Linz

Linz

Sankt Florian

Sankt Florian

Anton Bruckner

Anton Bruckner

Orgel in Stift Wilhering

Orgel in Stift Wilhering

De dom van Linz

De dom van Linz

Linz, Oostenrijk
18 september 2024 t/m 24 september 2024
Linz
Bruckner Fest

• Bruckner vieren op zijn geboortegrond
• Concerten van onder meer Wiener Philharmoniker en Münchner Philharmoniker
• Bezoek aan Bruckners geboortehuis in Ansfelden en Sankt Florian
• Concerten op historische locaties
• Standplaats: Linz aan de Donau

Gegarandeerd vertrek  
Basisreissom: € 2.095,00

Woensdag 18 september rijden we vanaf diverse opstapplaatsen in Nederland per touringcar naar ons hotel in Zuid-Duitsland.

Donderdag 19 september vervolgen we onze tocht naar Linz. De geschiedenis van Linz begint als de Romeinen hier in de 1e eeuw na Christus een fort aan de Donau bouwen, Lentia. Een van de belangrijkste gebouwen van Linz, het Linzer Schloss, is op de resten van dit fort gebouwd. Aan dit fort zit nog een Nederlands tintje. In de 17e eeuw liet keizer Rudolph II het slot naar de plannen van Anton Muys verbouwen.
Onderweg maken we een tussenstop bij de Abdij van Wilhering. Aanvankelijk stond hier een kasteel, maar Ulrich en Kolo Wilhering stichtten hier in 1146 op verzoek van hun vader een klooster. Het huidige kloostergebouw dateert van eeuwen later en is vooral beroemd om de prachtige rococo-decoraties. 's Avonds concerteert in het Brucknerhaus de Wiener Philharmoniker onder leiding van Christian Thielemann. Het waren ook de Wiener Philharmoniker die in 1973 deze concertzaal, ontworpen door de Finse architecten Heikki und Kaija Siren, openden.
Vanavond staat de Eerste Symfonie van Bruckner op het programma, in de versie zogenaamde 'Weense versie' uit 1891. Deze Weense versie maakte Bruckner ruim twintig jaar dat zijn Eerste Symfonie in Linz in première was gegaan.

Vrijdag 20 september verkennen we Linz. Hier kreeg Bruckner zijn opleiding tot schoolmeester en keerde hij later terug als organist van de Alter Dom van Linz. Al direct bij zijn aanstelling in Linz gaf Bruckner aan dat er de nodige reparaties aan het orgel gewenst waren. In feite liet Bruckner in de loop der jaren het orgel geheel naar zijn wensen ombouwen, en nu is dit het enige orgel dat zich nog in 'originele Bruckner-staat' bevindt. 's Avonds kunt u in de Alter Dom de Bruckners Mis in d horen. In deze mis is de symfonicus Bruckner al te horen, hetgeen ook de recensenten niet was ontgaan: 'Herr Bruckner hat nicht nur mit großer Meisterschaft die höchsten Aufgaben der Tonkunst gelöst, sondern auch, und zwar namentlich seine Begabung für den höheren Styl, die Symfonie bewiesen', zo schreef men in 1864. Met deze mis voor koor, solisten, orkest en orgel behaalde Bruckner zijn eerste grote succes.

Zaterdag 21 september rijden we eerst naar Ansfelden, de geboorteplaats van Anton Bruckner waar nu een klein Bruckner-Museum is gevestigd. Later op dag brengen we een bezoek aan het klooster Sankt Florian, waar Bruckner na het overlijden van zijn vader zijn jeugdjaren doorbracht als koorknaap. Het klooster is gesticht in 1071 en in de 17e en 18e eeuw ingrijpend verbouwd tot het grootste barokke klooster van Oostenrijk met een indrukwekkende Marmorsaal, Bibliotheek en een rijk versierde kerk. In deze kerk ligt Bruckner begraven, bij het orgel. Het was zijn innige wens.
In het Brucknerhaus is de avond gewijd aan twee 'laatbloeiers' van de symfonie: Johannes Brahms en Anton Bruckner. Niet alleen waren ze allebei 43 jaar ten tijde van de première van hun Eerste Symfonie, ze stonden bovendien allebei onder invloed van Beethoven. Brahms werkte jarenlang aan zijn eersteling, met de hete adem van Beethoven in zijn nek. Althans, zo voelde Brahms dat. Maar zijn eerste symfonie was niet zo maar een beginneling, 'de Tiende van Beethoven' noemde dirigent Hans van Bülow het werk met ontzag. En ook het eerste symfonische werk van Bruckner, in 1865, mocht er zijn, al herzag Bruckner in zijn onzekerheid het werk later grondig. En zo beschikt de muziekgeschiedenis nu over twee maal een Eerste Symfonie van Bruckner. Deze avond staat de vroege versie op het programma, de Linzer versie. Door beide 'eerstelingen' vooraf te laten gaan door de ouverture Corelian van Beethoven wil dirigent Christoph Spering laten horen hoe verschillend Brahms en Bruckner met de erfenis van hun inspirator zijn omgegaan.

Zondag 22 september bezoeken we het spectaculaire Lentos Kunstmuseum, een van de belangrijkste musea voor moderne kunst in Oostenrijk, met nadruk op werken van Europese schilders in de eerste helft van de 20e eeuw.
Met de Münchner Philharmoniker en dirigent Thomas Hengelbrock kunt u deze Brucknerreis in stijl afsluiten. Zij spelen vanavond in het Sankt Florian de Mis in f, de laatste grote mis van Bruckner. De jaren 1864-1874 was het decennium van de grote symfonische koorwerken: Deutsche Requiem van Brahms, Verdi's Requiem en ook de drie grote missen van Bruckner. Vooral van deze derde mis hield Bruckner zielsveel. Aan het einde van zijn leven schreef hij: 'Der Bruckner wird alt und möchte doch so gern noch die F-Moll '[Messe]' hören! Bitte, bitte! Das wäre der Höhepunkt meines Lebens.'

Maandag 23 september verlaten we Linz en brengen we eerst nog een kort bezoek aan Passau voordat we doorrijden naar ons hotel in Zuid-Duitsland. Passau is een oude stad op de grens met Oostenrijk. Belangrijker nog: er komen in deze stad maar liefst drie rivieren samen: de Donau, de Inn en de Ilz. De Altstadt staat vol prachtige, barokke gebouwen.

Dinsdag 24 september keren we terug naar Nederland.

Concert
  • donderdag 19 september 2024 Bruckners 'Eerste'
  • Brucknerhaus (Linz)
  • • Robert Schumann: Eerste Symfonie
    • Anton Bruckner: Eerste Symfonie (Wiener Fassung)

  • Robert Schumann Symfonie nr 1 in Bes-groot (symfonie)
  • Uitvoerenden:
    • orkest Wiener Philharmoniker
    • dirigent Christian Thielemann
  • Prijs: € 139,00
Concert
  • vrijdag 20 september 2024 Bruckners mis in d
  • Oude Dom van Linz (Linz)
  • Anton Bruckner
    • Psalm 112 in Bes, WAB 35
    • Ave Maria, WAB 6
    • Ecce sacerdos magnus, WAB 13
    • Mis in d, WAB 26

    Werken van
    • Johann Baptist Schiedermayr
    • Karl Borromäus Waldeck

  • Uitvoerenden:
    • dirigent Michi Gaigg
    • orkest L’Orfeo Barockorchester
  • Prijs: € 59,00
Concert
  • zaterdag 21 september 2024 Brahms en Bruckner
  • Brucknerhaus (Linz)
  • • Ludwig van Beethoven: Ouverture Coriolan, op. 62
    • Johannes Brahms: Eerste Symfonie
    • Ludwig van Beethoven: Ouverture Coriolan, op. 62
    • Anton Bruckner: Eerste Symfonie (Linzer Fassung)

  • Uitvoerenden:
    • dirigent Christoph Spering
    • orkest Das neue Orchester
  • Prijs: € 88,00
Concert
  • zondag 22 september 2024 Mis in f
  • Abdij van Sankt Florian (Sankt Florian)
  • • Charles Ives: Psalm 90
    • Anton Bruckner: Mis in f

  • Uitvoerenden:
    • sopraan Katharina Konradi
    • alt Eva Zaïcik
    • tenor Benjamin Bruns
    • bas Jean Teitgen
    • koor Philharmonischer Chor München
    • orkest Münchner Philharmoniker
    • dirigent Thomas Hengelbrock
  • Prijs: € 93,00
Park Inn by Radisson Linz

Park Inn by Radisson, Linz Het viersterren Park Inn by Radisson Linz ligt in het hart van het stadscentrum, op slechts een steenworp van de winkelstraten en de grootste voetgangerszone. U vindt beroemde bezienswaardigheden op loopafstand van het hotel.

Alle kamers en suites hebben een uniek, kleurrijk ontwerp en zijn voorzien van een flatscreen-tv en tal van andere moderne voorzieningen. De suites bieden daarnaast toegang tot een exclusief terras. Er is gratis WiFi beschikbaar.

U kunt bij het Park Inn by Radisson Linz gratis gebruikmaken van een fitnesscentrum. Het eigen restaurant van het hotel serveert internationale gerechten en heeft ook een bar en een café. Daarnaast vindt u hier conferentie- en banketzalen.

Het aangrenzende stadspark heeft een oppervlakte van 3.500 m² en is ideaal voor hardlopen of gewoon om te ontspannen.

Basisreissom per persoon met vertrek op woensdag 18 september 2024 € 2.095,00
Eenpersoonstoeslag € 400,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Bruckners 'Eerste' (19 september 2024) € 139,00
Bruckners mis in d (20 september 2024) € 59,00
Brahms en Bruckner (21 september 2024) € 88,00
Mis in f (22 september 2024) € 93,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Linz v.v. en vervoer ter plaatse
• 2 overnachtingen in een 4-sterrenhotel in Zuid-Duitsland en 4 overnachtingen in het 4-sterren Park Inn by Radisson Linz in Linz op basis van logies en ontbijt
• 6 diners of lunches in het restaurant van het hotel (inclusief een glas wijn)
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Den Haag, Amsterdam-Sloterdijk, Utrecht, Driebergen-Zeist, Arnhem & Horst (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief toegangskaarten concerten, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

Harry-Imre Dijkstra

U had als medereiziger verzeild kunnen raken in een bus met een kelenschrapend gezelschap dat hard studeert op een Mozart-canon, of in een treincoupé waar een selecte groep zich gewillig onderwerpt aan een chocoladeproeverij. De zinnen prikkelen met meer dan alleen de concerten, voorstellingen en bezienswaardigheden die al gepland waren: het is wel een van mijn geliefde bezigheden tijdens een reis.

Terwijl ik zelf als kamermusicus regelmatig op het podium te vinden ben is mijn rol als uw begeleider bescheidener, maar het doel hetzelfde: de muziek tot leven brengen. Dan gaat het natuurlijk om meer dan een uitlegje bij een voorstelling; gedurende een reis een met leuke en minder vrolijke verhalen gelardeerd ruimer klankbeeld oproepen en vooral duidelijk maken hoe, behalve hopelijk geïnspireerd, ook ambachtelijk en aards de kunst en de kunstenaar kunnen zijn, daarbij puttend uit wat er in de afgelopen eeuwen zoal is opgetekend in de literatuur en uit mijn eigen belevenissen als muziekspeler en in andere huidige en vroegere activiteiten als radioprogrammeur en -presentator, recensent, componist, arrangeur, concert-organisator, bladomslaander, dirigent, docent, interviewer, acteur, kleuter-muziekcursusleider, stadsgids, reisleider - ja, dat was het wel ongeveer, geloof ik.

Hoewel ik tijdens mijn jeugd door mijn vader behoorlijk met nostalgie ben geïnfecteerd - ik ken bijvoorbeeld heel goed de populaire muziek waar U én uw ouders vroeger stiekem naar luisterden of op dansten! (en laat ik het niet hebben over mijn collectie 78- en andere toerenplaten) - hebben die jeugd én mijn muziekstudie in Nederland en Rusland me muzikaal omnivoor gemaakt en geleerd niet te oordelen naar genre maar naar kwaliteit.En het wonderlijke is dan, dat er behalve in al die kunstige muziek voor mij zoveel kwaliteit schuilt in de symfonieën van omgevingsgeluiden die ik op diverse plaatsen in de wereld heb kunnen beluisteren en die deze daarmee extra dierbaar maken: de licht met meeuwen bevolkte zeewind en het bijna ongemerkt sissen van kebab op een klein rooster van een straatverkoper als achtergrond bij een nachtelijk gesprek op met een boekverkoper op een plein in Istanbul; of het aanzwellen van met schippersklavier-klanken vermengd geroezemoes bij het naderen van een wijnkelder of middeleeuwse bierbrouwerij annex -café in Praag, de stad waar ik regelmatig verblijf - plots meer geluid omdat de licht krakende deur van het etablissement wat bruusk door een vertrekkende bezoeker opengetrokken wordt.

Maar... als U het toch liever over de overeenkomst tussen Beethoven en Boogie-Woogie wilt hebben, ben ik graag van de partij!

Lees ook het interview met Harry-Imre Dijkstra.