Yannick Nézet-Seguin (Foto: Chris Lee)
Trinkhalle, Baden-Baden
Lichtentaler Allee, Baden-Baden
Festspielhaus, Baden-Baden
• 'Baden-Baden, is so nice, you have to say it twice!'
• Yannick Nézet-Séguin & Friends
• Chamber Orchestra of Europe & RIAS Kammerchor
• Mozart in Festspielhaus Baden-Baden
Donderdag 3 juli reizen we per touringcar naar Baden-Baden, waar we onze intrek nemen in het viersterrenhotel Batschari Palais. In de 19e eeuw was Baden-Baden La Capitale d'Été, en om die tijden te doen herleven vinden in het Festspielhaus van Baden-Baden de Sommerfestspiele plaats. Ooit was het Festspielhaus een station waar belangrijke kuurgasten met alle égards ontvangen werden. Die sfeer ademt het gebouw nog altijd uit. ‘Het Festspielhaus Baden-Baden is meer dan een zaal met een podium. In dit huis komen dromen tot leven’, zo formuleert het Festspielhaus het zelf.
Vrijdag 4 juli krijgen we een rondleiding door Baden-Baden onder leiding van een plaatselijke gids. Oorspronkelijk was deze stad een zomerresidentie van de Europese hoogadel. Nog altijd kent de stad een luxe uitstraling mede dankzij de ruime en natuurlijke aanleg van huizen, wegen en parken. In het Festspielhaus dirigeert Yannick Nézet-Séguin het Chamber Orchestra of Europe en het RIAS Kammerchor in Mozarts Requiem. Het Requiem was zijn laatste compositie en hoewel slechts tweederde deel ervan door Mozart zelf is geschreven, wordt het werk tot de meest geliefde en gewaardeerde werken uit zijn gehele oeuvre gerekend. Na zijn dood zorgde Mozarts weduwe Constanze Mozart ervoor dat Joseph Eybler en Franz Xaver Süßmayr, beiden vrienden van Mozart, het werk afrondden.
Zaterdag 5 juli bezoeken we de Sammlung Frieder Burda. Als zoon van een rijke uitgever groeide Frieder Burda op in een huis vol kunst, met name van Duitse expressionisten. Na het overlijden van zijn vader heeft Frieder Burda zich geheel gericht op de kunsten en heeft de verzameling van zijn familie aangevuld, met nadruk op het abstract expressionisme uit Amerika, de Duitse kunst na 1960 en de late werken van Pablo Picasso. Maar ook ontwikkelingen in de hedendaagse kunst worden nauwlettend gevolgd. Aan het begin van de 21e eeuw ontwierp architect Richard Meier voor de collectie een stijlvol museum aan de Lichtentaler Allee. Vanavond verzamelen zich enkele leden uit het Chamber Orchestra of Europe samen met Yannick Nézet-Séguin voor een avond vol kamermuziek. Nézet-Séguin is niet alleen dirigent maar ook een begenadigd pianist. Op het programma staan werken van Schumann en Mozart.
Zondag 6 juli brengen we buiten Baden-Baden een bezoek aan Schloss Favorite, gebouwd in de eerste helft van de 18e eeuw. Het kasteel herbergt een grote collectie Chinees porselein, zwart lakwerk en Schwartz-porselein. Het is het oudste Duitse zogenaamde 'Porzellanschloss' en het enige dat in zijn oorspronkelijke vorm bewaard is gebleven. In het Festspielhaus klinkt op deze avond wederom muziek van Mozart: met diens Jupiter-symfonie en de Große Messe besluiten muzikaal deze reis.
Maandag 7 juli reizen we na het ontbijtbuffet terug naar Nederland.
Wolfgang Amadeus Mozart
Symfonie nr 40 in g, KV550
Requiem
Robert Schumann
Pianokwartet in Es, opus 47
Wolfgang Amadeus Mozart
Liederen
Wolfgang Amadeus Mozart
Symfonie nr 41 in C, KV551, Jupitersinfonie
Mis in c, KV427
Het viersterren Batschari Palais Baden-Baden biedt ruime suites en een dagelijks ontbijtbuffet. Het bevindt zich in het historische Batschari Palais in Baden-Baden, op 200 meter van het beroemde theater Festspielhaus.
Alle suites van het Batschari Palais Baden-Baden zijn elegant ingericht en hebben een kitchenette, een zithoek en een flatscreen-tv. Er is WiFi en 1 gratis fles mineraalwater beschikbaar.
Populaire bezienswaardigheden, zoals de thermale baden en het Kurhaus (kuuroord en casino) bevinden zich op minder dan 10 minuten wandelen. De kunstenaarswijk van Baden-Baden met het Frieder Burda-museum is bereikbaar in 10 minuten wandelen.
Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 03 juli 2025 | € 1.795,00 |
Eenpersoonstoeslag | € 245,00 |
Requiem van Mozart (04 juli 2025) | € 126,00 |
Kammermusik mit Yannick Nézet-Séguin (05 juli 2025) | € 67,00 |
Mis in c (06 juli 2025) | € 126,00 |
• Reis per luxe touringcar naar Baden-Baden v.v.
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterrenhotel Batschari Palais in Baden-Baden
• 4 diners of lunches in goede restaurants inclusief een glas wijn
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding
• Opstapplaatsen: Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Driebergen-Zeist, Arnhem en Horst (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief toegangskaarten concerten, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit
'Doe je ding', had een docent mij ooit aangeraden. Ik heb zijn advies gevolgd, zij het met tien jaar vertraging. Op mijn 28ste meldde ik me aan bij de opleiding Muziekwetenschap van de Universiteit Utrecht. Na een eerste studie bedrijfskunde in Parijs had ik zeven jaar bij een Franse multinational gewerkt, waarvan de laatste drie in Nederland.
Maar de muziek bleef trekken, want muziek is altijd mijn ding geweest. Als kind kon ik urenlang naar Bach luisteren, turend naar de platenspeler die deze wonderlijke klanken voortbracht. Ik heb daarna vijftien jaar viool gespeeld en bijna twintig jaar in amateurkoren gezongen, met meer enthousiasme dan talent.
Mijn overstap van het bedrijfsleven naar de muziekwereld was een schot in de roos. In Utrecht heb ik zeven heerlijke studiejaren gehad, aangevuld met extra vakken elders. Ik heb ook twee zomers lang een geweldige bijbaan gehad als rondleider op de Domtoren. Na mijn afstuderen in april 2000 kon ik meteen aan het werk als zelfstandige musicoloog, een niet vastomlijnd beroep dat tientallen soorten activiteiten omvat. Het sleutelwoord in mijn geval is communiceren. Ik schrijf toelichtingen voor orkesten en concertzalen en artikelen voor muziektijdschriften zoals Preludium.
Daarnaast verzorg ik concertinleidingen en cursussen over muziekgeschiedenis, een prachtig vak dat ik ook aan het Conservatorium van Amsterdam doceer. Mijn muzikale belangstelling is breed, van middeleeuws tot hedendaags, van kamermuziek tot opera. En omdat ik graag reis, als gastheer optreed en muzikale indrukken deel met gelijkgestemde mensen, heb ik in de zomer van 2008 contact gezocht met Taco Stronks en Remco Roovers, die hun team van muzikale reisleiders aan het versterken waren.
En zo leid ik nu mooie reizen met spannende voorstellingen natuurlijk, maar ook en vooral fijne contacten met u, de deelnemers. Ik stel mijn muzikale kennis en ervaring graag tot uw beschikking. Andersom heb ik veel belangstelling voor uw eigen mening, want artistieke smaken verschillen en vullen elkaar aan. Ik hoop u binnenkort te ontmoeten bij MUSICO Reizen.
Lees ook het interview met Michel Khalifa.