Johann Sebastian Bach

Johann Sebastian Bach

Philippe Herreweghe

Philippe Herreweghe

Stadhuis, Brugge

Stadhuis Brugge

Isabelle Faust

Isabelle Faust

Gruuthusemuseum, Brugge

Gruuthusemuseum, Brugge

Brugge vanaf het water

Brugge vanaf het water

Brugge, België
18 januari 2024 t/m 22 januari 2024
Brugge Bach Academie
Uw jaarlijkse duik in het Bach-universum

• Barokfestival door Bach-specialisten
• Artistiek directeur: Philippe Herreweghe
• Collegium Vocale Gent, Vox Luminis, Isabelle Faust & Les Muffatt
Lees hier het blog 'De indringende donkere ogen van Bach'

Volgeboekt  
Basisreissom: € 1.195,00

Donderdag 18 januari reizen we per touringcar naar Brugge waar we de 14e editie van de Bach Academie zullen bijwonen. Het getal 14 speelt bij sommige Bach-deskundigen een grote rol. Immers, wie de letterwaardes van de naam Bach optelt, komt aan het getal 14. Dit getal duikt geregeld op in de muziek van Bach.
's Avonds kunt u in de Stadsschouwburg de dansvoorstelling Faits et Gestes zien van de choreograaf Noé Soulier op muziek van Bach en Froberger die live wordt uitgevoerd door klaveciniste Maud Gratton.

Vrijdag 19 januari geeft de reisleiding ’s morgens een lezing over een stralende hoogtepunt uit Bachs oeuvre: het Magnificat en het bijzondere monument Die Kunst der Fuge.
’s Middags bezoeken we de Onze Lieve Vrouwe Kerk, die met zijn 111,5 metere hoge torenspits de skyline van Brugge bepaalt. Het interieur vol kunstschatten als de Madonna met kind van Michelangelo en de praalgraven van Karel de Stoute en Maria van Bourgondië vertellen de geschiedenis van Brugge in gloriedagen.
Philippe Herreweghe opent ’s avonds de Bach Academie officieel met drie van Bachs meest feestelijke werken, de beloftevolle geboorte van Christus meer dan waardig. De dankbare vreugde wordt kracht bijgezet met trompetten en pauken, onder meer in Maria’s lofzang Magnificat.
Na dit vreugdevolle concerten gaat Philippe Herreweghe in gesprek met Michael Maul van het Bach Archiv Leipzig. Bach wordt de gids in hun gesprek, maar welk pad ze zullen kiezen, blijft een prikkelende verrassing.

Zaterdag 20 januari staat Die Kunst der Fuge centraal tijdens twee concerten van het Ensemble Explorations onder leiding van cellist Roel Dieltiens. Die Kunst der Fuge is een monumentaal werk dat een staalkaart is van het contrapunt. Zijn leven lang was Bach gefascineerd door fuga’s en canons, en zag het als een uitdaging de technische complexiteit van deze manier van componeren samen te laten gaan met muziek die recht uit zijn hart kwam.
Aan het begin van de middag laat organiste Francesca Ajossa horen hoe generaties componisten na Bach zich lieten graag lieten inspireren door de alomtegenwoordige Leipziger meester, van Mendelssohn en Schumann tot Distler aan toe.
Tijdens het avondconcert is het woord aan huisensemble Vox Luminis. Brahms kon voor zijn Deutsches Requiem zijn eigen ‘liturgie’ samenstellen, want een vaste uitvaartdienst kennen lutheranen niet. Vox Luminis volgde het barokke spoor van zijn keuzes naar enkele bekende en minder bekende pagina’s uit hun kernrepertoire, precies op Brahms’ teksten.

Zondag 21 januari begint met een lezing door Michael Maul van het Bach Archiv Leipzig. Michael Maul heeft een duidelijke missie: het leven en werk van Johann Sebastian Bach voor zoveel mogelijk mensen tot leven wekken. Deze ochtend doet hij dat aan de aan de hand van een selectie beelden over en van Bach.
Onder de titel Sei solo speelt violiste Isabelle Faust de solowerken van Bach. Minimalist Bach schetste in zijn zes vioolsolo’s met weinig noten een firmament aan emoties. In het misschien verkeerd gespelde opschrift van deze collectie - in het Italiaans zou je ‘sei soli’ schrijven - kan men ook een waarschuwing lezen aan de dappere uitvoerder: sei solo, u bent alleen …
Met drie iconische werken en drie fabuleuze solisten (violiste Sophie Gent, fluitist Frank Theuns en klavecinist Bertrand Cuiller) zet Les Muffatti het feestje van Collegium Vocale Gent voort. Bach speelt met orkestrale kleuren en texturen in onder meer het Vijfde Brandenburgse Concert en het Triple Concerto, met glansrollen voor viool, fluit en klavecimbel.
Collegium Vocale Gent en Philippe Herreweghe besluiten deze dag sfeervol met cantates, waar op een smeekbede steevast een belofte volgt dat het goed komt in het hiernamaals.

Maandag 22 januari sluiten we het bezoek aan de Bach Academie in stijl af voor we naar Nederland terugrijden.

Ballet
  • donderdag 18 januari 2024 Faits et Gestes
  • Stadsschouwburg Brugge (Brugge)
  • Geïnspireerd door barokke compositiepatronen onderzoekt Soulier op de tonen van Bach en Froberger hoe we bewegingen waarnemen en interpreteren. Vier dansers laten zien hoe een geste de voorbereiding kan zijn van een volgende beweging. Zo wordt het triviale een bron van inspiratie. Een choreografie van Noé Soulier.

    Met live muziek van Johann Jakob Froberger, Johann Sebastian Bach en Wilhelm Friedemann Bach.

  • Uitvoerenden:
    • orgel & klavecimbel Maude Gratton
    • choreograaf Noé Soulier
  • Prijs: € 24,00
Concert
  • vrijdag 19 januari 2024 O selger Tag!
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • - Johann Sebastian Bach: Christen, ätzet diesen Tag, BWV63
    - Johann Sebastian Bach: Das neugeborne Kindelein, BWV122
    - Johann Sebastian Bach: Magnificat, BWV243

  • Uitvoerenden:
    • sopraan Dorothee Mields
    • countertenor Alex Potter
    • tenor Guy Cutting
    • bas Peter Kooij
    • dirigent Philippe Herreweghe
    • ensemble Collegium Vocale Gent
  • Prijs: inbegrepen
Overig
  • vrijdag 19 januari 2024 Bachsalon
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • Philippe Herreweghe treedt steevast even enthousiast als aimabel zijn publiek tegemoet. Ook Michael Maul, directeur, onderzoeker en programmator van het Leipziger Bach-Archiv, doet niets liever dan muziek dichterbij brengen. Bach wordt de gids in hun gesprek, maar welk pad ze zullen kiezen, blijft een prikkelende verrassing.

  • Uitvoerenden:
    • dirigent Philippe Herreweghe
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 20 januari 2024 Die Kunst der Fuge I
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • - Johann Sebastian Bach: Die Kunst der Fuge, BWV1080 (selectie)

  • Johann Sebastian Bach Die Kunst der Fuge, BWV 1080 (concert)
  • Uitvoerenden:
    • ensemble Ensemble Explorations
    • cellist Roel Dieltiens
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 20 januari 2024 Romantische blikken op Bach
  • Kapel van de Brugse Karmelieten (Brugge)
  • - Johann Sebastian Bach: Concerto in a, BWV593
    - Johann Sebastian Bach: Passacaglia in c, BWV582
    - Felix Mendelssohn: Variations serieuses, op. 54
    - Robert Schumann: Fuga op de naam Bach op. 60/2
    - Hugo Distler: Triosonate op. 18/2

  • Uitvoerenden:
    • organist Francesca Ajossa
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 20 januari 2024 Die Kunst der Fuge II
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • - Johann Sebastian Bach: Die Kunst der Fuge, BWV1080 (selectie)

  • Uitvoerenden:
    • ensemble Ensemble Explorations
    • cellist Roel Dieltiens
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 20 januari 2024 Tijdloze teksten van troost
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • Motetten van onder meer Christian Geist, Johann Philipp Förtsch, Andreas Hammerschmidt & Johann Hermann Schein

  • Uitvoerenden:
    • dirigent Lionel Meunier
    • ensemble Vox Luminis
  • Prijs: inbegrepen
Lezing
  • zondag 21 januari 2024 Bach in beeld
  • Concertgebouw, Forum 6 (Brugge)
  • Michael Maul - werkzaam bij het Bach-Archiv in Leipzig - heeft een duidelijke missie: het leven en werk van Johann Sebastian Bach voor zoveel mogelijk mensen tot leven wekken. Dat doet hij tijdens het Bachfest in Leipzig, maar ook op de radio en live tijdens festivals over heel de wereld. Vandaag is hij in Brugge.

    Deze lezing vindt plaats in het Engels.

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 21 januari 2024 Bach. Sei solo
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • - Johann Sebastian Bach: werken voor viool solo

  • Uitvoerenden:
    • violist Isabelle Faust
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 21 januari 2024 Triple Bach
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • - Johann Sebastian Bach: Tweede Ouverture, BWV1067
    - Johann Sebastian Bach: Vijfde Brandenburgse Concert, BWV1050
    - Johann Sebastian Bach: Tripelconcert, BWV1044

  • Uitvoerenden:
    • violist Sophie Gent
    • fluitist Frank Theuns
    • klavecinist Bertrand Cuiller
    • ensemble Les Muffatti
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 21 januari 2024 Trost und Rettung
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • - Johann Sebastian Bach: Ich elender Mensch, BWV48
    - Johann Sebastian Bach: Nimm von uns, Herr, BWV101
    - Johann Sebastian Bach: Missa brevis in g, BWV235

  • Uitvoerenden:
    • sopraan Dorothee Mields
    • countertenor Alex Potter
    • tenor Guy Cutting
    • bas Peter Kooij
    • dirigent Philippe Herreweghe
    • ensemble Collegium Vocale Gent
  • Prijs: inbegrepen
NH Brugge

NH Hotel, BruggeHet viersterren NH Brugge bevindt zich in een gerenoveerd 17e-eeuws klooster en is gelegen in het centrum van Brugge, op loopafstand van het Concertgebouw. Het hotel straalt de typische charme uit van deze middeleeuwse stad.

Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 18 januari 2024 € 1.195,00
Eenpersoonstoeslag € 180,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Faits et Gestes (18 januari 2024) € 24,00
O selger Tag! (19 januari 2024) incl.
Bachsalon (19 januari 2024) incl.
Die Kunst der Fuge I (20 januari 2024) incl.
Romantische blikken op Bach (20 januari 2024) incl.
Die Kunst der Fuge II (20 januari 2024) incl.
Tijdloze teksten van troost (20 januari 2024) incl.
Bach in beeld (21 januari 2024) incl.
Bach. Sei solo (21 januari 2024) incl.
Triple Bach (21 januari 2024) incl.
Trost und Rettung (21 januari 2024) incl.
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Brugge v.v.
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren NH Hotel Brugge
• 4 diners waarvan 2 in de vorm van een diner-buffet in het restaurant van het hotel, inclusief een glas wijn
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Passe-partout voor de concerten op 19/01, 20/01 en 21/01
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Arnhem, Driebergen-Zeist, Utrecht, Breda, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief kaarten voor de dansvoorstelling op 18/01, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

Susan Dorrenboom

Er wordt tegenwoordig wel met een bezorgde blik in de ogen gesproken over kinderen met overvolle agenda's. Goed beschouwd was ik ook zo'n kind: fluitles, kamermuziek, orkest, hier en daar nog een extra repetitie, tweemaal per week dansles. En o ja, ik heb ook nog een tijdje in een kinderkoor gezongen.
Ik heb er niet onder geleden. En het zal u - met deze opsomming aan buitenschoolse activiteiten - niet verbazen dat ik na mijn schoolcarrière koos voor een muzikale vervolgstudie: muziekwetenschap in Utrecht.
Na veel omzwervingen in de advies- en bouwwereld kwam ik een aantal jaar geleden bij MUSICO Reizen terecht. Terug op het honk, zo voelde het aan. Op kantoor bereid ik reizen voor met alle werkzaamheden die daarbij komen kijken, en houd ik de website actueel. Daarnaast leid ik af en toe een reis, een uitdagende combinatie. Het werken bij MUSICO Reizen heeft mij tot een muzikale alleseter gemaakt. Vroeger hield voor mij de klassieke muziek op bij de late Beethoven - met als uitzondering de muziek van Stravinsky. Tegenwoordig weet ik ook de romantici te waarderen, en vraag ik mij af waarom ik vroeger de symfonieën van Mahler zo moeilijk kon verteren. Zo blijft de muziek een ontdekkingsreis die ik graag met u deel.

Lees ook het interview met Susan Dorrenboom.

Robert Andriessen

Rilling over de rug en kippenvel op de armen: dat was de sensatie die ik als kind ervoer bij het beluisteren van sommige klassieke muziek. Dat fascinerende gevoel is nooit verdwenen, maar juist sterker geworden, en muziek is een belangrijke drijfveer in mijn leven geworden. Met een jeugd waarin muziek - en dan met name het zelf musiceren - volstrekt vanzelfsprekend was, kon het ook bijna niet anders, wat wil je ook met een dergelijke achternaam.
Muziek omringt mij dagelijks in mijn werk bij Radio 4. Na mijn studie muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht was ik er jarenlang programmamaker en muzieksamensteller, onder meer bij de muziekactualiteitenprogramma’s “A4” en “Viertakt” en bij het operaprogramma “Opera Live”. De laatste jaren leid ik het productiebureau van Radio 4, alwaar dagelijks nieuwe concertopnames uitzendklaar gemaakt worden. Daarnaast ontsluiten wij sinds enkele jaren vele pareltjes uit het kolossale concertarchief van de Publieke Omroep. De vruchten daarvan zijn uiteraard te beluisteren op Radio 4, maar een nog breder aanbod daarvan is te vinden in het “Radio 4 Concerthuis” op internet.

Lees ook het interview met Robert Andriessen.