Philippe Herreweghe

Philippe Herreweghe

Stadhuis, Brugge

Stadhuis Brugge

Vox Luminis

Vox Luminis

De Madonna met kanunnik Joris van der Paele (Jan van Eijck)

De Madonna met kanunnik Joris van der Paele (Jan van Eijck), Groeningemuseum, Brugge

Kristian Bezuidenhout (foto Marco Borggreve)

Kristian Bezuidenhout

Maude Gratton (foto Emmanuel Jacques)

Maude Gratton

Praalgraf van Maria van Bourgondië, O.L.Vrouwekerk in Brugge

Praalgraf van Maria van Bourgondië, O.L.Vrouwekerk in Brugge

Brugge, België
15 januari 2026 t/m 19 januari 2026
Brugge Bach Academie
Uw jaarlijkse duik in het Bach-universum

• Barokfestival door Bach-specialisten
• Artistiek directeur: Philippe Herreweghe
• Thema ‘It's a family affair'
• Collegium Vocale Gent, Vox Luminis, Kristian Bezuidenhout, Freiburger BarockConsort
• Bijwonen openbare repetitie Collegium Vocale Gent

 

 
Basisreissom: € 1.295,00

Donderdag 15 januari reizen we per touringcar naar Brugge waar we de zestiende Bach Academie zullen bijwonen die dit jaar als ondertitel It's a family affair heeft meegekregen. Samen met zijn eerste echtgenote Maria Barbara en Anna Magdalena, zijn tweede echtgenote, kreeg Johann Sebastian Bach maar liefst 20 nakomelingen. Bach was een echte familieman die nauwgezet ook het muzikale leven van zijn voorouders in kaart probeerde te brengen - als hij niet aan het musiceren was met een van zijn kinderen die de cruciale kleuterleeftijd wist te overbruggen.
Aan het einde van de middag bezoeken we een openbare repetitie van het Collegium Vocale Gent bijwonen, waardoor we getuige kunnen zijn van een vaak zeer persoonlijk artistiek groeiproces.

Vrijdag 16 januari geeft de reisleiding een inleiding op de Bach Academie 2026. Daarna bezoeken we het Groeningemuseum.
's Avonds opent Philippe Herreweghe met zijn Collegium Vocale Gent en vaste solisten horen de Bach Academie. Met letterlijk veel toeters en bellen zette Bach in 1736 het huwelijk van een tot op heden onbekend, maar ongetwijfeld rijk en prominent bruidspaar muzikaal alle luister bij met de cantate Gott ist unsre Zuversicht. De componist voorzag in een uiterst rijk en feestelijk bezet ensemble met onder meer drie trompetten, pauken, hobo's en zelfs een fagotsolo. Een feestelijke opening van het Bach Festival!

Zaterdag 17 januari gaan we als het ware op huisbezoek bij de familie Bach. Op twee locaties in de binnenstad van Brugge kunt u horen welke muziek Bach schreef voor in huiselijke kring. Het klavichord en de luit zijn ongetwijfeld de meeste intieme barokinstrumenten denkbaar. Maar verwar fragiliteit niet met gebrek aan expressie, monumentaliteit of drama. Luitiste Evangelina Mascardi en klavichordspeler Korneel Bernolet leiden ons binnen in de huiskamer van de familie Bach.
's Middags laten violiste Chrisine Busch en klavieriste Maud Gratton muziek horen die mogelijk ooit bedoeld als een pakkend afscheid voor een geliefd familielid. In 1720 kreeg Bach de schok van zijn leven. Toen hij terugkeerde van een reis bleek zijn vrouw Maria Barbara overleden. Diens Chaconne in de Partita in d voor viool wordt vaak beschouwd als een tombeau ter ere van haar; de Fantasia van hun zoon Carl Philipp Emanuel als een pakkend In Memoriam.
Met zo'n uitgebreide familie als de familie Bach was er natuurlijk regelmatig een bruiloft en dat moest gevierd worden. Vox Luminis neemt ons deze avond mee naar het huwelijksfeest van onder meer een oom van Johann Sebastian Bach. Het 'Hochzeitsstück' Meine Freundin, du bist schön schreef Johann Christoph Bach voor zijn neef. Wie de amusante commentaren bij de serieuze teksten heeft geschreven, is onduidelijk. Mogelijk is dat Johann Ambrosius Bach geweest, de broer van de bruidegom en vader van Johann Sebastian. De musici voor de omvangrijke bezetting zal men in elk geval moeiteloos uit de familie hebben kunnen rekruteren.

Zondag 18 januari stappen we 's ochtends het verleden in en maken we een wandeling door het Brugge van een van haar meest beroemde inwoners, Maria van Bourgondië.
In de middag laat het ensemble Anacronía horen hoe kleine kinderen groot worden, ook de kroost van Johann Sebastian Bach. Zoon Johann Christian trok naar Londen waar hij algauw samen met Carl Friedrich Abel een spilfiguur in de muzikale 'high society' zou worden: de prestigieuze ‘Bach-Abel concerten’ waren 'the place to be'.
Kristian Bezuidenhout en zijn vrienden sluiten de middag af met wervelende concerti voor kleine kring, waarmee hij de stelling verdedigt dat Bachs concerti in feite kamermuziek is. Breng enkele topmusici samen en hun solo’s en tutti blijken geen tegengestelden, maar twee kanten van dezelfde medaille – een briljant bewijs dat Bachs barok rockt!
‘Mens erger je niet’ is van alle tijden; ‘God zij dank’ eveneens. Maar het vraagt een Johann Sebastian Bach om beide te combineren tot een pakkende cantate. Collegium Vocale Gent stelde als afsluiting van deze Bach Academie een programma samen dat Bachs reputatie alle lof en eer aandoet.

Maandag 19 januari sluiten we het bezoek aan de Bach Academie in stijl af voor we naar Nederland terugrijden

Concert
  • vrijdag 16 januari 2026 Vergnügen & Lust
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • Johann Sebastian Bach
    Wir danken dir, Gott, BWV29
    Wer nur den lieben Gott lässt walten, BWV93
    Gott ist unsre Zuversicht, BWV197

  • Uitvoerenden:
    • sopraan Dorothee Mields
    • countertenor Alex Potter
    • tenor Guy Cutting
    • bariton Florian Störtz
    • dirigent Philippe Herreweghe
    • ensemble Collegium Vocale Gent
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 17 januari 2026 Huiskamerconcertjes
  • ()
  • Twee huiskamerconcerten in hartje Brugge
    De twee meest intieme barokinstrumenten zijn ongetwijfeld het klavichord en de luit. Maar verwar fragiliteit niet met gebrek aan expressie, monumentaliteit of drama. Luitist Evangelina Mascardi en Korneel Bernolet op clavichord leiden ons binnen in de huiskamer van de familie Bach. Het precieze programma wordt later bekend gemaakt.

    De precieze locaties zijn nog niet bekend, maar zullen in de binnenstad op loopafstand van elkaar liggen. Houdt u er rekening mee dat een groot deel van Brugge ongelijk plaveisel heeft?

  • Prijs: € 27,00
Concert
  • zaterdag 17 januari 2026 Een liefdevol eerbetoon
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • Johann Sebastian Bach
    Partita in d voor viool, BWV1004

    Carl Philipp Emanuel Bach
    Fantasia in fis, Wq80

  • Uitvoerenden:
    • viool Christine Busch
    • klavirist Maude Gratton
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 17 januari 2026 Just married
  • Gotische Zaal in het Stadhuis (Brugge)
  • Heinrich Schütz
    Siehe wie fein und lieblich ist‘s, SWV48

    Johann Christoph Bach
    Meine Freundin, du bist schön
    Die Furcht des Herren, Geistliches Konzert zum Ratswechsel, JCB16

    Johann Sebastian Bach
    Der Herr denket an uns, BWV196

  • Uitvoerenden:
    • ensemble Vox Luminis
    • ensemble Freiburger BarockConsort
    • dirigent Lionel Meunier
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 18 januari 2026 The Bach-Abel Society
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • Johann Christian Bach
    Fluitkwartet in C, WB58

    Carl Friedrich Abel
    Fluitkwartet in D, WK226

    Juan Oliver Astorga
    Trio nr. IV in G voor twee violen en bas

    Carl Philipp Emanuel Bach
    Divertimento in G, H642

    Joseph Haydn
    Fluitkwartet in D, opus 5 nr. 1, HobII:D9

  • Uitvoerenden:
    • ensemble Anacronía
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 18 januari 2026 Bach met en voor vrienden
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • Johann Sebastian Bach
    Concerto voor klavecimbel nr. 7 in g, BWV1058
    Concerto voor klavecimbel nr. 3 in D, BWV1054
    Chaconne uit de Partita voor vioolsolo, BWV1004
    Concerto voor klavecimbel nr. 1 in d, BWV1052

  • Uitvoerenden:
    • dirigent & piano Kristian Bezuidenhout
    • viool Sophie Gent
    • viool Tuomo Suni
    • altviool Kathleen Kaijoka
    • cello Jonathan Manson
    • contrabas Christine Sticher
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 18 januari 2026 Gott Lob und Dank
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • Johann Sebastian Bach
    Ärgre dich, o Seele, nicht, BWV186
    Wär Gott nicht mit uns diese Zeit, BWV14
    Missa brevis, BWV233

  • Uitvoerenden:
    • sopraan Dorothee Mields
    • countertenor Alex Potter
    • tenor Guy Cutting
    • bariton Florian Störtz
    • dirigent Philippe Herreweghe
    • ensemble Collegium Vocale Gent
  • Prijs: inbegrepen
NH Brugge

NH Hotel, BruggeHet viersterren NH Brugge bevindt zich in een gerenoveerd 17e-eeuws klooster en is gelegen in het centrum van Brugge, op loopafstand van het Concertgebouw. Het hotel straalt de typische charme uit van deze middeleeuwse stad.

Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 15 januari 2026 € 1.295,00
Eenpersoonstoeslag € 200,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Vergnügen & Lust (16 januari 2026) incl.
Huiskamerconcertjes (17 januari 2026) € 27,00
Een liefdevol eerbetoon (17 januari 2026) incl.
Just married (17 januari 2026) incl.
The Bach-Abel Society (18 januari 2026) incl.
Bach met en voor vrienden (18 januari 2026) incl.
Gott Lob und Dank (18 januari 2026) incl.
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Brugge v.v.
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren NH Hotel Brugge
• 4 diners waarvan 2 diners in de vorm van een diner-buffet in het restaurant van het hotel, inclusief een glas wijn
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Alle concerten behalve de huismuziekconcertjes op 17/01
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Arnhem, Driebergen-Zeist, Utrecht, Breda, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam
• Exclusief vervoer van en naar de opstapplaatsen, de huismuziekconcertjes op 17/01, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

Susan Dorrenboom

Er wordt tegenwoordig wel met een bezorgde blik in de ogen gesproken over kinderen met overvolle agenda's. Goed beschouwd was ik ook zo'n kind: fluitles, kamermuziek, orkest, hier en daar nog een extra repetitie, tweemaal per week dansles. En o ja, ik heb ook nog een tijdje in een kinderkoor gezongen.

Ik heb er niet onder geleden. En het zal u - met deze opsomming aan buitenschoolse activiteiten - niet verbazen dat ik na mijn schoolcarrière koos voor een muzikale vervolgstudie: muziekwetenschap in Utrecht.

Na veel omzwervingen in de advies- en bouwwereld kwam ik een aantal jaar geleden bij MUSICO Reizen terecht. Terug op het honk, zo voelde het aan. Op kantoor bereid ik reizen voor met alle werkzaamheden die daarbij komen kijken, en houd ik de website actueel. Daarnaast leid ik regelmatig een reis, een uitdagende combinatie.

Qua muziekvoorkeuren ben ik een alleseter geworden. Vroeger hield voor mij de klassieke muziek op bij de late Beethoven - met als uitzondering de muziek van Stravinsky. Tegenwoordig weet ik ook de romantici te waarderen, en vraag ik mij af waarom ik vroeger de symfonieën van Mahler zo moeilijk kon verteren. Zo blijft de muziek een ontdekkingsreis die ik graag met u deel.

Robert Andriessen

Rilling over de rug en kippenvel op de armen: dat was de sensatie die ik als kind ervoer bij het beluisteren van sommige klassieke muziek. Dat fascinerende gevoel is nooit verdwenen, maar juist sterker geworden, en muziek is een belangrijke drijfveer in mijn leven geworden. Met een jeugd waarin muziek - en dan met name het zelf musiceren - volstrekt vanzelfsprekend was, kon het ook bijna niet anders, wat wil je ook met een dergelijke achternaam.
Muziek omringt mij dagelijks in mijn werk bij NPO Klassiek. Na mijn studie muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht was ik er jarenlang programmamaker en muzieksamensteller, onder meer bij de muziekactualiteitenprogramma’s A4 en Viertakt en bij het operaprogramma Opera Live. De laatste jaren leid ik het productiebureau van NPO Klassiek, alwaar dagelijks nieuwe concertopnames uitzendklaar gemaakt worden. Daarnaast ontsluiten wij sinds enkele jaren vele pareltjes uit het kolossale concertarchief van de Publieke Omroep. De vruchten daarvan zijn uiteraard te beluisteren op NPO Klassiek, maar een nog breder aanbod daarvan is te vinden in het NPO Klassiek Concerthuis op internet.

Lees ook het interview met Robert Andriessen.