Ariane et Barbe-bleue (opera)

Componist: Paul Dukas

Librettist: Maurice Maeterlinck

Première: 10-05-1907 te Parijs

Korte inhoud

Eerste bedrijf
Ariane, de zesde vrouw van Blauwbaard, komt aan bij diens kasteel. Ze is vergezeld van haar voedster. Boeren waarschuwen haar niet naar binnen te gaan, want niemand weet wat er met Blauwbaards vorige vrouwen is gebeurd. Ariane negeert hun waarschuwingen en gaat de burcht binnen. Ze pakt de sleutels die haar echtgenoot haar heeft gegeven; zes zijn er van zilver, de zevende is van goud. Blauwbaard heeft haar gezegd dat ze alle deuren mag binnengaan die met een zilveren sleutel kunnen worden geopend, maar dat de zevende deur, waar de gouden sleutel op past, gesloten moet blijven.
Ariane gooit de zilveren sleutels weg. Voor haar is maar één sleutel belangrijk. Ze gaat op zoek naar de zevende deur. Met de zilveren sleutels opent de voedster een voor een de eerste zes deuren en zo onthult ze Blauwbaards schatten: amethisten, saffieren, parels, smaragden, robijnen en diamanten. Het licht dat door de diamanten wordt gereflecteerd, onthult de laatste deur. Ariane opent hem. Op de achtergrond horen we gezang. Blauwbaard komt binnen en smeekt Ariane niet verder te gaan. Maar zij wil de waarheid weten. Blauwbaard probeert haar met geweld weg te trekken, maar dan opent de voedster de hoofdpoort om de boeren binnen te laten die Ariane te hulp snellen. Ariane zegt dat ze hun hulp niet nodig heeft. Blauwbaard is met stomheid geslagen.

Tweede bedrijf
Ariane en haar voedster gaan door de zevende deur en dalen een trap af. Ze komen in een ondergrondse ruimte waar ze Blauwbaards vroegere vrouwen aantreffen. Ariane vertelt hen hoe ze kunnen ontsnappen en slaat de glazen muur kapot die tussen de vrouwen en de vrijheid staat. De vrouwen stijgen op in de richting van het zonlicht.

Derde bedrijf
De vrouwen zijn nog steeds in de burcht en tooien zich met de juwelen en de gewaden. Blauwbaard heeft de burcht verlaten. Zijn koets is door de boeren overvallen, hij is gevangen genomen en wordt geboeid bij de vrouwen afgeleverd. Ariane maakt zijn boeien los. Ze beseft dat hij zijn macht heeft verloren. Ze maakt aanstalten om te vertrekken en vraagt de vrouwen een voor een met haar mee te gaan. Maar ze geven er de voorkeur aan bij Blauwbaard te blijven. Ariane en haar voedster verlaten de burcht.

Toelichting

Ariane et Barbe-bleue is een opera in drie aktes naar een libretto van Maurice Maeterlinck. Het libretto van Maeterlinck werd in 1899 gepubliceerd en Paul Dukas was onmiddellijk onder de indruk van het werk. Maar Maeterlinck had het libretto bestemd voor een nieuw werk van Grieg. Pas toen Grieg besloot geen opera op dit libretto te schrijven, bood Maeterlinck zijn libretto aan Dukas aan.
De opera is vaak vergeleken met Pelléas et Mélisande van Debussy uit 1902, ook gebaseerd op een libretto van Maeterlinck. In de opera zijn de vrouwen van Barbe-bleue vernoemd naar personages uit eerdere werken van Maeterlinck. Voor het personage van Mélisande hergebruikte Dukas het muzikale thema van Mélisande uit Pelléas et Mélisande van Debussy.

Rollen in dit werk
  • Ariane (sopraan)