Kurhaus Wiesbaden
Giuseppe Verdi
Russisch-orthodoxe kerk, Wiesbaden
Ramen van Chagall in de St Stephan in Mainz
Giacomo Puccini
• Wiesbaden, 'grande dame' onder de grote Duitse steden
• Opera’s van Verdi & Puccini rond jaarwisseling (met o.a. Annemarie Kremer als Turandot)
• Kerkramen van Chagall in Mainz
• Nieuw geopende Reinhard Ernst Museum in Wiesbaden
• Max Beckmann-tentoonstelling in het Städel Museum Frankfurt
Maandag 29 december rijden we via diverse opstapplaatsen naar Wiesbaden, een van de oudste en deftigste kuuroorden van Europa, het toonbeeld van klasse en ook wel ‘de-luxe-versie van een stad’ genoemd. Hier verblijven we in het elegante viersterren Hotel Oranien.
Dinsdag 30 december verkennen we Wiesbaden, de grande dame onder de grote Duitse steden, waar zich rond de bronnen al vroeg een nederzetting ontwikkelde. ’s Middags bezoeken we het onlangs geopende Reinhard Ernst Museum, met werken uit de uitgebreide kunstcollectie van zakenman Reinhard Ernst. Zijn collectie richt zich op naoorlogse Duitse en Europese abstracte kunst, Japanse abstracte kunst en Amerikaans abstract expressionisme. In het Hessisches Staatstheater Wiesbaden staat vanavond Puccini laatste opera, Turandot, op het programma, met de Nederlandse sopraan Annemarie Kremer in de titelrol.
Woensdag 31 december brengen we een bezoek aan Mainz. De stad werd gesticht door de Romeinen en zij noemden het Mogontiacum. Vanaf de 8e eeuw is het een bisdom. De Dom van Mainz en de Sankt Stephan werden gebouwd in opdracht van één van de belangrijkste (aarts)bisschoppen, namelijk Willigis. Uiteraard bezoeken we onder andere de Stephanskirche, waarvoor Chagall glas-in-lood-ramen heeft ontworpen. Een journalist van Dagblad Trouw schreef hierover: ‘Wie de kerk van St. Stephan betreedt, ervaart iets volkomen ongekends. Hier wordt het hele verhaal verteld, in een kleurengloed van warmte en liefde. Men kijkt niet op naar de ramen, zoals in hoge kathedralen, men bevindt zich midden in het verhaal, men hoort erbij, men wordt er deelgenoot van.’ Op het affiche van de Oper Wiesbaden prijkt aan het eind van de middag Verdi’s opera La traviata. Na de voorstelling vieren we in het hotel de jaarwisseling.
Donderdag 1 januari rijden we naar Frankfurt voor een bezoek aan het Städel Museum, waar onder meer een tentoonstelling plaats vindt over Max Beckmann. Het Städel Museum heeft een van de belangrijkste Beckmann-collecties ter wereld en in een nieuwe tentoonstelling ligt de focus op Max Beckmann als tekenaar, met veel werk dat nooit eerder vertoond is. Tekenen was van existentieel belang voor Beckmann. Door te tekenen gaf Beckmann vorm aan zijn persoonlijke wereldbeeld. Met potlood, houtskool, krijt en pastel transformeerde hij vluchtige indrukken tot betekenisvolle, gelaagde composities.
In het Kurhaus Wiesbaden speelt het hr-Sinfonieorchester onder leiding van Vitali Alekseenok tijdens het Neujahrskonzert werken van Bedřich Smetana, Friedrich Gulda, Zoltan Kodály en Maurice Ravel.
Vrijdag 2 januari rijden we na het ontbijt terug naar Nederland.
Bedřich Smetana
Uit Die verkaufte Braut: ouverture
Friedrich Gulda
Celloconcert
Zoltán Kodály
Dansen uit Galánta
Maurice Ravel
La valse
Het historische viersterrenhotel Oranien beschikt over elegante kamers in het centrum van Wiesbaden. Het ligt vlak bij de oude binnenstad en op 5 minuten lopen van wellness-centrum Kaiser-Friedrich-Therme. Het heeft een restaurant, een tuin en een zomerterras.
Hotel Oranien Wiesbaden bestaat sinds 1879 en beschikt over klassiek ingerichte kamers. Alle kamers hebben een televisie, een minibar, WiFi en een eigen badkamer.
In dit hotel boeken wij standaard de classic rooms. U kunt een upgrade bijboeken naar een comfort room. Deze comfort rooms zijn ruimer en hebben gegarandeerd airconditioning.
Basisreissom per persoon met vertrek op maandag 29 december 2025 | € 1.495,00 |
Eenpersoonstoeslag | € 76,00 |
Upgrade van classic room naar comfort room eenpersoonsgebruik p.p. | € 80,00 |
Upgrade van classic room naar comfort room tweepersoonsgebruik p.p. | € 40,00 |
Turandot (30 december 2025) | € 69,00 |
La traviata (31 december 2025) | € 114,00 |
Neujahrskonzert Wiesbaden (01 januari 2026) | € 89,00 |
• Reis per luxe touringcar naar Wiesbaden v.v. en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterrenhotel Oranien Wiesbaden
• 4 diners of lunches in goede restaurants, inclusief een glas wijn
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding
• Opstapplaatsen: Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Driebergen-Zeist, Arnhem en Horst (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief toegangskaarten voorstellingen en concert, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• De basisreissom is op basis van logies in Classic Room, een upgrade naar Comfort Room is mogelijk (€ 20,= per kamer/per nacht)
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit
Van muzikale ouders was geen sprake, maar ze waren daarentegen wel degelijk erg geïnteresseerd in klassieke muziek. Echter hadden zij zelf vroeger nooit de kans gekregen om een muziekinstrument te bespelen.
Op mijn 8e mocht ik daarom kiezen tussen piano of orgel. Het werd het (kerk)orgel, waarbij ik les kreeg van het echtpaar Jan en Paula Bonefaas uit Gorinchem. In die tijd werden regelmatig orgelconcerten bezocht.
Toen ik op m'n 10e een concert met orgel en harp bijwoonde, was ik meteen verkocht, dat wilde ik ook! Mijn ouders vonden aanvankelijk twee muziekinstrumenten wat veel, dus begon ik op de haakjesharp. Binnen negen maanden was ik daaruit gegroeid en kreeg ik een concertharp en mocht ik ook de junioren-opleiding gaan volgen op het Rotterdams Conservatorium. Daar heb ik les gehad van Godelieve Schrama en Sarah O'Brien en masterclasses gevolgd bij Isabelle Moretti en Germaine Lorenzini. Naast wekelijkse praktijk- en theorielessen maakte ik ook deel uit van het Jeugdorkest van het conservatorium dat onder andere jaarlijks deelnam aan het Valery Gergiev festival in Rotterdam.
In de vijfde klas van het gymnasium raakte ik door de Rome-reis dusdanig geïnspireerd door de klassieke oudheid dat ik uiteindelijk besloot archeologie te gaan studeren in Leiden. De muziek kwam hierdoor op de achtergrond.
Vooral reizen en het in contact komen met andere culturen werd m'n grote passie, met een voorliefde voor landen aan de Middellandse Zee. Na eerst enkele jaren als commercieel archeoloog gewerkt te hebben, kwamen enkele omzwervingen bij de alarmcentrale en in de zorg. Tenslotte heb ik van m'n passie voor reizen m'n beroep weten te maken. Voor meerdere reisorganisaties begeleid ik jaarlijks diverse groepsreizen binnen Europa. Van je reisgezelschap alsmede ook van andere culturen valt zoveel te leren!
Ik vind het een voorrecht dat ik door MUSICO Reizen weer het contact kan leggen met de muziek, waarbij ik de aanwezige kennis van het soleren, de kamermuziek en het orkestrepertoire mag uitbreiden met opera's. Bovendien wordt bij MUSICO Reizen muziek gecombineerd met andere vormen van kunst, zoals een museumbezoek en de architectuur van een stad. Voor mij een ideale combinatie, ik hoop voor u ook!