Rathaus, Leipzig
Ton Koopman
Solomon's Knot
Standbeeld van Goethe, Leipzig
Bach voor de Thomaskirche, Leipzig
• Concerten op historische locaties in Bach-stad
• Barokspecialisten Solomon's Knot, Jakub Hrusa, Amsterdam Baroque Choir & Orchestra met Ton Koopman
• Hohe Messe in de Thomaskirche
Woensdag 18 juni reizen we naar Leipzig, waar we onze intrek nemen in het centraal gelegen viersterrenhotel Radisson Blu, naast het Gewandhaus en de Oper Leipzig. Ieder jaar in juni staat Leipzig in het teken van Bach: dan vindt het grote internationale muziekfestival Bachfest plaats. De beide hoofdkerken van de stad betekenen voor iedere Bachliefhebber 'historische grond'. Immers, dáár musiceerde Bach, was hij als componist en uitvoerend musicus onder meer betrokken bij de 'Gottesdienst' op zon- en feestdagen.
's Avonds geeft Benjamin Alard een ‘late night’-concert in het Bachmuseum. Hij speelt werken van Bach op een pedaalclavichord, een instrument dat vooral voor huiselijk gebruik bedoeld was.
Donderdag 19 juni krijgen we een rondleiding door Leipzig, de stad waar Bach een groot deel van zijn leven heeft gewerkt en gewoond. Het thema van het Bachfest 2025 is transformatie, ofwel bestaande muziek arrangeren en het zo in een nieuw daglicht plaatsen. Dat componisten hierbij graag gebruik maakten van muziek van collega's viel niet onder de noemer van plagiaat, maar juist van waardering. 's Middags kunt u een eerste proeve hiervan horen in de Evangelische Reformierte Kirche waar niet alleen Pergolesi's beroemde Stabat Mater te horen is, maar ook Bachs 'vertaling' Tilge, Hochster, meine Sunden. Ook tijdens het avondconcert staat de praktijk van hergebruik centraal. In de Nikolaikirche laat het Amsterdam Baroque Orchestra samen met onder meer sopraan Hana Blažíková, countertenor Maarten Engeltjes en bas Klaus Mertens de sporen naar de cantate Jauchzet, frohlocket, de openingscantate van het Weihnachtsoratorium horen.
Vrijdag 20 juni bezoeken we midden in het historische centrum van Leipzig het Museum der bildenden Künste. Dit kunstmuseum beschikt over een enorme collectie schilderijen, tekeningen en beeldhouwwerken vanaf de middeleeuwen tot aan heden.
Aan het einde van de middag concerteert het ensemble Solomon's Knot. Zij voeren onder meer de cantate Lass, Furstin, lass noch einen Strahl. Terwijl de Saksische keurvorst August der Starke zich ter verwerving van de Poolse koningskroon in 1696 tot het katholicisme bekeerde, bleef zijn vrouw Christiane Eberhardine het lutheranisme trouw. Zij werd daarom in Saksen, en vooral in Leipzig, op handen gedragen en na haar dood in 1727 geëerd met deze cantate.
Tijdens het avondconcert in het Gewandhaus klinkt niet alleen muziek van Johann Sebastian Bach, maar ook van Arthur Honegger en Johannes Brahms.
Zaterdag 21 juni staat een bezoek aan het Bachmuseum op het programma. Hier is in een tentoonstelling alles over het leven en werk van deze componist te zien en te horen. In de Thomaskirche brengt de Lautten Compagney Berlin een hommage aan Palestrina, ter gelegenheid van diens 500e geboortedag. Bach had redelijk wat muziek van Palestrina in huis die hij ook nauwgezet bestudeerde en bewerkte. In het Gewandhaus soleert pianist András Schiff met het tweede deel van Das wohltemperierte Clavier.
NB: Deze twee concerten zijn niet te combineren.
Zondag 22 juni gaan we naar de muziekafdeling van het Grassi Museum op het programma. De Nederlander Paul de Wit was eigenlijk wijnhandelaar maar vond muziek oneindig veel interessanter. Eind 19e eeuw opende hij in Leipzig zijn eigen museum met muziekinstrumenten.
's Middags brengt het ensemble Somomon's Knot in de Nicolaikirche cantates ter gelegenheid van het Michaelisfest. De Bijbelse verslagen van Jezus' visioen van de verwoesting van Jeruzalem en de uitbeelding van de overwinning van aartsengel Michaël op de duivel inspireerden Bach tot het schrijven van een reeks cantatejuweeltjes. Wat deze bindt, is de ongelooflijke virtuositeit die Bach van zijn zangers eiste om de goddelijke straf en de strijd met de duivel muzikaal uit te beelden.
Traditioneel slot van het Bachfest is een opvoering van Hohe Messe in de Thomaskirche, ditmaal door het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir onder leiding van Ton Koopman.
Maandag 23 juni reizen we na het ontbijt per trein terug naar Nederland.
Johann Sebatian Bach
Preludium & Fuga in g, BWV 535/3
Sonate in C, BWV 529 ·
Pedal-Exercitium in g
Sonate in d, BWV 527
Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 645
Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659/2
Preludium & Fuga in e, BWV 548
Giovanni Battista Pergolesi
Stabat mater
Johann Sebastian Bach
Tilge, Höchster, meine Sünden, BWV 1083
Johann Sebastian Bach
Marche in D, BWV 1177
Auf, schmetternde Töne der muntern Trompeten, BWV 207/2
Jauchzet, frohlocket, BWV 248/2
Lasst uns sorgen, lasst uns wachen, BWV 213
Johann Sebastian Bach
Lass, Fürstin, lass noch einen Strahl, BWV 198
Klagt, Kinder, klagt es aller Welt, BWV 1143
Johann Sebastian Bach
Concert in d, BWV 1063
Arthur Honegger
Tweede Symfonie
Johannes Brahms
Vierde Symfonie
Een hommage aan Palestrina's 500e geboortedag
Giovanni Pierluigi da Palestrina
Missa Ecce sacerdos magnus
Johann Sebastian Bach
Ein feste Burg ist unser Gott, BWV 80.3
en andere werken
Johann Sebastian Bach
Preludes en Fuga's, BWV 870–893
Johann Sebastian Bach
Nun ist das Heil und die Kraft, BWV 50
Johann Christoph Bach
Es erhub sich ein Streit
Johann Sebastian Bach
Es erhub sich ein Streit, BWV 19
Herr Gott, dich loben alle wir, BWV 130/1
Man singet mit Freuden vom Sieg, BWV 149
Het Radisson Blu Hotel in Leipzig is een designhotel met vier sterren. Het ligt tegenover het beroemde concertgebouw het Gewandhaus en het Operahuis. Het hotel heeft kamers met airconditioning, gratis internet, een eigen parkeerplaats, en een fitnessruimte die 24 uur per dag toegankelijk is.
Het Radisson Blu Hotel Leipzig heeft ruime kamers met een flatscreen-tv en een minibar. De moderne badkamers zijn voorzien van een wellness-douche. Er is 24 uur per dag roomservice beschikbaar.
In alle ruimten van het hotel is WiFi beschikbaar, zonder extra kosten.
Basisreissom per persoon met vertrek op woensdag 18 juni 2025 | € 1.775,00 |
Eenpersoonstoeslag | € 270,00 |
Alard spielt Bach (18 juni 2025) | € 43,00 |
Stabat mater (19 juni 2025) | € 69,00 |
Original versus Parodie (19 juni 2025) | € 109,00 |
Solomon's Knot (20 juni 2025) | € 81,00 |
Großes Konzert o.l.v. Jakub Hrusa (20 juni 2025) | € 81,00 |
Bach & Palestrina (21 juni 2025) | € 81,00 |
Das wohltemperierte Clavier (21 juni 2025) | € 69,00 |
Kantaten zum Michaelisfest (22 juni 2025) | € 81,00 |
Hohe Messe (22 juni 2025) | € 124,00 |
• Reis per IC-trein (1e klasse) via Frankfurt naar Leipzig v.v.
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 5 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren Radisson Blu Hotel in Leipzig
• 5 diners of lunches in goede restaurants
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• SGR-bijdrag à € 5,=
• Deskundige reisleiding
• Opstapplaatsen: Amsterdam CS, Utrecht CS, Arnhem CS
• Exclusief toegangskaarten concerten, vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit
Woensdag 18 juni 2025
08:30 uur: NS-station Amsterdam CS vertrek (ICE 225)
09:00 uur: NS-station Utrecht CS vertrek
09:33 uur: NS-station Arnhem CS vertrek
12:06 uur: DB-station Frankfurt Flughafen aankomst
13:02 uur: DB-station Frankfurt Flughafen vertrek (ICE 1651)
16:24 uur: DB-station Leipzig Hbf aankomst
Maandag 23 juni 2025
09:33 uur: DB-station Leipzig Hbf vertrek (ICE 1652)
12:36 uur: DB-station Frankfurt Hbf aankomst
13:27 uur: DB-station Frankfurt Hbf vertrek (ICE 124)
16:27 uur: NS-station Arnhem CS aankomst
16:59 uur: NS-station Utrecht CS aankomst
17:29 uur: NS-station Amsterdam CS aankomst
De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.
Rilling over de rug en kippenvel op de armen: dat was de sensatie die ik als kind ervoer bij het beluisteren van sommige klassieke muziek. Dat fascinerende gevoel is nooit verdwenen, maar juist sterker geworden, en muziek is een belangrijke drijfveer in mijn leven geworden. Met een jeugd waarin muziek - en dan met name het zelf musiceren - volstrekt vanzelfsprekend was, kon het ook bijna niet anders, wat wil je ook met een dergelijke achternaam.
Muziek omringt mij dagelijks in mijn werk bij NPO Klassiek. Na mijn studie muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht was ik er jarenlang programmamaker en muzieksamensteller, onder meer bij de muziekactualiteitenprogramma’s A4 en Viertakt en bij het operaprogramma Opera Live. De laatste jaren leid ik het productiebureau van NPO Klassiek, alwaar dagelijks nieuwe concertopnames uitzendklaar gemaakt worden. Daarnaast ontsluiten wij sinds enkele jaren vele pareltjes uit het kolossale concertarchief van de Publieke Omroep. De vruchten daarvan zijn uiteraard te beluisteren op NPO Klassiek, maar een nog breder aanbod daarvan is te vinden in het NPO Klassiek Concerthuis op internet.
Lees ook het interview met Robert Andriessen.