Componist: Alfredo Catalani
Librettist:
Luigi Illica
Première: 20-01-1892 te Milaan
Eerste akte
De boerendochter Wally is heimelijk verliefd op de jager Hagenbach. Haar vader stelt haar voor de keus: trouwen met de beheerder Gellner of het huis verlaten. Wally besluit de bergen in te trekken.
Tweede akte
Als Wally's vader gestorven is, keert Wally terug naar haar geboortedorp. Gellner maakt Wally wijs dat Hagenbach van de herbergierster Afra houdt. Als Wally Afra beledigt, voelt Hagenbach zich verplicht Afra te verdedigen en maakt Wally bij iedereen belachelijk. Ondertussen wordt hij verliefd op Wally. Wally heeft echter niets in de gaten en zegt Gellner toe met hem te trouwen mits hij eerst Hagenbach vermoordt.
Derde akte
Zowel Wally als Hagenbach hebben 's nachts last van gewetenswroeging. Hagenbach begeeft zich op weg naar Hochstoff, het dorp waar Wally zich bevindt. Daar weet Wally nog net te voorkomen dat Gellner Hagenbach vermoordt, hoewel zij nog steeds denkt dat Hagenbach de aanstaande bruidegom van Afra is. Ze vertrekt wederom alleen de bergen in.
Vierde akte
Wally leeft eenzaam in de bergen en wil nooit meer terugkeren naar haar dorp. Als Hagenbach naar haar toekomt om haar zijn liefde te bekennen, wil zij hem wel volgen naar de bewoonde wereld. Een lawine sleurt echter Hagenbach de afgrond in en Wally volgt haar geliefde in de dood.
La Wally lijkt in muzikale opbouw op de late 19de-eeuwse Franse opera, en is in die zin vergelijkbaar met Manon Lescaut van Puccini. Er zijn ook aanknopingspunten met het verisme, zoals bijvoorbeeld de uitingen van verbitterde hartstocht van Gellner. Catalani is er bovendien in geslaagd zijn typisch Italiaanse idioom te verrijken met kleurrijke harmonieën die Duits aan doen. Voorbeeld hiervan is het als jodellied opgebouwd lied over de edelweiss in de eerste akte.