Eva-Maria Westbroek (sopraan)

Aanvankelijk wilde Eva-Maria Westbroek violiste worden, maar op 16-jarige leeftijd volgde zij zangles bij een Bulgaarse sopraan, die haar kennis liet maken met operasterren als Joan Sutherland en Luciano Pavarotti. Dat maakte zo'n diepe indruk op haar, dat haar moeder haar een cassette met 5 LP's van Maria Callas gaf. Als bonus stonden op één zijde van de 5e LP tevens enkele opnames van Renata Tebaldi. Die stem werd haar grote voorbeeld, zij draaide die opnames keer op keer. Zo wilde zij ook kunnen zingen!
Biografie:
Eva-Maria Westbroek studeerde van 1988 tot 1995 zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Aansluitend studeerde zij bij Iris Adami Corradetti en de Amerikaanse tenor James McCray.
Ze won prijzen in de 1e Internationale Competitie van de stad Rome, de Angelica Catalani- en de Santa Maria Ligure Competitie. De jonge sopraan debuteerde tijdens het Aldeburgh Festival als Mère Marie in Poulencs Dialogues des Carmélites. Daarna gasteerde ze in het Nationaltheater in Novi Sad, in Skopje, Riga, in het Teatro Manzoni in Rome en als Elisabeth in Verdi's Don Carlos bij de Komische Oper in Berlijn. Daar boekte ze ook veel succes als Chrysothemis in Elektra. Voor deze rol werd ze in het toonaangevende blad Opernwelt meermaals genomoneerd als 'Sängerin des Jahres 2001'.
Van 2001 tot 2006 was Eva-Maria Westbroek vast verbonden aan de Staatsoper Stuttgart. Ze maakte er een veelbesproken debuut als Tosca, en haar vertolkingen van Carlotta in Schrekers Die Gezeichneten, Emilia Marty in De zaak Makropulos en Desdemona in Otello waren ook buiten de regio een groot succes. In augustus 2006 werd ze hier benoemd tot Kammersängerin. Daarnaast was Eva-Maria Westbroek in de zomer van 2002 te zien bij de Bregenzer Festspiele in de titelrol van Martinu's Julietta. Een andere gastrol bracht haar naar Tokio, waar ze onder Charles Dutoit de rol van Chrysothemis in Elektra zong.
Haar debuut bij de Salzburger Festspiele volgde in 2003; ze zong er de Agave-partij in een concertante uitvoering van Wellesz' Die Bakchantinnen. In het voorjaar van 2004 vertolkte Eva-Maria Westbroek met veel succes gastrollen bij de Semperoper Dresden – eerst als Chrysothemis, later als Ariadne.
Aan de L'Opéra-Bastille in Parijs maakte ze in de herfst van 2004 haar veelbesproken debuut als Madame Lidoine in Dialogues des Carmélites; in juni 2005 beleefde ze er een fenomaal succes als Chrysothemis o.l.v. Christoph von Dohnanyi.
Een groot persoonlijk succes voor Eva-Maria was de rol van Maddalena in Andrea Chenier met het Nederlands Filharmonisch Orkest o.l.v. Giuliano Carella in het Amsterdamse Concertgebouw. Met het Rotterdams Philharmonisch trad ze aan als Marguerite in La damnation de Faust o.l.v. Valery Gergiev.
In juni 2006 werd Eva-Maria Westbroek bejubeld voor haar vertolking van de titelrol in Lady Macbeth van Mtsensk bij De Nederlandse Opera, en ook haar debuut in het Londense Covent Garden in diezelfde rol in de herfst van 2006, was een eclatant succes. Beide producties werden in 2006 op televisie uitgezonden, en zowel de Nederlandse als Engelse productie werd op dvd uitgebracht. Op 3 november 2006 werd aan Eva-Maria Westbroek de VSCD Klassieke Muziekprijs toegekend voor de 'meest indrukwekkende individuele artistieke prestatie van 2006'.
In juni 2007 boekte Eva-Maria Westbroek bij het Festival Aix-en-Provence sensationeel succes als Sieglinde in Die Walküre onder leiding van Simon Rattle.
In 2011 zong ze de eerste wereldpremière in haar carrière. Met de titelrol in Anthony Turnage's Anna Nicole wist ze alle opera-ogen op zich gericht te krijgen. Op 22 april 2011 maakt Eva-Maria haar debuut aan de Metropolitan Opera als Sieglinde in Die Walküre.
Voor 2013 is ze uitgenodigd om op het speciale Geburtstagkonzert in Bayreuth te zingen ter ere van de 200ste verjaardag van Richard Wagner.
Eva-Maria Westbroek is een dochter van de Leidse emeritus hoogleraar geofysiologie Peter Westbroek. Zij is gehuwd met tenor Frank van Aken.