Galla Mausoleum, Ravenna
Jakub Józef Orliński (foto: Ksawery Zylber)
Basilica di Sant'Apollinare, Ravenna
De drie koningen in Sant'Apollinare, Ravenna
• Twee operahoogtepunten uit de barok van Purcell & Monteverdi
• Ravenna: stad van de mozaïeken
• Werelderfgoed in voormalige hoofdstad van het West-Romeinse rijk
• Excursies naar Bologna & Classe
Zaterdag 16 november vliegen we ’s ochtends naar Bologna en reizen we per touringcar verder naar Ravenna. Hier vindt de komende dagen het operafestival ‘Trilogia d’autunno’ plaats. In Ravenna verblijven we in het in het eenvoudige, maar centraal gelegen viersterrenhotel NH Ravenna. ’s Middags brengen we een bezoek aan het Battistero degli Ariani, een baptisterium dat rond het jaar 500 gebouwd werd door de Ostrogotische koning Theodorik de Grote. De doopkapel is achthoekig van vorm. Het beroemdst aan de kapel is het mozaïek op het plafond. Hier wordt de doop van Jezus door Johannes de Doper afgebeeld.
Zondag 17 november krijgen we een uitgebreide rondleiding door Ravenna. De stad is cultuurhistorisch van groot belang vanwege vroegchristelijke bouwwerken waarin antieke en oosterse invloeden harmonisch samengaan. Het was vanaf 409 de hoofdstad van het West-Romeinse Rijk en bleef tot 751 de zetel van de Byzantijnse gouverneur. In de basiliek van San Vitale bevinden zich de wereldberoemde mozaïeken waardoor onder anderen Gustav Klimt zich liet inspireren. In het Teatro Alighieri vindt vanmiddag het eerste muzikale onderdeel van de reis plaats. Countertenor Jakub Józef Orliński en barokensemble Il Pomo d'Oro. Orliński werd ooit door The Financial Times geïntroduceerd als 'the new countertenor on the block', maar inmiddels is het een wereldster van formaat!
Maandag 18 november maken we een excursie naar Classe, een pittoresk voormalig Romeins havenstadje waar de Basilica di Sant'Apollinare gelegen is, een indrukwekkend Byzantijns mozaïekkunstmonument. Classe is gedurende ongeveer 500 jaar in bedrijf geweest. De naam is ontleend aan het Latijnse woord 'classis' dat ‘marine’ betekent. De haven werd door Augustus tussen 35 en 12 v. Chr. tot een marinebasis uitgebouwd, waarschijnlijk vanwege de strategische ligging aan de Adriatische Zee. Voor de byzantijnen werd Classe een militair strategische haven voor de vloot in de Adriatische zee en de toegang tot Midden-Italië. In Ravenna staat ’s avonds Monteverdi’s opera Il ritorno d‘Ulisse in Patria op het programma. ‘Ieder vertrek wacht verlangend op een terugkeer; / Alleen jij hebt de dag van je terugkeer gemist.’ Hiermee verwoordt Penelope hoe zij wacht op de thuiskomst van haar man Odysseus, sinds het einde van de Trojaanse oorlog. In tegenstelling tot wat de titel laat vermoeden, is het vooral het verhaal van Penelope, de echte protagoniste van deze opera. Monteverdi en zijn librettist wisten het bekende verhaal uit Homeros’ Odyssee met medeleven en een diepe menselijkheid neer te zetten. Beide opera’s tijdens deze reis worden geregisseerd door Pierluigi Pizzi. In de orkestbak leidt Ottavio Dantone de Accademia Bizantina.
Dinsdag 19 november maken we nader kennis met Ravenna en bezoeken we onder meer het Mausoleum van Galla Placidia. Galla Placidia was een Romeinse keizerin met een grote invloed aan het Romeinse hof. In de jaren dat zij in Ravenna resideerde, liet zij een mausoleum bouwen voor haar overleden echtgenoot en haar broer, met de bedoeling later ook in dit bouwwerk te worden bijgezet. Van buiten ziet het gebouw er misschien wat sober uit met rode baksteenmuren, waarbij ook nog in aanmerking moet worden genomen dat de grond rondom het bouwwerk in de loop der eeuwen behoorlijk is opgehoogd. Wie eenmaal de stap naar binnen heeft gezet, komt terecht in het voorportaal van de hemel, zoals men in Ravenna zegt. We sluiten de ‘Triologia d’autunno’ deze avond af met de eenakter Dido and Aeneas van Purcell over de verlaten koningin van Carthago. Tot slot van de opera zingt Dido haar beroemde klaagzang: ‘Remember me, but ah! forget my fate’. ‘Herinner me om mijn grootheid als vorstin, maar niet om dit roemloze einde’, smeekt zij de geschiedenis en haar vertrouweling Belinda.
Woensdag 20 november vertrekken we na het ontbijt naar Bologna waar we onder leiding van een gids ‘de oudste universiteitsstad’ bezoeken. Aan het einde van de middag vliegen we vanuit Bologna terug naar Nederland.
Het programma wordt later bekend gemaakt.
Het viersterren NH Ravenna ligt dicht bij de Basilica di Sant'Apollinare Nuovo en de Basilica di San Giovanni Evangelista. Het hotel ligt in het historische centrum van Ravenna en biedt rechtstreekse toegang tot de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad. Op loopafstand vindt u de Basilica di San Vitale en het mausoleum van Galla Placidia. Vanaf het treinstation kunt u gemakkelijk met de bus naar de Basilica di Sant'Apollinare in Classe. De 84 kamers van het NH Ravenna zijn voorzien van moderne meubels en faciliteiten. Er is ook gratis WiFi beschikbaar.
Basisreissom per persoon met vertrek op zaterdag 16 november 2024 | € 1.895,00 |
Eenpersoonstoeslag | € 160,00 |
Jakub Józef Orliński & Il Pomo d'Oro (17 november 2024) | incl. |
Il ritorno d’Ulisse in patria (18 november 2024) | incl. |
Dido and Aeneas (19 november 2024) | incl. |
• KLM-vluchten met belastingen, toeslagen en CO2-compensatie
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterrenhotel NH Ravenna
• 4 diners of lunches in goede restaurants, inclusief een glas wijn
• Toegangskaarten twee voorstellingen & één concert
• Ruimbagage (lees hier meer over de bagageregeling bij MUSICO Reizen)
• SGR-bijdrag à € 5,=
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Deskundige reisleiding
• Opstapplaats: Schiphol
• Exclusief: vervoer van en naar Schiphol, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit
Zaterdag 16 november, 10:45 uur - 12:30 uur (Amsterdam - Bologna), vluchtnummer: KL1663
Woensdag 20 november, 17:10 uur - 19:15 uur (Bologna - Amsterdam), vluchtnummer: KL1666
De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.
Van muzikale ouders was geen sprake, maar ze waren daarentegen wel degelijk erg geïnteresseerd in klassieke muziek. Echter hadden zij zelf vroeger nooit de kans gekregen om een muziekinstrument te bespelen.
Op mijn 8e mocht ik daarom kiezen tussen piano of orgel. Het werd het (kerk)orgel, waarbij ik les kreeg van het echtpaar Jan en Paula Bonefaas uit Gorinchem. In die tijd werden regelmatig orgelconcerten bezocht.
Toen ik op m'n 10e een concert met orgel en harp bijwoonde, was ik meteen verkocht, dat wilde ik ook! Mijn ouders vonden aanvankelijk twee muziekinstrumenten wat veel, dus begon ik op de haakjesharp. Binnen negen maanden was ik daaruit gegroeid en kreeg ik een concertharp en mocht ik ook de junioren-opleiding gaan volgen op het Rotterdams Conservatorium. Daar heb ik les gehad van Godelieve Schrama en Sarah O'Brien en masterclasses gevolgd bij Isabelle Moretti en Germaine Lorenzini. Naast wekelijkse praktijk- en theorielessen maakte ik ook deel uit van het Jeugdorkest van het conservatorium dat onder andere jaarlijks deelnam aan het Valery Gergiev festival in Rotterdam.
In de vijfde klas van het gymnasium raakte ik door de Rome-reis dusdanig geïnspireerd door de klassieke oudheid dat ik uiteindelijk besloot archeologie te gaan studeren in Leiden. De muziek kwam hierdoor op de achtergrond.
Vooral reizen en het in contact komen met andere culturen werd m'n grote passie, met een voorliefde voor landen aan de Middellandse Zee. Na eerst enkele jaren als commercieel archeoloog gewerkt te hebben, kwamen enkele omzwervingen bij de alarmcentrale en in de zorg. Tenslotte heb ik van m'n passie voor reizen m'n beroep weten te maken. Voor meerdere reisorganisaties begeleid ik jaarlijks diverse groepsreizen binnen Europa. Van je reisgezelschap alsmede ook van andere culturen valt zoveel te leren!
Ik vind het een voorrecht dat ik door MUSICO Reizen weer het contact kan leggen met de muziek, waarbij ik de aanwezige kennis van het soleren, de kamermuziek en het orkestrepertoire mag uitbreiden met opera's. Bovendien wordt bij MUSICO Reizen muziek gecombineerd met andere vormen van kunst, zoals een museumbezoek en de architectuur van een stad. Voor mij een ideale combinatie, ik hoop voor u ook!