Napels
Teatro di San Carlo, Napels
Fabio Luisi
Piazza Plebiscito, Napels
Marina Monzó
PompeÏ
• Lucia di Lammermoor in het Teatro di San Carlo
• Fabio Luisi dirigeert Mahler IV
• Terug naar het jaar 79 na Chr. in Pompei
Zondag 22 maart vliegen we ’s ochtends rechtstreeks naar Napels. In 1787 schreef Goethe in reisboek 'Over de ligging van de stad en haar zo vaak beschreven en geprezen wonderen zal ik geen woord zeggen. 'Vedi Napoli e poi muori' zeggen ze hier …' Sindsdien duikt deze uitdrukking voortdurend op, maar wat de uitdrukking precies betekende volgens de Napolitanen, is niet met zekerheid te zeggen. Het zou kunnen slaan op de tocht die de ter dood veroordeelden maakten vanaf hun gevangenis naar het plein waar de beul klaar stond. Hoe het ook zei, voor Goethe was het een perfecte uitdrukking om aan te geven hoe mooi hij de stad had gevonden.
In het Teatro di San Carlo dirigeert Fabio Luisi vanavond het Orchestra del Teatro di San Carlo, met op het programma de Haffner-symfonie van Mozart en Mahlers meest intieme en optimistische orkestwerk, de Vierde Symfonie met sopraan Marina Monzó als solist.
Maandag 23 maart maken we nader kennis met Napels. De stad werd rond het begin van onze jaartelling gesticht door de Grieken die het de naam Neapoli (‘Nieuwe Stad’) gaven. Tegenwoordig is Napels een drukke, levendige stad, met brede boulevards. Achter de Piazza del Plebiscito liggen de nauwe straatjes en steegjes waar eeuwig wasgoed aan de lijn lijkt te hangen en waar het nooit stil is. De stad strekt zich uit langs de kust en vanaf het water zie je de vulkaan Vesuvius met aan de voet de ruïnes van Pompeï.
Dinsdag 24 maart brengen we een bezoek aan het Museo Archeologico Nazionale. Al onder het bewind van koning Ferdinand IV in 1777 kreeg het gebouw de functie van koninklijke bibliotheek en museum. Onder meer vondsten uit Pompeï, Herculaneum en Stabiae uit de koninklijke villa in Portici, kregen hier een plaats.
’s Avonds wordt in het Teatro di San Carlo de opera Lucia di Lammermoor van Donizetti opgevoerd, met in de belangrijkste rollen Mattia Olivieri als Enrico, Rosa Feola als Lucia en René Barbera als Edgardo. Deze opera bevat een beroemde waanzinscène, iets wat regelmatig voor komt in de 19-eeuwse Italiaanse opera en gold als een laatste redmiddel (naast de dood) om ondraaglijke situaties met name na teleurstelling in de liefde te ontvluchten.
Woensdag 25 maart brengen we een bezoek aan Pompeï. Wie Napels zegt, zegt ook Pompeï. De stad die op 24 en 25 augustus 79 na Christus bij de uitbarsting van de Vesuvius bedolven raakte onder een zes meter dikke laag as. Een drama voor de bewoners, maar een zegen voor de archeologie: de bedolven stad is in feite een tijdcapsule met een schat aan informatie. Pompeï werd pas in de 17e eeuw herontdekt; de opgravingen laten zien hoe men in de oudheid leefde. Indrukwekkend zijn de gipsafgietsels van de bewoners die tijdens hun dagelijkse bezigheden werden overvallen door de vulkaanuitbarsting.
Donderdag 26 maart vliegen we aan het eind van de ochtend rechtstreeks terug naar Nederland.
Wolfgang Amadeus Mozart
Symfonie nr 35 in D, KV385, Haffner
Gustav Mahler
Vierde Symfonie
Goed slapen is van essentieel belang op vakantie, alleen uitgerust kunt u optimaal genieten van het culturele aanbod. De hotels waarin u tijdens uw MUSICO-reis logeert, voldoen aan hoge standaarden. Over het algemeen kiezen we voor viersterrenhotels zodat u de beschikking heeft over een royale kamer, een uitgebreid ontbijtbuffet en een uitstekende service van het hotelpersoneel. Afhankelijk van de situatie kiezen we in een enkel geval ook wel voor een driesterrenhotel.
De sfeer van het hotel is afhankelijk van het soort reis dat we maken, soms kiezen we voor een wat zakelijker hotel met een centrale ligging, een andere keer heeft een intiemer hotel onze voorkeur.
| Basisreissom per persoon met vertrek op zondag 22 maart 2026 | € 1.695,00 |
| Eenpersoonstoeslag | € 256,00 |
| Mahler IV (22 maart 2026) | € 67,00 |
| Lucia di Lammermoor (24 maart 2026) | € 119,00 |
• KLM-vluchten met belastingen en toeslagen
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in een 4-sterrenhotel in Napels
• 4 diners of lunches in goede restaurants, inclusief een glas wijn
• Ruimbagage (lees hier meer over de bagageregeling en het eventueel wijzigen van het vliegticket bij MUSICO Reizen)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Deskundige reisleiding
• Opstapplaats: Schiphol
• Exclusief: vervoer van en naar Schiphol, toegangskaarten opera & concert, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit
zondag 22 maart, 08:40 uur - 11:10 uur (Amsterdam - Napels), vluchtnummer: KL1677
donderdag 26 maart, 11:50 uur - 14:30 uur (Napels - Amsterdam), vluchtnummer: KL1678
De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.
Van muzikale ouders was geen sprake, maar ze waren daarentegen wel degelijk erg geïnteresseerd in klassieke muziek. Echter hadden zij zelf vroeger nooit de kans gekregen om een muziekinstrument te bespelen.
Op mijn 8e mocht ik daarom kiezen tussen piano of orgel. Het werd het (kerk)orgel, waarbij ik les kreeg van het echtpaar Jan en Paula Bonefaas uit Gorinchem. In die tijd werden regelmatig orgelconcerten bezocht.
Toen ik op m'n 10e een concert met orgel en harp bijwoonde, was ik meteen verkocht, dat wilde ik ook! Mijn ouders vonden aanvankelijk twee muziekinstrumenten wat veel, dus begon ik op de haakjesharp. Binnen negen maanden was ik daaruit gegroeid en kreeg ik een concertharp en mocht ik ook de junioren-opleiding gaan volgen op het Rotterdams Conservatorium. Daar heb ik les gehad van Godelieve Schrama en Sarah O'Brien en masterclasses gevolgd bij Isabelle Moretti en Germaine Lorenzini. Naast wekelijkse praktijk- en theorielessen maakte ik ook deel uit van het Jeugdorkest van het conservatorium dat onder andere jaarlijks deelnam aan het Valery Gergiev festival in Rotterdam.
In de vijfde klas van het gymnasium raakte ik door de Rome-reis dusdanig geïnspireerd door de klassieke oudheid dat ik uiteindelijk besloot archeologie te gaan studeren in Leiden. De muziek kwam hierdoor op de achtergrond.
Vooral reizen en het in contact komen met andere culturen werd m'n grote passie, met een voorliefde voor landen aan de Middellandse Zee. Na eerst enkele jaren als commercieel archeoloog gewerkt te hebben, kwamen enkele omzwervingen bij de alarmcentrale en in de zorg. Tenslotte heb ik van m'n passie voor reizen m'n beroep weten te maken. Voor meerdere reisorganisaties begeleid ik jaarlijks diverse groepsreizen binnen Europa. Van je reisgezelschap alsmede ook van andere culturen valt zoveel te leren!
Ik vind het een voorrecht dat ik door MUSICO Reizen weer het contact kan leggen met de muziek, waarbij ik de aanwezige kennis van het soleren, de kamermuziek en het orkestrepertoire mag uitbreiden met opera's. Bovendien wordt bij MUSICO Reizen muziek gecombineerd met andere vormen van kunst, zoals een museumbezoek en de architectuur van een stad. Voor mij een ideale combinatie, ik hoop voor u ook!