Rigoletto, Aalto-Musiktheater in Essen
Giuseppe Verdi
De nar Rigoletto maakt grappen waarbij hij zich niets aantrekt van politieke correctheid en die bovendien altijd ten koste van anderen gaan, totdat hij zelf wordt vervloekt door graaf Monterone. Rigoletto neemt deze vloek heel serieus, dit in tegenstelling tot zijn baas, de charmante hertog van Mantua die weet hoe hij van het leven moet genieten zonder beperkingen: vrouwen, alcohol, spelletjes, wilde feesten, ofwel alles waar hij zin in heeft. Rigoletto’s dochter Gilda is het volgende slachtoffer van de graaf van Mantua.
Een wanhopige Rigoletto wil Gilda’s geschonden eer niet onbeantwoord laten en zint op wraak. Hij huurt een professionele huurmoordenaar in om de hertog uit de weg te ruimen. Maar hij weet niet dat Gilda bereid is zich op te offeren voor de hertog. En zo leert Rigoletto op wrede wijze één ding: wie het laatst lacht, lacht het best.
Al ruim 20 jaar vormen de eendaagse reizen het uithangbord van ons bedrijf. In één dag laten we de kern van MUSICO Reizen zien: bijzondere voorstellingen met veel aandacht voor de muzikale inhoud en ruimte voor gezelligheid. Kortom, een complete dag uit! Tijdens de reis naar het theater krijgt u koffie met wat lekkers en geeft de reisleiding een mondelinge toelichting op de opera. Op de terugweg luistert u onder het genot van een hapje en een drankje naar een nabespreking en is er ruimte voor discussie.
In het seizoen 2025-2026 bieden wij u zes operavoorstellingen en een ballet aan. De voorstellingen worden gegeven in de operahuizen van Essen en Düsseldorf. De opstapplaatsen voor deze reizen zijn Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem.
De overige voorstellingen in dit seizoen zijn nog:
- Rigoletto (Verdi) op 30 november 2025
- Cinderella (Prokofjev) op 29 maart 2026
- Parsifal (Wagner) op 3 april 2026
- Elektra (Strauss) op 3 mei 2026
- Il trovatore (Verdi) op 5 juli 2026
Bij bestelling van één of twee opera’s bedraagt de reissom € 175,= per voorstelling. Indien u drie of meer voorstellingen reserveert, ontvangt u € 10,= korting per voorstelling.
| Basisreissom per persoon met vertrek op zondag 30 november 2025 | € 175,00 |
| Rigoletto (30 november 2025) | incl. |
• Reis per luxe touringcar naar het Aalto-Musiktheater in Essen v.v.
• Drankjes gedurende de busreis, inclusief versnaperingen
• Toegangskaart voorstelling
• Schriftelijke toelichting
• Mondelinge voor- en nabeschouwing
• Deskundige reisleiding
• Opstapplaatsen: Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit
In het seizoen 2025-2026 bieden wij u zes operavoorstellingen en een ballet aan. De voorstellingen worden gegeven in de operahuizen van Essen en Düsseldorf. De opstapplaatsen voor deze reizen zijn Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem.
De overige voorstellingen in dit seizoen zijn nog:
- Rigoletto (Verdi) op 30 november 2025
- Cinderella (Prokofjev) op 29 maart 2026
- Parsifal (Wagner) op 3 april 2026
- Elektra (Strauss) op 3 mei 2026
- Il trovatore (Verdi) op 5 juli 2026
Bij bestelling van één of twee opera’s bedraagt de reissom € 175,= per voorstelling. Indien u drie of meer voorstellingen reserveert, ontvangt u € 10,= korting per voorstelling.
Heenreis naar Essen
12:00 uur Den Haag
13:00 uur Utrecht
13:20 uur Driebergen-Zeist
14:00 uur Arnhem
15:30 uur Verwachte aankomst in Essen
16:30 uur Aanvang voorstelling
Na afloop van de voorstelling rijden we direct terug naar Nederland.
De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.
Een jaar verplicht pianoles toen ik zes jaar oud was, daarmee is begonnen waar nu mijn hele leven om draait: muziek. Na dat jaar mocht ik kiezen of ik door wilde gaan. Inmiddels speel ik ruim dertig jaar en dat magische instrument met 88 toetsen heeft nog altijd dezelfde aantrekkingskracht op mij als toen ik zes was. Als ik een piano zie, moet ik er gewoon even op spelen. Na de middelbare school besloot ik de sprong te wagen en naar het conservatorium te gaan. Aan het Brabants Conservatorium in Tilburg ging er een wereld voor mij open. Ik maakte veel uren achter de piano en vond ook de muziektheorie en muziekgeschiedenis heel interessant. In welke context is een stuk geschreven? Hoe kun je het interpreteren? Hoe is het opgebouwd? Naast mijn conservatoriumstudie ging ik Muziekwetenschap studeren aan de universiteiten van Utrecht en Amsterdam om mij verder in dat soort vragen te verdiepen. Inmiddels ben ik ook afgestudeerd als muziektheoreticus aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en geef ik les aan de conservatoria van Maastricht (muziekgeschiedenis) en Amsterdam (muziektheorie).
En toen was er ineens ook een andere passie: reizen. Vier dagen na mijn afstuderen was ik al in Ecuador en pas drie maanden later zou ik terugkeren. Na een stoomcursus Spaans in Quito ben ik verder Zuid-Amerika in getrokken en ik was vanaf het eerste moment gegrepen door het reizen. Al voordat ik terugkwam, was de volgende reis van drie maanden geboekt en sindsdien heb ik ieder jaar een verre reis gemaakt. Eén van de hoogtepunten was de Transmongolië Express van Moskou naar Peking met aansluitend een reis door Tibet en de Nepalese Himalaya, waar ik een onvergetelijke trektocht door het Annapurnagebergte heb gemaakt. Het zelf organiseren van al deze reizen, het zien van prachtige landschappen, het ontmoeten van mensen die overal vandaan komen… reizen is net als muziek: je bent er nooit klaar mee.
Door het jaar heen werk ik, behalve als docent, als zelfstandig musicus en verzorg ik concertinleidingen en programmateksten voor verschillende zalen en orkesten in Nederland. Het gaat daarbij vrijwel altijd om kamermuziek, symfonisch repertoire en soloconcerten. Dat ik via MUSICO Reizen ook de opera goed heb leren kennen, vind ik geweldig. Wat dat betreft is er weinig veranderd sinds mijn zesde: mijn enthousiasme voor alles wat met muziek te maken heeft is onverminderd groot. En bij MUSICO Reizen kan ik het nog combineren met reizen ook. Ik kijk ernaar uit deze passies met u te delen!
Mijn drie steekwoorden waren lange tijd: wiskunde, literatuur en klassieke muziek. Wiskunde heb ik gestudeerd, literatuur werd mijn minor (keuzevak) en klassieke muziek, daar ben ik ingedoken als examenvak op de middelbare school. Daar is het dus eigenlijk pas begonnen!
Al snel voegde ik toe: 'zwak voor opera', want ik ben steeds meer en meer opera’s gaan zien. In mijn studententijd huurde ik die vooral bij de bibliotheek, want op YouTube stonden ze nog niet. Toen ik alles gezien had van de bibliotheek Ede, waar ik ben opgegroeid, huurde ik ook alles van de bibliotheek Nijmegen, mijn studentenstad. En toen kwam ik er niet meer onderuit: nu moest ik als Einzelgänger toch echt naar het theater toe.
Opera heeft mijn sociale leven wel behoorlijk verrijkt. Ik bleek namelijk ook een goede stem te hebben en ben aan het eind van mijn studie gaan zingen als tenor. Van het één kwam het ander. Ik raakte betrokken bij de uitgeverij die de teksten en bladmuziek beheerde, dook een archief in van negentiende-eeuws materiaal, en werd recensent bij Place de l’Opera. Toen er gevraagd werd om een spreker voor de opera’s in Pathé - die live vanuit New York worden doorgestuurd, en zo zag ik ook mijn allereerste opera! - heb ik me opgeworpen en daar geef ik dus steevast inleidingen. In de zaal zaten reizigers van MUSICO Reizen en zo ben ik dan hier verzeild geraakt. Busreizen maak ik altijd heel graag, en anders ga ik wel alleen met de trein. De culturele hotspots van Europa heb ik vrijwel allemaal wel bezocht. Ik dacht dat je om reisleider te worden een rijbewijs nodig hebt, maar gelukkig voor mij blijkt dat bij MUSICO Reizen niet te hoeven.
Wat mij aanspreekt aan opera, is allereerst de behandeling van verhaal en personages. De literaire kant om het maar zo te zeggen. Vaak is een opera gebaseerd op een bekend toneelstuk of een vuistdikke roman en om er dan een opera-versie van te maken, moeten er slimme keuzes worden gemaakt. In de regel wordt er sterk gecomprimeerd en het verhaal tot de kern teruggebracht. Er zijn opera’s waar dat briljant is gelukt en opera’s die alsnog te breedsprakig zijn. Maar ook die zijn voor mij geen straf. Er valt genoeg te genieten.
Doordat ik zelf ben gaan zingen, ben ik ook thuis in goede zangtechniek en naarmate ik meer en meer partituren heb gezien, weet ik daar ook wel wegwijs in. Mijn achtergrond als wiskundige helpt dan toch nog om zo’n partituur naar muziek om te zetten: een partituur ziet er abstract uit, maar de bedoeling van een componist is mij snel duidelijk. Soms is het geniaal hoe een componist verhaal, personage en muzikale lijn met elkaar weet te verbinden.