Pierre & Théo Fouchenneret
Renaud en Gautier Capuçon
Camille Delaforge
Bertrand Chamayou (foto Marco Borggreve)
Aix-en-Provence
Atelier van Cézanne in Aix-en-Provence
La montagne Sainte Victoire au grand pin (Cézanne)
• Pasen in Zuid-Franse sferen
• Aix-en-Provence: stad van Cézanne
• Johannes Passion door Il Caravaggio
• Gebroeders Capuçon spelen Brahms
• Bertrand Chamayou speelt Liszt
Donderdag 2 april vliegen we rechtstreeks naar Marseille, vanwaar we per touringcar naar het centraal gelegen Hotel Aquabella in Aix-en-Provence reizen. 's Avonds kunt u in het kader van het Festival de Pâques de gebroeders Pierre et Théo Fouchenneret horen met werken voor viool en piano van Schubert, Schumann en Bartók.
Vrijdag 3 april verkennen we Aix-en-Provence, een stad met ruim 2000 jaar geschiedenis. Vanwege de warm- en koudwaterbronnen was het vroeg een geliefde plaats om te verblijven. Het hart van de binnenstad wordt gevormd door de Cours Mirabeau, een brede laan, geflankeerd door machtige platanen en omlijst door 17e- en 18e-eeuwse huizen. Op deze avond van Goede Vrijdag voert het barokensemble Il Caravaggio samen met het koor Accentus onder leiding van de Franse dirigent en klavicinist Camille Delaforge – door Forum Opera geroemd als 'dynamisch en geïnspireerd' en door de Figaro als 'sprankelend' – de Johannes Passion van Johann Sebastian Bach uit.
Zaterdag 4 april bezoeken we Musée Granet, vernoemd naar de Franse schilder François Granet (1775-1849). Het museum bezit een prachtige collectie schilderijen die vele eeuwen omvat, maar uiteraard is er ook ruimte ingebouwd voor de grootste kunstenaar die de stad heeft voortgebracht: Paul Cézanne. Aan het begin van de avond staat Schumann in de spotlights tijdens een kamermuziekconcert met louter werk van deze Duitse romanticus.
Tijdens dit Festival de Pâques treden nog eens twee broers aan. Deze avond kunt u in het Grand Théâtre de Provence de gebroeders Renaud en Gautier Capuçon horen in hun vertolking van het Dubbelconcert voor viool en cello van Johannes Brahms. Je zou dit werk ook een concertante symfonie met drie partijen kunnen noemen. De viool en cello zijn enerzijds de twee solisten; anderzijds is er het zeer omvangrijke orkest dat als derde partij nergens een begeleidende rol speelt, maar als volwaardige partner fungeert. Dit Dubbelconcert is om een heel speciale reden ontstaan. Tussen Brahms en zijn jeugdvriend, de violist Joseph Joachim, was het tot grote spanningen gekomen en met dit werk wilde Brahms de vruchtbare verstandhouding van de oude vriendschap herstellen.
Zondag 5 april krijgen we een rondleiding door Fondation Vasarely. De Fondation Vasarely werd in 1976 opgericht tegenover de Mont Sainte-Victoire, in het land van Cézanne en het hart van de Provence. Het op Bauhaus geïnspireerde gebouw is een kunstwerk op zich waarin de geometrische, abstracte kunst van Victor Vasarely volledig tot zijn recht komt. Het avondprogramma van het festival is gewijd aan de muziek van Wagner en Liszt. Les Siècles voert onder meer de Prelude uit Parsifal uit. Op de lessenaar van Bertrand Chamayou staat de beide pianoconcerten van Liszt. Het muzikale materiaal voor beide pianoconcerten waren al ontstaan in de tijd dat Liszt nog als pianovirtuoos door Europa rondtrok. Maar pas later vond Liszt de rust om het een ander aan het papier toe te vertrouwen.
Maandag 6 april bezoeken we het atelier van Paul Cézanne. Dat het atelier zo gaaf en ongeschonden bewaard is gebleven, is vooral te danken aan John Rewald, een Amerikaanse bewonderaar van de kunstenaar. Hij kocht het huis, knapte het op en schonk het aan de stad. Zijn tijdgenoten zagen Cézanne nog niet als 'vader van de moderne kunst' zoals de schilder de kunstgeschiedenis is ingegaan. Zo verkondigde de toenmalige directeur van het museum Granet nog liever dood te gaan dan de werken van zo'n ‘prutser’ in zijn collectie op te nemen! In de loop van de middag vliegen we terug naar Nederland.
Franz Schubert
Rondo brillant, D895
Béla Bartók
Eerste Vioolsonate, Sz 75
Robert Schumann
Derde Pianosonate, op. 15
Johannes Brahms
Dubbelconcert voor viool en cello, op. 102
Eerste Serenade, op. 11
Richard Wagner
Uit Parsifal: Prelude | Verwandlungsmusik | Karfreitagszauber
Uit Tristan and Isolde: Prelude acte I | De dood van Isolde
Franz Liszt
Eerste Pianoconcerto
Tweede Pianoconcerto
Het viersterren Aquabella wordt omgeven door een prachtige tuin. Het beschikt over kamers in Provençaalse stijl en u kunt gratis gebruikmaken van de spa. Het ligt midden in Aix-en-Provence, vlakbij het historische centrum.
De kamers van het Aquabella zijn allemaal voorzien van airconditioning en uitgerust met gratis WiFi en een minibar. Er zijn ook badjassen aanwezig.
L'Orangerie, het restaurant van het hotel, serveert mediterrane gerechten. Tijdens de zomer is La Terrasse de la Tour, het openluchtrestaurant van het hotel bij het buitenzwembad, geopend.
U kunt ontspannen in de Sensoriel Spa van het hotel. Daarnaast kunt u gebruikmaken van de sauna, de hammam en een warmwaterbad. Er is ook een Kneipp-douche en een ijsfontein.
| Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 02 april 2026 | € 1.795,00 |
| Eenpersoonstoeslag | € 380,00 |
| Pierre & Théo Fouchenneret (02 april 2026) | € 47,00 |
| Johannes Passion (03 april 2026) | € 85,00 |
| Renaud en Gautier Capucon (04 april 2026) | € 85,00 |
| Bertrand Chamayou & Les Siècles (05 april 2026) | € 85,00 |
• KLM-vluchten met belastingen en toeslagen
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Aquabella Hotel in Aix-en-Provence
• 4 diners of lunches in goede restaurants, incl. een glas wijn
• Ruimbagage (lees hier meer over de bagageregeling en het eventueel wijzigen van het vliegticket bij MUSICO Reizen)
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding
• Opstapplaats: Schiphol
• Exclusief toegangskaarten concerten, vervoer van en naar Schiphol, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit
donderdag 2 april, 09:35 uur - 11:310 uur (Amsterdam - Marseille), vluchtnummer: KL1465
maandag 6 april, 17:25 uur - 19:25 uur (Marseille - Amsterdam), vluchtnummer: KL1470
De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.
U had als medereiziger verzeild kunnen raken in een bus met een kelenschrapend gezelschap dat hard studeert op een Mozart-canon, of in een treincoupé waar een selecte groep zich gewillig onderwerpt aan een chocoladeproeverij. De zinnen prikkelen met meer dan alleen de concerten, voorstellingen en bezienswaardigheden die al gepland waren: het is wel een van mijn geliefde bezigheden tijdens een reis.
Terwijl ik zelf als kamermusicus regelmatig op het podium te vinden ben is mijn rol als uw begeleider bescheidener, maar het doel hetzelfde: de muziek tot leven brengen. Dan gaat het natuurlijk om meer dan een uitlegje bij een voorstelling; gedurende een reis een met leuke en minder vrolijke verhalen gelardeerd ruimer klankbeeld oproepen en vooral duidelijk maken hoe, behalve hopelijk geïnspireerd, ook ambachtelijk en aards de kunst en de kunstenaar kunnen zijn, daarbij puttend uit wat er in de afgelopen eeuwen zoal is opgetekend in de literatuur en uit mijn eigen belevenissen als muziekspeler en in andere huidige en vroegere activiteiten als radioprogrammeur en -presentator, recensent, componist, arrangeur, concert-organisator, bladomslaander, dirigent, docent, interviewer, acteur, kleuter-muziekcursusleider, stadsgids, reisleider - ja, dat was het wel ongeveer, geloof ik.
Hoewel ik tijdens mijn jeugd door mijn vader behoorlijk met nostalgie ben geïnfecteerd - ik ken bijvoorbeeld heel goed de populaire muziek waar U én uw ouders vroeger stiekem naar luisterden of op dansten! (en laat ik het niet hebben over mijn collectie 78- en andere toerenplaten) - hebben die jeugd én mijn muziekstudie in Nederland en Rusland me muzikaal omnivoor gemaakt en geleerd niet te oordelen naar genre maar naar kwaliteit.En het wonderlijke is dan, dat er behalve in al die kunstige muziek voor mij zoveel kwaliteit schuilt in de symfonieën van omgevingsgeluiden die ik op diverse plaatsen in de wereld heb kunnen beluisteren en die deze daarmee extra dierbaar maken: de licht met meeuwen bevolkte zeewind en het bijna ongemerkt sissen van kebab op een klein rooster van een straatverkoper als achtergrond bij een nachtelijk gesprek op met een boekverkoper op een plein in Istanbul; of het aanzwellen van met schippersklavier-klanken vermengd geroezemoes bij het naderen van een wijnkelder of middeleeuwse bierbrouwerij annex -café in Praag, de stad waar ik regelmatig verblijf - plots meer geluid omdat de licht krakende deur van het etablissement wat bruusk door een vertrekkende bezoeker opengetrokken wordt.
Maar... als U het toch liever over de overeenkomst tussen Beethoven en Boogie-Woogie wilt hebben, ben ik graag van de partij!
Lees ook het interview met Harry-Imre Dijkstra.