Carmen, Oper am Rhein in Düsseldorf
Turandot, Aalto-Musiktheater in Essen
Rigoletto, Aalto-Musiktheater in Essen
Cinderella, Aalto-Musiktheater in Essen
Parsifal, Oper am Rhein in Düsseldorf
Elektra, Oper am Rhein in Düsseldorf
Giuseppe Verdi
Al ruim 20 jaar vormen de eendaagse reizen het uithangbord van ons bedrijf. In één dag laten we de kern van MUSICO Reizen zien: bijzondere voorstellingen met veel aandacht voor de muzikale inhoud en ruimte voor gezelligheid. Kortom, een complete dag uit! Tijdens de reis naar het theater krijgt u koffie met wat lekkers en geeft de reisleiding een mondelinge toelichting op de opera. Op de terugweg luistert u onder het genot van een hapje en een drankje naar een nabespreking en is er ruimte voor discussie.
Komend seizoen bieden wij u zes operavoorstellingen en een ballet aan. De voorstellingen worden gegeven in de operahuizen van Essen en Düsseldorf. De opstapplaatsen voor deze reizen zijn Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem.
Zondag 28 september 2025 - Oper am Rhein in Düsseldorf
Carmen (George Bizet)
L’amour est un oiseau rebelle
Achter de verleiding, passie en drama in de opera Carmen van George Bizet schuilt een verhaal over vrijheid. Titelpersonage Carmen streeft naar absolute vrijheid, maar niet iedereen in haar omgeving is daaraan toe. Soldaat José raakt halsoverkop verliefd op Carmen en geeft er alles voor op: zijn lieve Micaëla, zijn waarden en normen als soldaat, zijn veilige leven. Maar toegeven aan de vrijheid waar Carmen naar streeft, is hem een brug te ver.
Zondag 19 oktober 2025, Aalto-Musiktheater in Essen
Turandot (Giacomo Puccini)
Het laatste raadsel van Puccini: hoe laat je een ijsprinses smelten?
De laatste vier jaar van zijn leven wijdde Giacomo Puccini zich volledig aan Turandot, de opera die hij helaas niet helemaal heeft kunnen afronden. Puccini baseerde op zich een Perzisch sprookje. Een onbekende prins maakt kroonprinses Turandot het hof in de wetenschap dat Turandot elke huwelijkskandidaat die haar raadsels niet weet op te lossen, het hoofd laat afhakken. Van begin af aan broedde Puccini op iets waardoor hij het hart van Turandot kon laten smelten. De dood van het dienstmeisje Liu zou die functie moeten vervullen. Maar voor het duet na deze scène, het duet waarin de prins ‘de ijsprinses moet kussen om te tonen hoe groot zijn liefde is’ (aldus Puccini zelf), was hem niet meer voldoende tijd beschoren. Puccini stierf voordat hij de finale scène kon afmaken.
Zondag 30 november 2025, Aalto-Musiktheater in Essen
Rigoletto (Giuseppe Verdi)
De wraak van een clown
De nar Rigoletto maakt grappen waarbij hij zich niets aantrekt van politieke correctheid en die bovendien altijd ten koste van anderen gaan, totdat hij wordt vervloekt door graaf Monterone. Rigoletto neemt deze vloek heel serieus, dit in tegenstelling tot zijn baas, de charmante hertog van Mantua die weet hoe hij van het leven moet genieten zonder beperkingen: vrouwen, alcohol, spelletjes, wilde feesten, ofwel alles waar hij zin in heeft.
Rigoletto’s dochter Gilda is het volgende slachtoffer van de graaf van Mantua. Een wanhopige Rigoletto wil Gilda’s geschonden eer niet onbeantwoord laten en zint op wraak. Hij huurt een professionele huurmoordenaar in om de hertog uit de weg te ruimen. Maar hij weet niet dat Gilda bereid is zich op te offeren voor de hertog. En zo leert Rigoletto op wrede wijze één ding: wie het laatst lacht, lacht het best.
Zondag 29 maart 2026, Aalto-Musiktheater in Essen
Cinderella
Rouw, humor en levenslust
Met zijn kenmerkende en onweerstaanbare muziek brengt Sergei Prokofjev het eeuwenoude sprookje over Assepoester weer tot leven. Choreograaf Jean-Christophe Maillot creëerde voor het Ballets de Monte-Carlo een versie van Cinderella, waarin het element van de sprookjesprins recht overeind blijft staan, maar waarin naast humor en levenslust ook ruimte is voor contemplatie. Cinderella zoekt na de dood van haar moeder haar weg in een nieuwe gezinssituatie. Haar stiefmoeder en haar stiefzusjes lijken weinig compassie te hebben met een rouwende Cinderella, en haar vader weet niet precies hoe hij het nieuwe leven met zijn vrouw kan verenigen met een dierbaar verleden dat hij met Cinderella deelt.
Vrijdag 3 april 2026, Oper am Rhein in Düsseldorf
Parsifal
Durch Mitleid wissend, ein reiner Tor
Door zijn mede-leven weet Parsifal in Wagners hervertelling van een middeleeuwse legende over de heilige graal verlossing te brengen aan de graalridders. Parsifal is de laatste opera die Wagner heeft afgerond, in 1882. Het concrete idee voor deze opera ontstond vele jaren eerder, toen Wagner volgens zijn zelf gevormde legende in zijn autobiografie op een Goede Vrijdag de zon zag schijnen over de Zwitserse bergen, terwijl hij in zijn huisje op het landgoed van de familie Wesendonck zat. In werkelijkheid - zo gaf hij later lachend toe aan Cosima - ontstond het idee helemaal niet op Goede Vrijdag, maar gewoon op een stralende dag. Een dag zoals volgens hem Goede Vrijdag zou moeten zijn.
Zondag 3 mei 2026, Oper am Rhein in Düsseldorf
Elektra
De vloek van wraking
Het leven van Elektra bestaat uit niets meer dan haar zoektocht naar wraak. Er loopt dan ook een spoor van geweld door haar vervloekte familie. Elektra's grootvader Atreus serveerde zijn eigen zonen voor zijn broer als avondmaaltijd uit wraak op het overspel van zijn broer met zijn vrouw. Elektra's vader Agamemnon offerde Elektra's zus Iphigenia en moeder Clytemnestra doodde samen met haar minnaar Aegisth haar eigen man Agamemnon. Vooral dat laatste wil Elektra wreken en ze kan aan niets anders meer denken. Als haar vader eenmaal is gewroken, raakt zij zo uitzinnig van vreugde dat ook zij sterft. Het schokkende aan de opera Elektra vond men tijdens de première in 1909 niet eens zozeer deze obsessie met wraak, maar vooral ook de revolutionaire muziek, waarin Strauss de grenzen van de tonaliteit verkende en somsook overschreed.
Zondag 5 juli 2026, Oper am Rhein in Düsseldorf
Il trovatore
Bijgeloof en verblindende wraak
De opera Il trovatore vertelt het ongeloofwaardige verhaal van een moeder die uit wraak andermans baby op het vuur gooit. Het is de aanzet tot een duistere familiegeschiedenis, gelardeerd met rivaliteit en jaloezie. Maar langs de soms wonderlijke verhaallijnen focust Verdi zich volledig op de psychologische ontwikkeling en tekent hij zijn protegés haarscherp af. Vooral de moeder Azucena kreeg van Verdi alle aandacht. Voor hem was zij de centrale spil waarlangs het verhaal zich afspeelt.
Basisreissom per persoon met vertrek op zondag 28 september 2025 | € 0,00 |
Eenpersoonstoeslag | € 0,00 |
Carmen (28 september 2025) | € 165,00 |
Turandot (19 oktober 2025) | € 165,00 |
Rigoletto (30 november 2025) | € 165,00 |
Cinderella (29 maart 2026) | € 165,00 |
Parsifal (03 april 2026) | € 165,00 |
Elektra (03 mei 2026) | € 165,00 |
Il trovatore (05 juli 2026) | € 165,00 |
• Reis per luxe touringcar naar het Opernhaus in Düsseldorf of Essen v.v.
• Drankjes gedurende de busreis, inclusief versnaperingen
• Toegangskaart voorstelling
• Schriftelijke toelichting
• Mondelinge voor- en nabeschouwing
• Deskundige reisleiding
• De abonnementsprijs geldt bij reservering van drie of meer eendaagse voorstellingen in het seizoen 2025-2026. Bij reservering van één of twee voorstellingen geldt de reguliere prijs van € 175,= per voorstelling
• Opstapplaatsen: Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem (klik hier voor meer informatie over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit
Heenreis naar Düsseldorf (uitgezonderd de reis naar Parsifal)
10:30 uur: Den Haag
11:30 uur: Utrecht
11:50 uur: Driebergen-Zeist
12:30 uur: Arnhem
14:00 uur: Verwachte aankomsttijd in Düsseldorf
15:00 uur: Aanvang voorstelling
Heenreis naar Parsifal op 3 april 2026 in Düsseldorf
11:30 uur: Den Haag
12:30 uur: Utrecht
12:50 uur: Driebergen-Zeist
13:30 uur: Arnhem
15:00 uur: Verwachte aankomsttijd in Düsseldorf
16:00 uur: Aanvang voorstelling
Heenreis naar Essen
12:00 uur Den Haag
13:00 uur Utrecht
13:20 uur Driebergen-Zeist
14:00 uur Arnhem
15:30 uur Verwachte aankomst in Essen
16:30 uur Aanvang voorstelling
Na afloop van de voorstelling reizen wij direct terug naar Nederland.
De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.
Een jaar verplicht pianoles toen ik zes jaar oud was, daarmee is begonnen waar nu mijn hele leven om draait: muziek. Na dat jaar mocht ik kiezen of ik door wilde gaan. Inmiddels speel ik ruim dertig jaar en dat magische instrument met 88 toetsen heeft nog altijd dezelfde aantrekkingskracht op mij als toen ik zes was. Als ik een piano zie, moet ik er gewoon even op spelen. Na de middelbare school besloot ik de sprong te wagen en naar het conservatorium te gaan. Aan het Brabants Conservatorium in Tilburg ging er een wereld voor mij open. Ik maakte veel uren achter de piano en vond ook de muziektheorie en muziekgeschiedenis heel interessant. In welke context is een stuk geschreven? Hoe kun je het interpreteren? Hoe is het opgebouwd? Naast mijn conservatoriumstudie ging ik Muziekwetenschap studeren aan de universiteiten van Utrecht en Amsterdam om mij verder in dat soort vragen te verdiepen. Inmiddels ben ik ook afgestudeerd als muziektheoreticus aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en geef ik les aan de conservatoria van Maastricht (muziekgeschiedenis) en Amsterdam (muziektheorie).
En toen was er ineens ook een andere passie: reizen. Vier dagen na mijn afstuderen was ik al in Ecuador en pas drie maanden later zou ik terugkeren. Na een stoomcursus Spaans in Quito ben ik verder Zuid-Amerika in getrokken en ik was vanaf het eerste moment gegrepen door het reizen. Al voordat ik terugkwam, was de volgende reis van drie maanden geboekt en sindsdien heb ik ieder jaar een verre reis gemaakt. Eén van de hoogtepunten was de Transmongolië Express van Moskou naar Peking met aansluitend een reis door Tibet en de Nepalese Himalaya, waar ik een onvergetelijke trektocht door het Annapurnagebergte heb gemaakt. Het zelf organiseren van al deze reizen, het zien van prachtige landschappen, het ontmoeten van mensen die overal vandaan komen… reizen is net als muziek: je bent er nooit klaar mee.
Door het jaar heen werk ik, behalve als docent, als zelfstandig musicus en verzorg ik concertinleidingen en programmateksten voor verschillende zalen en orkesten in Nederland. Het gaat daarbij vrijwel altijd om kamermuziek, symfonisch repertoire en soloconcerten. Dat ik via MUSICO Reizen ook de opera goed heb leren kennen, vind ik geweldig. Wat dat betreft is er weinig veranderd sinds mijn zesde: mijn enthousiasme voor alles wat met muziek te maken heeft is onverminderd groot. En bij MUSICO Reizen kan ik het nog combineren met reizen ook. Ik kijk ernaar uit deze passies met u te delen!