Secession, Wenen
Christiane Karg
Hofburg, Wenen
De kus (Gustav Klimt, detail)
Oberes Belvedere, Wenen
Julian Prégardien
Kunsthistorisches Museum, Wenen
• Musikstadt Wien
• Concerten in de Musikverein & Konzerthaus Wien
• Beethoven in de Wiener Staatsoper
• Feestelijke oudejaarsavond met Die Fledermaus in de Volksoper Wien
• Uitgebreid excursieprogramma met o.a. Mozarthaus, Kunsthistorisches Museum Wien en Belvedere
Maandag 29 december vliegen we in de loop van de ochtend rechtstreeks naar Wenen. ’s Avonds kunt u in de Musikverein het Tonkünstler-Orchester Niederösterreich horen onder leiding van Alfred Eschwé met een ‘Programm zum Jahreswechsel’.
Dinsdag 30 december maken we kennis met Wenen, waarbij de nadruk tijdens de stadsrondrit zal komen te liggen op Wenen als muziekstad’. De Oostenrijkse hoofdstad is het centrum van kunst en cultuur op de grens van Oost- en West-Europa en heeft vele beroemde kunstenaars voortgebracht. Zo woonden en werkten ook de componisten Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, de familie Strauss, Bruckner, Mahler en Schönberg in Wenen.
In de Staatsoper Wien worden de belangrijkste rollen in Beethovens opera Fidelio gezongen door Christopher Maltman als Don Pizarro, David Butt Philip als Florestan en Malin Byström als Leonore.
Woensdag 31 december krijgen we een rondleiding in het Kunsthistorische Museum Wien, een van de meest vooraanstaande musea ter wereld. Het museum toont de door de eeuwen heen verzamelde kunstschatten van de Habsburgers. Het gebouw biedt niet alleen ruimte aan kunst, het is ook een kunstwerk op zich. In 1891 opende het fraaie monumentale pand aan de Ringstraße met zijn schitterende interieur van stucwerk en marmer voor het eerst zijn poorten. Het pand is gebouwd volgens de ideeën van Gottfried Semper en Baron Karl von Hasenauer. U kunt het jaar op Weense wijze met een opvoering van Die Fledermaus van Johan Strauß in de Volksoper Wien.
Donderdag 1 januari bezoeken we het Belvedere. Dit complex bestaat uit het Obere Belvedere en het oudere Untere Belvedere die door een prachtige tuin met elkaar verbonden zijn. Het Untere Belvedere diende als zomerverblijf voor de prins van Savoye en is in tegenstelling tot het Obere Belvedere bescheiden van formaat. Het Obere Belvedere is het belangrijkste gebouw, het was ooit één van de eerste openbare musea ter wereld. Hier bevindt zich niet alleen het beroemde schilderij De Kus van Gustav Klimt, maar ook werken van onder meer Monet en Van Gogh. Met Beethovens Negende Symfonie door de Wiener Symphoniker en Wiener Singakademie kunt u in het Konzerthaus Wien het nieuwe jaar openen, met onder andere sopraan Christiane Karg en tenor Julian Prégardien.
Vrijdag 2 januari krijgen we een rondleiding door het Mozarthaus Wien. Het is het huis waar Mozart met zijn gezin tweeënhalf jaar woonde en waar hij onder meer de opera Le nozze di Figaro componeerde. In de loop van de middag vliegen we terug naar Nederland.
Het programma wordt later bekend gemaakt.
Goed slapen is van essentieel belang op vakantie, alleen uitgerust kunt u optimaal genieten van het culturele aanbod. De hotels waarin u tijdens uw MUSICO-reis logeert, voldoen aan hoge standaarden. Over het algemeen kiezen we voor viersterrenhotels zodat u de beschikking heeft over een royale kamer, een uitgebreid ontbijtbuffet en een uitstekende service van het hotelpersoneel. Afhankelijk van de situatie kiezen we in een enkel geval ook wel voor een driesterrenhotel.
De sfeer van het hotel is afhankelijk van het soort reis dat we maken, soms kiezen we voor een wat zakelijker hotel met een centrale ligging, een andere keer heeft een intiemer hotel onze voorkeur.
Basisreissom per persoon met vertrek op maandag 29 december 2025 | € 2.495,00 |
Eenpersoonstoeslag | € 380,00 |
Tonkünstler-Orchester Niederösterreich (29 december 2025) | € 92,00 |
Fidelio (30 december 2025) | € 213,00 |
Die Fledermaus (31 december 2025) | € 116,00 |
Wiener Symphoniker (01 januari 2026) | € 145,00 |
• KLM-vluchten met belastingen, toeslagen en CO2-compensatie
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in een 4-sterrenhotel in Wenen
• 4 diners of lunches in goede restaurants, inclusief een glas wijn
• Ruimbagage (lees hier meer over de bagageregeling en het eventueel wijzigen van het vliegticket bij MUSICO Reizen)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Deskundige reisleiding
• Opstapplaats: Schiphol
• Exclusief: vervoer van en naar Schiphol, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit
maandag 29 december, 09:45 uur - 11:30 uur (Amsterdam - Wenen), vluchtnummer: KL1901
vrijdag 2 januari, 16:55 uur - 18:50 uur (Wene - Amsterdam), vluchtnummer: KL1906
De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.
U had als medereiziger verzeild kunnen raken in een bus met een kelenschrapend gezelschap dat hard studeert op een Mozart-canon, of in een treincoupé waar een selecte groep zich gewillig onderwerpt aan een chocoladeproeverij. De zinnen prikkelen met meer dan alleen de concerten, voorstellingen en bezienswaardigheden die al gepland waren: het is wel een van mijn geliefde bezigheden tijdens een reis.
Terwijl ik zelf als kamermusicus regelmatig op het podium te vinden ben is mijn rol als uw begeleider bescheidener, maar het doel hetzelfde: de muziek tot leven brengen. Dan gaat het natuurlijk om meer dan een uitlegje bij een voorstelling; gedurende een reis een met leuke en minder vrolijke verhalen gelardeerd ruimer klankbeeld oproepen en vooral duidelijk maken hoe, behalve hopelijk geïnspireerd, ook ambachtelijk en aards de kunst en de kunstenaar kunnen zijn, daarbij puttend uit wat er in de afgelopen eeuwen zoal is opgetekend in de literatuur en uit mijn eigen belevenissen als muziekspeler en in andere huidige en vroegere activiteiten als radioprogrammeur en -presentator, recensent, componist, arrangeur, concert-organisator, bladomslaander, dirigent, docent, interviewer, acteur, kleuter-muziekcursusleider, stadsgids, reisleider - ja, dat was het wel ongeveer, geloof ik.
Hoewel ik tijdens mijn jeugd door mijn vader behoorlijk met nostalgie ben geïnfecteerd - ik ken bijvoorbeeld heel goed de populaire muziek waar U én uw ouders vroeger stiekem naar luisterden of op dansten! (en laat ik het niet hebben over mijn collectie 78- en andere toerenplaten) - hebben die jeugd én mijn muziekstudie in Nederland en Rusland me muzikaal omnivoor gemaakt en geleerd niet te oordelen naar genre maar naar kwaliteit.En het wonderlijke is dan, dat er behalve in al die kunstige muziek voor mij zoveel kwaliteit schuilt in de symfonieën van omgevingsgeluiden die ik op diverse plaatsen in de wereld heb kunnen beluisteren en die deze daarmee extra dierbaar maken: de licht met meeuwen bevolkte zeewind en het bijna ongemerkt sissen van kebab op een klein rooster van een straatverkoper als achtergrond bij een nachtelijk gesprek op met een boekverkoper op een plein in Istanbul; of het aanzwellen van met schippersklavier-klanken vermengd geroezemoes bij het naderen van een wijnkelder of middeleeuwse bierbrouwerij annex -café in Praag, de stad waar ik regelmatig verblijf - plots meer geluid omdat de licht krakende deur van het etablissement wat bruusk door een vertrekkende bezoeker opengetrokken wordt.
Maar... als U het toch liever over de overeenkomst tussen Beethoven en Boogie-Woogie wilt hebben, ben ik graag van de partij!
Lees ook het interview met Harry-Imre Dijkstra.