', want ik ben steeds meer en meer opera’s gaan zien. In mijn studententijd huurde ik die vooral bij de bibliotheek, want op YouTube stonden ze nog niet. Toen ik alles gezien had van de bibliotheek Ede, waar ik ben opgegroeid, huurde ik ook alles van de bibliotheek Nijmegen, mijn studentenstad. En toen kwam ik er niet meer onderuit: nu moest ik als Einzelgänger toch echt naar het theater toe.

Opera heeft mijn sociale leven wel behoorlijk verrijkt. Ik bleek namelijk ook een goede stem te hebben en ben aan het eind van mijn studie gaan zingen als tenor. Van het één kwam het ander. Ik raakte betrokken bij de uitgeverij die de teksten en bladmuziek beheerde, dook een archief in van negentiende-eeuws materiaal, en werd recensent bij Place de l’Opera. Toen er gevraagd werd om een spreker voor de opera’s in Pathé - die live vanuit New York worden doorgestuurd, en zo zag ik ook mijn allereerste opera! - heb ik me opgeworpen en daar geef ik dus steevast inleidingen. In de zaal zaten reizigers van MUSICO Reizen en zo ben ik dan hier verzeild geraakt. Busreizen maak ik altijd heel graag, en anders ga ik wel alleen met de trein. De culturele hotspots van Europa heb ik vrijwel allemaal wel bezocht. Ik dacht dat je om reisleider te worden een rijbewijs nodig hebt, maar gelukkig voor mij blijkt dat bij MUSICO Reizen niet te hoeven.

Wat mij aanspreekt aan opera, is allereerst de behandeling van verhaal en personages. De literaire kant om het maar zo te zeggen. Vaak is een opera gebaseerd op een bekend toneelstuk of een vuistdikke roman en om er dan een opera-versie van te maken, moeten er slimme keuzes worden gemaakt. In de regel wordt er sterk gecomprimeerd en het verhaal tot de kern teruggebracht. Er zijn opera’s waar dat briljant is gelukt en opera’s die alsnog te breedsprakig zijn. Maar ook die zijn voor mij geen straf. Er valt genoeg te genieten.
Doordat ik zelf ben gaan zingen, ben ik ook thuis in goede zangtechniek en naarmate ik meer en meer partituren heb gezien, weet ik daar ook wel wegwijs in. Mijn achtergrond als wiskundige helpt dan toch nog om zo’n partituur naar muziek om te zetten: een partituur ziet er abstract uit, maar de bedoeling van een componist is mij snel duidelijk. Soms is het geniaal hoe een componist verhaal, personage en muzikale lijn met elkaar weet te verbinden.