Galla Mausoleum, Ravenna

Galla Mausoleum, Ravenna

Jakub Józef Orliński

Jakub Józef Orliński (foto: Ksawery Zylber)

Basilica di Sant'Apollinare, Ravenna

Basilica di Sant'Apollinare, Ravenna

De drie koningen in Sant'Apollinare, Ravenna

De drie koningen in Sant'Apollinare, Ravenna

Ravenna, Italië
16 november 2024 t/m 20 november 2024
Ravenna II
Barok-operafestival ‘Trilogia d’autunno’

• Twee operahoogtepunten uit de barok van Purcell & Monteverdi
• Ravenna: stad van de mozaïeken
• Werelderfgoed in voormalige hoofdstad van het West-Romeinse rijk
• Excursies naar Bologna & Classe

Volgeboekt  
Basisreissom: € 1.895,00

Zaterdag 16 november vliegen we ’s ochtends naar Bologna en reizen we per touringcar verder naar Ravenna. Hier vindt de komende dagen het operafestival ‘Trilogia d’autunno’ plaats. In Ravenna verblijven we in het in het eenvoudige, maar centraal gelegen viersterrenhotel  NH Ravenna. ’s Middags brengen we een bezoek aan het Battistero degli Ariani, een baptisterium dat rond het jaar 500 gebouwd werd door de Ostrogotische koning Theodorik de Grote. De doopkapel is achthoekig van vorm. Het beroemdst aan de kapel is het mozaïek op het plafond. Hier wordt de doop van Jezus door Johannes de Doper afgebeeld.

Zondag 17 november krijgen we een uitgebreide rondleiding door Ravenna. De stad is cultuurhistorisch van groot belang vanwege vroegchristelijke bouwwerken waarin antieke en oosterse invloeden harmonisch samengaan. Het was vanaf 409 de hoofdstad van het West-Romeinse Rijk en bleef tot 751 de zetel van de Byzantijnse gouverneur. In de basiliek van San Vitale bevinden zich de wereldberoemde mozaïeken waardoor onder anderen Gustav Klimt zich liet inspireren. In het Teatro Alighieri vindt vanmiddag het eerste muzikale onderdeel van de reis plaats. Countertenor Jakub Józef Orliński en barokensemble Il Pomo d'Oro. Orliński werd ooit door The Financial Times geïntroduceerd als 'the new countertenor on the block', maar inmiddels is het een wereldster van formaat!

Maandag 18 november maken we een excursie naar Classe, een pittoresk voormalig Romeins havenstadje waar de Basilica di Sant'Apollinare gelegen is, een indrukwekkend Byzantijns mozaïekkunstmonument. Classe is gedurende ongeveer 500 jaar in bedrijf geweest. De naam is ontleend aan het Latijnse woord 'classis' dat ‘marine’ betekent. De haven werd door Augustus tussen 35 en 12 v. Chr. tot een marinebasis uitgebouwd, waarschijnlijk vanwege de strategische ligging aan de Adriatische Zee. Voor de byzantijnen werd Classe een militair strategische haven voor de vloot in de Adriatische zee en de toegang tot Midden-Italië. In Ravenna staat ’s avonds Monteverdi’s opera Il ritorno d‘Ulisse in Patria op het programma. ‘Ieder vertrek wacht verlangend op een terugkeer; / Alleen jij hebt de dag van je terugkeer gemist.’ Hiermee verwoordt Penelope hoe zij wacht op de thuiskomst van haar man Odysseus, sinds het einde van de Trojaanse oorlog. In tegenstelling tot wat de titel laat vermoeden, is het vooral het verhaal van Penelope, de echte protagoniste van deze opera. Monteverdi en zijn librettist wisten het bekende verhaal uit Homeros’ Odyssee met medeleven en een diepe menselijkheid neer te zetten. Beide opera’s tijdens deze reis worden geregisseerd door Pierluigi Pizzi. In de orkestbak leidt Ottavio Dantone de Accademia Bizantina.

Dinsdag 19 november maken we nader kennis met Ravenna en bezoeken we onder meer het Mausoleum van Galla Placidia. Galla Placidia was een Romeinse keizerin met een grote invloed aan het Romeinse hof. In de jaren dat zij in Ravenna resideerde, liet zij een mausoleum bouwen voor haar overleden echtgenoot en haar broer, met de bedoeling later ook in dit bouwwerk te worden bijgezet. Van buiten ziet het gebouw er misschien wat sober uit met rode baksteenmuren, waarbij ook nog in aanmerking moet worden genomen dat de grond rondom het bouwwerk in de loop der eeuwen behoorlijk is opgehoogd. Wie eenmaal de stap naar binnen heeft gezet, komt terecht in het voorportaal van de hemel, zoals men in Ravenna zegt. We sluiten de ‘Triologia d’autunno’ deze avond af met de eenakter Dido and Aeneas van Purcell over de verlaten koningin van Carthago. Tot slot van de opera zingt Dido haar beroemde klaagzang: ‘Remember me, but ah! forget my fate’. ‘Herinner me om mijn grootheid als vorstin, maar niet om dit roemloze einde’, smeekt zij de geschiedenis en haar vertrouweling Belinda.

Woensdag 20 november vertrekken we na het ontbijt naar Bologna waar we onder leiding van een gids ‘de oudste universiteitsstad’ bezoeken. Aan het einde van de middag vliegen we vanuit Bologna terug naar Nederland.

Concert
  • zondag 17 november 2024 Jakub Józef Orliński & Il Pomo d'Oro
  • Teatro Alighieri (Ravenna)
  • Het programma wordt later bekend gemaakt.

  • Uitvoerenden:
    • countertenor Jakub Józef Orliński
  • Prijs: inbegrepen
Opera
  • maandag 18 november 2024 Il ritorno d’Ulisse in patria
  • Teatro Alighieri (Ravenna)
  • Claudio Monteverdi Il ritorno d'Ulisse in patria (opera)
  • Prijs: inbegrepen
Opera
  • dinsdag 19 november 2024 Dido and Aeneas
  • Teatro Alighieri (Ravenna)
  • Henry Purcell Dido and Aeneas (opera)
  • Prijs: inbegrepen
NH Ravenna

NH Hotel, RavennaHet viersterren NH Ravenna ligt dicht bij de Basilica di Sant'Apollinare Nuovo en de Basilica di San Giovanni Evangelista. Het hotel ligt in het historische centrum van Ravenna en biedt rechtstreekse toegang tot de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad. Op loopafstand vindt u de Basilica di San Vitale en het mausoleum van Galla Placidia. Vanaf het treinstation kunt u gemakkelijk met de bus naar de Basilica di Sant'Apollinare in Classe. De 84 kamers van het NH Ravenna zijn voorzien van moderne meubels en faciliteiten. Er is ook gratis WiFi beschikbaar.

Basisreissom per persoon met vertrek op zaterdag 16 november 2024 € 1.895,00
Eenpersoonstoeslag € 160,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Jakub Józef Orliński & Il Pomo d'Oro (17 november 2024) incl.
Il ritorno d’Ulisse in patria (18 november 2024) incl.
Dido and Aeneas (19 november 2024) incl.
Inbegrepen in de basisreissom:

• KLM-vluchten met belastingen, toeslagen en CO2-compensatie
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterrenhotel NH Ravenna
• 4 diners of lunches in goede restaurants, inclusief een glas wijn
• Toegangskaarten twee voorstellingen & één concert
• Ruimbagage (lees hier meer over de bagageregeling bij MUSICO Reizen)
• SGR-bijdrag à € 5,=
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaats: Schiphol
• Exclusief: vervoer van en naar Schiphol, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

Vertrektijden:

Zaterdag 16 november, 10:45 uur - 12:30 uur (Amsterdam - Bologna), vluchtnummer: KL1663
Woensdag 20 november, 17:10 uur - 19:15 uur (Bologna - Amsterdam), vluchtnummer: KL1666

De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.

Saskia Cohen

Van jongs af aan speelt muziek een grote rol voor mij. Thuis werd veel gezongen, naar muziek geluisterd en gemusiceerd. Mijn vader woonde een groot deel van de jaren vijftig en zestig in New York en New Jersey en kwam naar Europa met een vracht platen, een brede collectie die na het huwelijk van mijn ouders verder werd aangevuld. Symfonieën en kamermuziek, veel jazz door grootheden die mijn vader in New Yorkse clubs had leren kennen, maar ook Oum Kalthoum en Fairuz: de platenverzameling van mijn ouders was een muzikale melting pot die mijn zus en ik met groot enthousiasme van voor naar achter doorwerkten. Mijn moeder stimuleerde onze actieve muzikale vorming en jarenlang speelde ik blokfluit, maar proefde ik ook aan viool-, gitaar- en saxofoonlessen.

Toen ik kunstgeschiedenis ging studeren braken nieuwe tijden aan. Ik raakte verslingerd aan opera- en concertbezoek, niet alleen in Amsterdam waar ik nu woonde, maar ook in Italië waar ik voor mijn studie en promotieonderzoek vaak verbleef. De zaterdagmiddag-concerten in het Florentijnse Teatro della Pergola werden een vaste welkome afleiding en telkens als ik een nieuwe stad bezocht probeerde ik een opera bij te wonen. Mijn liefde voor opera en liedkunst bracht mij ook weer zelf aan het zingen. Sinds tien jaar ben ik lid van Toonkunstkoor Amsterdam en volg ik zanglessen.

Tegenwoordig werk ik als docent Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en heb ik daarnaast een eigen bureau voor kunsthistorisch onderzoek, tekstproductie en tentoonstellingen. Mijn kunsthistorische achtergrond maakt dat ik mij graag verdiep in de dwarsverbanden tussen beeldende kunst en muziek. En of het nou komt door de eclectische platencollectie van mijn ouders, ik ben nog steeds een muzikale alleseter die zich graag laat verrassen door een divers aanbod. Het is dan ook een bijzonder voorrecht om voor MUSICO Reizen precies datgene te mogen doen waaraan ik al zoveel jaren plezier beleef: op reis voor opera- en concertbezoek, het in goed gezelschap bezoeken van musea en collecties en het delen van mijn liefde voor muziek en kunst.