Kurhaus Wiesbaden

Kurhaus Wiesbaden

Jan Lisiecki

Jan Lisiecki

Anastasia Kobekina (foto Julia Altukhova)

Anastasia Kobekina

Klooster Eberbach

Klooster Eberbach

Ramen van Chagall in de St Stephan in Mainz

Ramen van Chagall in de St Stephan in Mainz

Wiesbaden, Duitsland
23 juli 2024 t/m 27 juli 2024
Wiesbaden
Rheingau Musik Festival

• Wiesbaden, 'grande dame' onder de grote Duitse steden
• Groots muziekfestival: van Wiesbaden tot aan het Mittelrheintal
• Excursies in Wiesbaden, Frankfurt & Mainz
• Jan Lisiecki, Alexeander Malofeev, Anestasia Kobekina in de hoofdrol
Requiem van Fauré & Messa di Gloria van Puccini

Gegarandeerd vertrek  
Basisreissom: € 1.345,00

Dinsdag 23 juli rijden we via diverse opstapplaatsen naar Wiesbaden, een van de oudste en deftigste kuuroorden van Europa, het toonbeeld van klasse en ook wel ‘de-luxe-versie van een stad’ genoemd. Van hieruit bezoeken we een aantal concerten in het kader van het Rheingau Musik Festival, een van de grootste muziekfestivals in Europa, in de regio van Wiesbaden tot aan het Mittelrheintal.

Woensdag 24 juli verkennen we Wiesbaden, de 'grande dame' onder de grote Duitse steden, waar zich rond de bronnen al vroeg een nederzetting ontwikkelde. In de Romeinse tijd waren er thermen en in modernere tijden kwamen Goethe, Wagner en Brahms hier graag kuren. In Schloss Johannisberg spelen Bomsori Kim en Fabian Müller vioolsonates van Bach.

Donderdag 25 juli brengen we in Frankfurt een bezoek aan het Städelmuseum. Het museum toont 700 jaar Europese kunst onder één enkel dak: van de vroege 14e eeuw tot nu, met het accent op de renaissance, de barok en vroege moderne kunst. 's Avonds kunt u kiezen voor een recital door de jonge sterpianist Alexander Malofeev met werken van Händel tot Rachmaninov, of een Venetiaanse nacht met het Kammerorchester Basel en celliste Anastasia Kobekina.

Vrijdag 26 juli bezoeken we Mainz. De stad werd gesticht door de Romeinen en zij noemden het Mogontiacum. Vanaf de 8e eeuw is het een bisdom. De Dom van Mainz en de Sankt Stephan werden gebouwd in opdracht van één van de belangrijkste (aarts)bisschoppen, namelijk Willigis. Uiteraard brengen we onder andere een bezoek aan deze Sankt Stephan met de beroemde glasramen van de kunstenaar Marc Chagall. Pas na een lange aarzeling ging Chagall uiteindelijk in op het verzoek ramen voor de kerk te maken. Hij wilde daarmee vooral verzoening symboliseren tussen Frankrijk en Duitsland en verzoening tussen joden en christenen. In de meditatieve kleur blauw brandschilderde Chagall zijn bijbelse dromen uit het Oude en Nieuwe Testament: het paradijs, Mozes die met zijn geboden van de berg komt, de ark van Noach met de witte vredesduif, Maria in Nazareth en het hemelse Jeruzalem met koning David. Alles en iedereen is omringd door Chagalls sierlijke engelen, die over de ramen zweven. Een journalist van Dagblad Trouw schreef hierover: ‘Wie de kerk van St. Stephan betreedt, ervaart iets volkomen ongekends. Hier wordt het hele verhaal verteld, in een kleurengloed van warmte en liefde. Men kijkt niet op naar de ramen, zoals in hoge kathedralen, men bevindt zich midden in het verhaal, men hoort erbij, men wordt er deelgenoot van.’ Deze avond heeft u wederom een keuze in het muziekprogramma. U kunt kiezen voor een recital van pianist Jan Lisiecki in het Kurhaus van Wiesbaden of de Messa di Gloria van Puccini en het Requiem van Fauré in Kloster Eberbach door het Windsbacher Knabenchor en de Staatsphilharmonie Nürnberg.

Zaterdag 27 juli rijden we in de loop van de ochtend terug naar Nederland.

Concert
  • woensdag 24 juli 2024 Vioolsonates van Beethoven
  • Schloss Johannisberg (Johannisberg)
  • Ludwig van Beethoven
    • Vioolsonate nr 2 in A, op. 12
    • Vioolsonate nr 4 in a, op. 23
    • Vioolsonate nr 5 in F, op. 24, Frühlingssonate
    • Vioolsonate nr 6 in A, op. 30

  • Uitvoerenden:
    • violist Bomsori Kim
    • pianist Fabian Müller
  • Prijs: € 44,00
Concert
  • donderdag 25 juli 2024 Alexander Malofeev
  • Schloss Johannisberg (Johannisberg)
  • • Georg Friedrich Händel: Suite in B, HWV 434
    • Johann Sebastian Bach: Tweede Orgelkonzert in a, BWV 593 (naar Vivaldi's op. 3/8, arr. Samuil Feinberg)
    • Johannes Brahms: Vier Klavierstücke, op. 119
    • Sergei Rachmaninov: Morceaux de fantaisie, op. 3
    • Richard Wagner: Elsas Traum uit Lohengrin (arr. Franz Liszt)
    • Richard Wagner: Ouverture uit Tannhäuser (arr. Franz Liszt)

  • Uitvoerenden:
    • pianist Alexander Malofeev
  • Prijs: € 44,00
Concert
  • donderdag 25 juli 2024 Venetiaanse Nacht
  • Kloster van Eberbach (Eberbach)
  • Concerten en werken van Antonio Vivaldi, Barbara Strozzi, Antonio Sartorio, Gabriel Fauré, Niccolò Paganini en Valentin Silvestrov

  • Uitvoerenden:
    • cellist Anastasia Kobekina
    • dirigent Julia Schröder
    • dirigent Kammerorchester Basel
  • Prijs: € 54,00
Concert
  • vrijdag 26 juli 2024 Jan Lisiecki
  • Kurhaus Wiesbaden (Wiesbaden)
  • Preludes van onder meer Johann Sebastian Bach, Frédéric Chopin, Sergei Rachmaninov

  • Uitvoerenden:
    • pianist Jan Lisiecki
  • Prijs: € 74,00
Concert
  • vrijdag 26 juli 2024 Messe di gloria
  • Kloster van Eberbach (Eberbach)
  • • Giacomo Puccini: Messa di Gloria
    • Gabriel Fauré: Requiem, op. 48

  • Gabriel Fauré Requiem (kerkmuziek)
  • Uitvoerenden:
    • sopraan Elisabeth Breuer
    • tenor Florian Sievers
    • bas Tobias Berndt
    • koor Windsbacher Knabenchor
    • orkest Staatsphilharmonie Nürnberg
    • dirigent Ludwig Böhme
  • Prijs: € 79,00
Hotel Oranien Wiesbaden

Hotel Oranien, WiesbadenHet historische viersterrenhotel Oranien beschikt over elegante kamers in het centrum van Wiesbaden. Het ligt vlak bij de oude binnenstad en op 5 minuten lopen van wellness-centrum Kaiser-Friedrich-Therme. Het heeft een restaurant, een tuin en een zomerterras. Hotel Oranien Wiesbaden bestaat sinds 1879 en beschikt over klassiek ingerichte kamers. Alle kamers hebben een televisie, een minibar, WiFi en een eigen badkamer. In dit hotel boeken wij standaard de classic rooms. U kunt een upgrade bijboeken naar een comfort room. Deze comfort rooms zijn ruimer en hebben gegarandeerd airconditioning.

Basisreissom per persoon met vertrek op dinsdag 23 juli 2024 € 1.345,00
Eenpersoonstoeslag € 120,00
Upgrade van classic room naar comfort room eenpersoonsgebruik p.p. € 80,00
Upgrade van classic room naar comfort room tweepersoonsgebruik p.p. € 40,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Vioolsonates van Beethoven (24 juli 2024) € 44,00
Alexander Malofeev (25 juli 2024) € 44,00
Venetiaanse Nacht (25 juli 2024) € 54,00
Jan Lisiecki (26 juli 2024) € 74,00
Messe di gloria (26 juli 2024) € 79,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Wiesbaden v.v. en vervoer ter plaatse
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Hotel Oranien in Wiesbaden
• 4 diners of lunches in het restaurant van het hotel (inclusief een glas wijn)
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Den Haag, Amsterdam-Sloterdijk, Utrecht, Driebergen-Zeist, Arnhem & Horst (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief toegangskaarten concerten, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• Een upgrade naar een comfortroom mogelijk. De kosten bedragen € 20,= per kamer per nacht
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

Harry-Imre Dijkstra

U had als medereiziger verzeild kunnen raken in een bus met een kelenschrapend gezelschap dat hard studeert op een Mozart-canon, of in een treincoupé waar een selecte groep zich gewillig onderwerpt aan een chocoladeproeverij. De zinnen prikkelen met meer dan alleen de concerten, voorstellingen en bezienswaardigheden die al gepland waren: het is wel een van mijn geliefde bezigheden tijdens een reis.

Terwijl ik zelf als kamermusicus regelmatig op het podium te vinden ben is mijn rol als uw begeleider bescheidener, maar het doel hetzelfde: de muziek tot leven brengen. Dan gaat het natuurlijk om meer dan een uitlegje bij een voorstelling; gedurende een reis een met leuke en minder vrolijke verhalen gelardeerd ruimer klankbeeld oproepen en vooral duidelijk maken hoe, behalve hopelijk geïnspireerd, ook ambachtelijk en aards de kunst en de kunstenaar kunnen zijn, daarbij puttend uit wat er in de afgelopen eeuwen zoal is opgetekend in de literatuur en uit mijn eigen belevenissen als muziekspeler en in andere huidige en vroegere activiteiten als radioprogrammeur en -presentator, recensent, componist, arrangeur, concert-organisator, bladomslaander, dirigent, docent, interviewer, acteur, kleuter-muziekcursusleider, stadsgids, reisleider - ja, dat was het wel ongeveer, geloof ik.

Hoewel ik tijdens mijn jeugd door mijn vader behoorlijk met nostalgie ben geïnfecteerd - ik ken bijvoorbeeld heel goed de populaire muziek waar U én uw ouders vroeger stiekem naar luisterden of op dansten! (en laat ik het niet hebben over mijn collectie 78- en andere toerenplaten) - hebben die jeugd én mijn muziekstudie in Nederland en Rusland me muzikaal omnivoor gemaakt en geleerd niet te oordelen naar genre maar naar kwaliteit.En het wonderlijke is dan, dat er behalve in al die kunstige muziek voor mij zoveel kwaliteit schuilt in de symfonieën van omgevingsgeluiden die ik op diverse plaatsen in de wereld heb kunnen beluisteren en die deze daarmee extra dierbaar maken: de licht met meeuwen bevolkte zeewind en het bijna ongemerkt sissen van kebab op een klein rooster van een straatverkoper als achtergrond bij een nachtelijk gesprek op met een boekverkoper op een plein in Istanbul; of het aanzwellen van met schippersklavier-klanken vermengd geroezemoes bij het naderen van een wijnkelder of middeleeuwse bierbrouwerij annex -café in Praag, de stad waar ik regelmatig verblijf - plots meer geluid omdat de licht krakende deur van het etablissement wat bruusk door een vertrekkende bezoeker opengetrokken wordt.

Maar... als U het toch liever over de overeenkomst tussen Beethoven en Boogie-Woogie wilt hebben, ben ik graag van de partij!

Lees ook het interview met Harry-Imre Dijkstra.