Galla Mausoleum, Ravenna

Galla Mausoleum, Ravenna

De drie koningen in Sant'Apollinare, Ravenna

De drie koningen in Sant'Apollinare, Ravenna

Basilica di Sant'Apollinare, Ravenna

Basilica di Sant'Apollinare, Ravenna

Jakub Józef Orliński

Jakub Józef Orliński (foto: Ksawery Zylber)

Ravenna, Italië
15 november 2024 t/m 19 november 2024
Ravenna I
Barok-operafestival ‘Trilogia d’autunno’

• Twee operahoogtepunten uit de barok van Purcell & Monteverdi
• Ravenna: stad van de mozaïeken
• Werelderfgoed in voormalige hoofdstad van het West-Romeinse rijk
• Excursies naar Bologna & Classe

Volgeboekt  
Basisreissom: € 1.895,00

Vrijdag 15 november vliegen we ’s ochtends naar Bologna en reizen we per touringcar verder naar Ravenna. Hier vindt de komende dagen het operafestival ‘Trilogia d’autunno’ plaats. In Ravenna verblijven we in het in het eenvoudige, maar centraal gelegen viersterrenhotel  NH Ravenna. ’s Middags brengen we een bezoek aan het Battistero degli Ariani, een baptisterium dat rond het jaar 500 gebouwd werd door de Ostrogotische koning Theodorik de Grote. De doopkapel is achthoekig van vorm. Het beroemdst aan de kapel is het mozaïek op het plafond. Hier wordt de doop van Jezus door Johannes de Doper afgebeeld.

Zaterdag 16 november krijgen we een uitgebreide rondleiding door Ravenna. De stad is cultuurhistorisch van groot belang vanwege vroegchristelijke bouwwerken waarin antieke en oosterse invloeden harmonisch samengaan. Het was vanaf 409 de hoofdstad van het West-Romeinse Rijk en bleef tot 751 de zetel van de Byzantijnse gouverneur. In de basiliek van San Vitale bevinden zich de wereldberoemde mozaïeken waardoor onder anderen Gustav Klimt zich liet inspireren. We openen de ‘Triologia d’autunno’ deze avond met de eenakter Dido and Aeneas van Purcell over de verlaten Koning van Carthago. Tot slot van de opera zingt Dido haar beroemde klaagzang: ‘Remember me, but ah! forget my fate’. ‘Herinner me om mijn grootheid als vorstin, maar niet om dit roemloze einde’, smeekt zij de geschiedenis en haar vertrouweling Belinda.

Zondag 17 november maken we een excursie naar Classe, een pittoresk voormalig Romeins havenstadje waar de Basilica di Sant'Apollinare gelegen is, een indrukwekkend Byzantijns mozaïekkunstmonument. Classe is gedurende ongeveer 500 jaar in bedrijf geweest. De naam is ontleend aan het latijnse classis dat ‘marine’ betekent. De haven werd door Augustus tussen 35 en 12 v. Chr. tot een marinebasis uitgebouwd, waarschijnlijk vanwege de strategische ligging aan de Adriatische Zee. Voor de byzantijnen werd Classe een militair strategische haven voor de vloot in de Adriatische zee en de toegang tot Midden-Italië. In het Teatro Alighieri geeft countertenor Jakub Józef Orliński en samen met zijn barokensemble Il Pomo d'Oro een concert. Orliński werd ooit door The Financial Times geïntroduceerd als 'the new countertenor on the block', maar inmiddels is het een wereldster van formaat!

Maandag 18 november maken we nader kennis met Ravenna en bezoeken we onder meer het Mausoleum van Galla Placidia. Galla Placidia was een Romeinse keizerin met een grote invloed aan het Romeinse hof. In de jaren dat zij in Ravenna resideerde, liet zij een mausoleum bouwen voor haar overleden echtgenoot en haar broer, met de bedoeling later ook in dit bouwwerk te worden bijgezet. Van buiten ziet het gebouw er misschien wat sober uit met rode baksteenmuren, waarbij ook nog in aanmerking moet worden genomen dat de grond rondom het bouwwerk in de loop der eeuwen behoorlijk is opgehoogd. Wie eenmaal de stap naar binnen heeft gezet, komt terecht in het voorportaal van de hemel, zoals men in Ravenna zegt. ’s Avonds staat Monteverdi’s opera Il ritorno d‘Ulisse in Patria op het programma. ‘Ieder vertrek wacht verlangend op een terugkeer; / Alleen jij hebt de dag van je terugkeer gemist.’ Hiermee verwoordt Penelope hoe zij wacht op de thuiskomst van haar man Odysseus, sinds het einde van de Trojaanse oorlog. In tegenstelling tot wat de titel laat vermoeden, is het vooral het verhaal van Penelope, de echte protagoniste van deze opera. Monteverdi en zijn librettist wisten het bekende verhaal uit Homeros’ Odyssee met medeleven en een diepe menselijkheid neer te zetten. Beide opera’s tijdens deze reis worden geregisseerd door by Pierluigi Pizzi. In de orkestbak leidt Ottavio Dantone de Accademia Bizantina.

Dinsdag 19 november vertrekken we na het ontbijt naar Bologna waar we onder leiding van een gids ‘de oudste universiteitsstad’ bezoeken. Aan het einde van de middag vliegen we vanuit Bologna terug naar Nederland.

Opera
  • zaterdag 16 november 2024 Dido and Aeneas
  • Teatro Alighieri (Ravenna)
  • Henry Purcell Dido and Aeneas (opera)
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 17 november 2024 Jakub Józef Orliński & Il Pomo d'Oro
  • Teatro Alighieri (Ravenna)
  • Het programma wordt later bekend gemaakt.

  • Uitvoerenden:
    • countertenor Jakub Józef Orliński
  • Prijs: inbegrepen
Opera
  • maandag 18 november 2024 Il ritorno d’Ulisse in patria
  • Teatro Alighieri (Ravenna)
  • Claudio Monteverdi Il ritorno d'Ulisse in patria (opera)
  • Prijs: inbegrepen
NH Ravenna

NH Hotel, RavennaHet viersterren NH Ravenna ligt dicht bij de Basilica di Sant'Apollinare Nuovo en de Basilica di San Giovanni Evangelista. Het hotel ligt in het historische centrum van Ravenna en biedt rechtstreekse toegang tot de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad. Op loopafstand vindt u de Basilica di San Vitale en het mausoleum van Galla Placidia. Vanaf het treinstation kunt u gemakkelijk met de bus naar de Basilica di Sant'Apollinare in Classe. De 84 kamers van het NH Ravenna zijn voorzien van moderne meubels en faciliteiten. Er is ook gratis WiFi beschikbaar.

Basisreissom per persoon met vertrek op vrijdag 15 november 2024 € 1.895,00
Eenpersoonstoeslag € 160,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Dido and Aeneas (16 november 2024) incl.
Jakub Józef Orliński & Il Pomo d'Oro (17 november 2024) incl.
Il ritorno d’Ulisse in patria (18 november 2024) incl.
Inbegrepen in de basisreissom:

• KLM-vluchten met belastingen, toeslagen en CO2-compensatie
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterrenhotel NH Ravenna
• 4 diners of lunches in goede restaurants, inclusief een glas wijn
• Toegangskaarten twee voorstellingen & één concert
• Ruimbagage (lees hier meer over de bagageregeling bij MUSICO Reizen)
• SGR-bijdrag à € 5,=
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaats: Schiphol
• Exclusief: vervoer van en naar Schiphol, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

Vertrektijden:

Vrijdag 15 november, 10:45 uur - 12:30 uur (Amsterdam - Bologna), vluchtnummer: KL1663
Dinsdag 19 november, 17:10 uur - 19:15 uur (Bologna - Amsterdam), vluchtnummer: KL1666

De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.

Sandra Overdijk

De eerste kennismaking met klassieke muziek waren de pianolessen in mijn jeugd, en de lp’s die thuis beluisterd werden. Vooral Beethoven en Mozart vond ik prachtig, al was een dosis dagelijkse sport even belangrijk. En werd mijn studie Italiaans, de meest muzikale onder de Europese talen. Poort naar het buitenland, zo bleek, al was ik mij bij keuze niet daarvan bewust. Vanaf het derde studiejaar verruilde ik Leiden voor een studiejaar Italië, nadien combineerde ik het met werk in Zwitserland.

Na mijn afstuderen hielp ik een kleine reisorganisatie uit de brand als reisleider/gids in Rome. Dat beroep was destijds tamelijk nieuw en nog niet gesplitst, en wat het precies inhield was mij onbekend. Maar met wekelijks twee groepen, de ene drie, de andere vier dagen, wist ik dat snel genoeg. Ik studeerde in de avonduren ter plaatse het nodige bij, en het vak leek bij mij te passen. Maar het vak had een nog onzekere toekomst, en op de een of andere manier geen serieus imago. Zodat een zakelijke functie in Nederland volgde.

Intussen miste ik het wel. Ondanks het feit dat ik nieuwe dingen leerde en ook uitgezonden werd, zei de materie (de bouw) mij niet zoveel. Ik verruilde het na twee jaar voor de organisatie van medische congressen, waarmee in elk geval het menselijke aspect in mijn werk terugkeerde. En toen na nogmaals twee jaar de reisbranche zekerheid leek te bieden, maakte ik de overstap. Een dankbare en serieuze taak, kunst en cultuur, inclusief muziek, toegankelijker te mogen maken, intussen zo’n 25 jaar.
Het coronavirus legde het reiswerk stil. Het gaf mij de ruimte om de Italiaanse taal en literatuur weer op te pakken. Mooi van zichzelf om uit te dragen, en belangrijke bron voor al het andere.