MS Dutch Symphony
De Rijn nabij de Loreley
Nederlands Kamerkoor
Beethoven-Haus, Bonn
Madonna im Rosenhag (Stefan Lochner - in Wallraf-Richartz-Museum)
MUSICO Reizen keert terug naar de Rijn!
Met de elegante viersterren MS Dutch Symphony - dat in zijn geheel voor ons gereserveerd is - zullen wij langs de belangrijkste operahuizen en concertzalen aan de Rijn varen, een prachtige tocht die ons onder meer langs de beroemde Loreley zal voeren.
Maandag 23 december rijden we via diverse opstapplaatsen naar Nijmegen, waar we rond 15.00 uur kunnen inschepen aan boord van MS Dutch Symphony. Voordat we inchecken wordt een late lunch/vroeg diner geserveerd aan boord. Hierna kunt u inchecken in uw cabine. Aan het begin van de avond rijden we naar Musis Arnhem voor een uitvoering van het Weihnachtsoratorium van Bach door het Nederlands Kamerkoor. Onder leiding van chef-dirigent Peter Dijkstra en met het warmbloedige Vlaamse barokensemble B’Rock is het ware kerstgevoel compleet. Een Weihnachtsoratorium door het Nederlands Kamerkoor rond de kerstdagen, het begint een mooie traditie te worden. Dat het geheel van zes cantates op één avond uitgevoerd wordt, was wellicht aanvankelijk niet de opzet van Johann Sebastian Bach, maar ondertussen noemde hij het geheel wel een 'oratorium' en zorgde ook in muzikale zin voor eenheid.
Dinsdag 24 december kunt u aan het eind van de ochtend een concert bijwonen in de Petruskerk in Nijmegen. Het Apollo Ensemble speelt Duitse kerstmuziek uit de 17e eeuw van componisten als Buxtehude, Biber en Praetorius. Na het concert keren we terug naar MS Dutch Symphony. Aan het begin van de middag gaan de trossen los en varen we vanuit Nijmegen naar Duitsland.
Woensdag 25 december komen we ’s nachts aan in Düsseldorf. U kunt ’s ochtends deelnemen aan een stadsbezichtiging in Düsseldorf. De populairste wijk is de Altstadt. Dit is het ‘oude’ gedeelte van Düsseldor, hoewel een groot deel van deze Altstadt in feite een herbouwing is van oude panden zoals ze er voor de Tweede Wereldoorlog stonden. Een verhaal dat op veel Duitse steden van toepassing is. De Altstadt wordt gezien als het kloppend hart van Düsseldorf. ’s Avonds kunt u kiezen tussen een opvoering van Tsjaikovski’s ballet Het zwanenmeer in het Aalto Theater Essen of een Tanzabend van Giuseppe Spota en Alessio Monforte op muziek van de scènische cantate Carmina Burana van Orff.
Donderdag 26 december varen we ’s ochtends door naar Keulen. ’s Ochtends kunt u deelnemen aan een rondleiding door het Wallraf-Richartz Museum, het oudste museum van Keulen. 'Ik benoem de stad en de gemeente Keulen, mijn vaderstad, tot erfgename van mijn gehele nalatenschap [...].' Met deze woorden uit het testament van Ferdinand Franz Wallraf (1748 - 1824) begint de geschiedenis van het Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud. Toen Wallraf op 18 maart 1824 overleed, erfde de stad een overweldigende hoeveelheid aantal altaren, schilderijen, tekeningen, boeken, munten en andere kunstvoorwerpen die de verzamelaar had gered van de verwoestingen van de ontkerkelijking in die tijd. Kort na zijn dood ging de stad op zoek naar een geschikte plaats om de collectie onder te brengen. Maar er gingen verscheidene decennia voorbij voordat een eerste eigen gebouw kon worden opgetrokken. Pas in 1854, dertig jaar na de dood van Wallraf, schonk de koopman Johann Heinrich Richartz 100.000 taler voor de bouw van het museum waar werken te zien vanaf de middeleeuwen tot aan het realisme.
’s Middags kunt u bij de Oper Köln een opvoering bijwonen van Verdi’s opera Nabucco.
Vrijdag 27 december varen we ’s ochtends door naar Bonn. In de loop van de ochtend is er gelegenheid het Beethoven-Haus te bezoeken, het geboortehuis van deze componist. Het museum opende zijn deuren in 1893 tijdens het kamermuziekfestival van Bonn. Tegenwoordig bevat het museum de grootste Beethoven-collectie ter wereld. Ontdek de bijzondere kamers met lage plafonds waarin de sfeer van vroeger tot leven komt. In het museum zijn diverse historische voorwerpen te vinden, waaronder verschillende muziekinstrumenten en originele manuscripten. Zij vertellen het verhaal van Beethovens leven en werk.
Op het programma van de Oper Köln staat een opvoering van La bohème van Puccini. U kunt u er ook voor kiezen om in Bonn te blijven voor een opvoering van de musical Hairspray in het Theater Bonn. De show speelt zich af in het Amerika van de jaren ‘60, in een tijd waarin veranderingen op vele gebieden aan de orde van de dag zijn. De jeugd ontdekt nieuwe muziek met flitsende dansen, er wordt modieuze hippe kleding gekocht en men wil een opvallend kapsel. Alles moet anders! Na terugkeer aan boord van MS Dutch Symphony varen we stroomopwaarts verder via Koblenz richting Oberwesel
Zaterdag 28 december zullen we aan het begin van de ochtend de Loreley passeren, maar voor wie dat gemist heeft, zullen we er – na ontscheping om 09.00 uur – per touringcar nog een keer langsrijden. Van daaruit vervolgen we onze weg naar Venlo voor een lunchpauze-concert. Na een eenvoudige lunch rijden we door naar de uitstaphaltes in de rest van Nederland.
Vincent Lübeck
Willkommen, süsser Bräutigam
Heinrich Ignaz Franz Biber
Eerste Rosenkranz sonate, Maria Verkündigung
Matthias Weckmann
Gegrüsset seist du, Holdselige
Christoph Bernhard
Fürchtet euch nicht
Michael Praetorius
Vom Himmel hoch
Anonymous
Wie schön leuchtet
Dietrich Buxtehude
Herr nun lässt du deinen Diener, BuxWV 37
In dulci jubilo
Oh! Quand je dors – naar een gelijknamig lied van Franz Liszt – is een gevarieerd programma met diverse gedichten op muziek. Slapen, waken, dromen, eeuwigheid en vergankelijkheid; de cirkel van het leven verbindt de diverse stukken in dit persoonlijke programma, dat eindigt met vrolijke Joodse volksmuziek. Ekaterina zal het geheel verder voor u omlijsten met een persoonlijke toelichting.
De MS Dutch Symphony is een van de elegantere schepen die op de Europese wateren vaart. Het schip heeft een prachtige lounge met bar, waar u van de voorbijgaande omgeving kunt genieten. Ook het restaurant beschikt over prachtige panoramische uitzichten.
De comfortabele en ruime hutten en suites, zijn voorzien van de gebruikelijke zaken zoals: persoonlijke badkamer, stoelen, twee bedden die ook als single bedden opgesteld kunnen worden, met een Frans balkon of een groot raam. Het schip heeft in totaal 68 cabines en vier suites. De Dutch Symphony heeft daarnaast nog veel meer te bieden zoals een boordshop, fitnessruimte, splash pool, massageruimte en een elegante bar en restaurant.
Accommodatie
De comfortabele cabines en suites zijn stijlvol ingericht met alle gebruikelijke voorzieningen zoals TV, een safe en individueel regelbare airconditioning en verwarming. Alle cabines hebben een eigen badkamer met douche en toilet. Alle cabines zijn per lift bereikbaar. Er zijn 72 accommodaties, verdeeld over drie dekken: het Mozartdek, het Straussdeck en het Haydndek. De suites en cabines op Mozartdek beschikken over een panoramaschuifpui en Frans balkon. De cabines op het Straussdek hebben panoramaramen of ronde ramen. De cabines op het Haydn Deck hebben kleinere ramen die niet geopend kunnen worden. Alle accommodaties zijn stijlvol ingericht met alle gebruikelijke voorzieningen zoals TV, telefoon en individueel regelbare airconditioning en verwarming. Alle suites en cabines hebben een eigen badkamer met douche en toilet.
Er is op het schip een hotellift aanwezig waarmee u zowel het Haydn Deck, als het Strauss Deck en het Mozart Deck kunt bereiken. Het Zonnedek kunt u alleen via een trap bereiken.
Mozart Deck
Op het Mozart Deck bevinden zich 17 cabines van 15 m² en vier suites van 22 m². Alle cabines en suites op dit dek hebben een panoramaschuifpui en een Frans balkon.
Strauss Deck
Op het Strauss Deck bevinden zich 27 cabines van 15 m². Hiervan hebben 22 cabines (b1-cabine 207-212 en 214-229) een panoramaraam dat geopend kan worden, twee cabines (b2-cabine 230, 231) waarvan het panoramaraam niet geopend kan worden. Drie cabines (b3-cabine 203, 204 en 206) op dit dek hebben geen panoramaraam maar een rond raam dat ten dele geopend kan worden ('kiepstand').
Haydn Deck
Op het Haydn Deck zijn 24 cabines van 15 m² beschikbaar. Alle cabines op dit dek hebben een venster dat niet geopend kan worden.
Dekplan MS Dutch Symphony
Basisreissom per persoon met vertrek op maandag 23 december 2024 | € 1.645,00 |
Eenpersoonstoeslag | € 195,00 |
Standaardcabine op het Haydndek op basis van tweepersoonsgebruik | € 0,00 |
Standaard cabine op het Haydndek op basis van eenpersoonsgebruik | € 0,00 |
Upgrade p.p. naar een b3-cabine op het Straussdek op basis van tweepersoonsgebruik (cabine 203, 204, 206) | uitverkocht |
Upgrade p.p. naar een b3-cabine op het Straussdek op basis van eenpersoonsgebruik (cabine 203, 204, 206) | uitverkocht |
Upgrade p.p. naar een b2-cabine op het Straussdek op basis van tweepersoonsgebruik (cabine 230, 231) | uitverkocht |
Upgrade p.p. naar een b2-cabine op het Straussdek op basis van eenpersoonsgebruik (cabine 230, 231) | uitverkocht |
Upgrade p.p. naar een b1-cabine op het Straussdek op basis van tweepersoonsgebruik (cabines 207-212 en 214-229) | uitverkocht |
Upgrade p.p. naar een b1-cabine op het Straussdek op basis van eenpersoonsgebruik (cabines 207-212 en 214-229) | uitverkocht |
Upgrade p.p. naar een a-cabine op het Mozartdek op basis van tweepersoonsgebruik | uitverkocht |
Upgrade p.p. naar een a-cabine op het Mozartdek op basis van eenpersoonsgebruik | uitverkocht |
Upgrade p.p. naar een suite op het Mozartdek op basis van tweepersoonsgebruik | uitverkocht |
Excursiepakket Rijncruise kerst (rondleidingen Düsseldorf, Wallraf-Richartz Museum en Beethoven-Haus) | € 80,00 |
Rondleiding Düsseldorf (25 december 2024) | € 30,00 |
Rondleiding Wallraf-Richartz Museum in Keulen (26 december 2024) | € 35,00 |
Rondleiding Beethoven-Haus in Bonn (27 december 2024) | € 35,00 |
Weihnachtsoratorium (23 december 2024) | € 53,00 |
In dulci jubilo (24 december 2024) | € 34,00 |
Carmina burana (25 december 2024) | € 44,00 |
Het zwanenmeer (25 december 2024) | € 62,00 |
Nabucco (26 december 2024) | € 99,00 |
La bohème (27 december 2024) | € 99,00 |
Hairspray (27 december 2024) | € 67,00 |
Lunchpauzeconcert (28 december 2024) | incl. |
• Verblijf op het 4-sterren MS Dutch Symphony in een cabine op het Haydndek, op basis van tweepersoonsgebruik (5 overnachtingen op basis van volpension, vanaf diner op 23 december t/m het ontbijt op 28 december, inclusief een glas wijn, bier of fris bij de lunches en diners), eenvoudige lunch op 28/12
• Een cultureel ‘on-board’ programma met lezingen en muziekbijeenkomsten
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding
• Opstapplaatsen: Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem v.v. (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Inscheping te Nijmegen, ontscheping nabij de Loreley
• Exclusief eenpersoonstoeslag cabines (suites zijn niet beschikbaar voor eenpersoonsgebruik), toeslagen per persoon voor een upgrade, excursieprogramma, toegangskaarten voorstellingen en concerten, vervoer van en naar de opstapplaatsen, fooien bemanning (vrijwillig, richtlijn € 35,= per persoon), consumpties en uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds. De prijzen voor de voorstellingen en concerten zijn inclusief toeslagen voor transfers van het schip naar concertzaal/operahuis v.v.
• In aanvulling op het muziekprogramma bieden we een drietal excursies aan tijdens deze cruise. Deze excursies zijn niet inbegrepen in de basisreissom. U kunt het volledige excursieprogramma boeken of een keuze maken uit dit excursieprogramma
• Het gebruik van een rollator of rolstoel is in verband met de veiligheid aan boord niet toegestaan. Indien u toch een rollator of rolstoel wil meenemen voor gebruik tijdens excursies en vervoer naar de concerten, dient u dit bij aanmelding te melden.
• Wijzigingen in het vaarschema zijn wegens nautische/organisatorische redenen voorbehouden
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit
Toelichting eenpersoonstoeslagen en upgrades
Indien u een c-cabine op het Haydndek voor u alleen reserveert, geldt de standaard eenpersoonstoeslag à € 195,= . Indien u een cabine reserveert op het hoger gelegen Strauss- of Mozartdek, dan komen hier nog de kosten voor de betreffende upgrade boven op. Dus als u bijvoorbeeld een a-cabine voor u alleen reserveert, bedragen de kosten voor deze reis € 1.645,= (basisreissom) plus € 195,= (eenpersoonstoeslag) plus € 200,= (upgrade a-cabine op het Mozartdek), exclusief het facultatieve muziek- en excursieprogramma.
Indien u met twee personen gebruik wilt maken van een a-cabine, bedragen de bedragen de kosten voor deze reis per persoon € 1.645,= (basisreissom) plus € 298,= (upgrade a-cabine op het Mozartdek), exclusief het facultatieve muziek- en excursieprogramma.
LET OP: de volgende categorie cabines zijn volgeboekt:
• De suites en cabines op het Mozartdek
• De b1-cabines op het Straussdek
• De b2-cabines op het Straussdek
• De b3-cabines op het Straussdek
Indien u op de wachtlijst voor deze categorie geplaatst wil worden, geef dat dan svp bij boeking aan.
Vaak zeg ik tegen mensen dat ik het leukste werk ter wereld heb. Ik combineer verschillende passies in mijn werk en bedrijf. Over die passies wil ik u graag iets meer vertellen.
Vanaf mijn vroege jeugd heb ik me toegelegd op muziek en musiceren: na begonnen te zijn op kerkorgel wisselde ik in mijn puberteit naar het meest persoonlijke instrument dat er bestaat: de zang. Dat ging zeer voorspoedig, ik kon wel naar het conservatorium vond mijn lerares. Tja, en als je dan altijd gedacht had arts te worden, is dat wel een ommezwaai. Ik bedacht dat ik met de combinatie van solozang op het conservatorium in Den Haag en een studie Muziekwetenschap aan de universiteit in Utrecht meerdere aspecten van de muziek zou bestuderen en dat ik goed beslagen de muziekwereld zou kunnen betreden.
Ik heb geen moment spijt gehad van mijn keuze: Ik kon mijn studie aan het conservatorium afsluiten met het diploma Uitvoerend Musicus en studeerde tevens af als Muziekwetenschapper aan de universiteit. De twee studies vulde elkaar perfect aan. Hierna had ik langere tijd (ca. 7 jaar) een aanstelling bij het Groot Omroepkoor naast een praktijk als lied- en oratoriumzanger.
En toen was daar het moment dat Walter Wolvekamp - destijds eigenaar van Wolvekamp Muziekreizen, waar ik af en toe al voor werkte als reisleider - Taco Stronks en mij kwam polsen of we er iets voor voelden zijn bedrijf over te nemen. We hoefden er niet lang over na te denken, binnen enkele weken was de deal gesloten en op 5 januari 2002 vertrok onze eerste reis.
En zo werd ik steeds meer een ondernemende musicus of een musicerende ondernemer. Na verloop van jaren zag ik het podium steeds minder vanaf de uitvoerende kant, maar des te meer vanaf de consumerende kant. Af en toe best een pijnlijke ontwikkeling omdat dat ook te maken had met de spierziekte die ik heb. Ik kon niet langer voldoen aan de hoge eisen die een professionele baan in de muziek aan iemand stelt. Gelukkig geniet ik nog enorm van het bezoeken van concerten en voorstellingen en ook van het bedenken en opzetten van reizen en alles wat bij een eigen bedrijf hoort.
Ik reisde veelvuldig met de groepen mee en voelde me Metropoliet als ik in New York liep, vereerd als ik eerste rang in de Scala te Milaan zat, bevoorrecht als ik een groep naar Australië mocht begeleiden en domweg gelukkig als ik in Duitse steden als Weimar, Leipzig, Dresden en Berlijn rond struinde. Wat mijn muzieksmaak betreft ben ik een alleseter, van barok tot modern, ik sta voor alles open. Als muziekwetenschapper hield ik me voornamelijk bezig met Wagner en de 19e eeuw, terwijl als zanger met name de barok en de 20e eeuw mijn aandacht hadden.
Naast het verblijf in een goed hotel, eten in goede restaurants en mooie muziek is op reis het gezelschap van het allergrootste belang. En ook daar bof ik mee, op vrijwel alle reizen zie ik bekende en nieuwe mensen met interessante verhalen en levensgeschiedenissen. Muziek is voor ieder op zo’n reis een belangrijk element in zijn of haar leven, en dat bindt natuurlijk enorm.
Ik hoop dat deze website uw interesse kan wekken voor het maken van een muziekreis met MUSICO Reizen. Ik zie u graag op één van onze reizen.
Lees ook het interview met Remco Roovers en Taco Stronks.
In het voorjaar van 2018 liep Remco 800 km naar Santiago om aandacht te vragen voor de spierziekte MD. Lees hier zijn verslag.
Muziek speelt al mijn hele leven lang een grote rol.
Ik groeide op in een muzikaal milieu; altijd klonk er muziek en bij ons thuis bespeelde iedereen een instrument. Vooral de muziek van Bach vond ik erg mooi en op de lagere school hield ik regelmatig spreekbeurten over klassieke muziek. Tijdens mijn middelbare schoolperiode kreeg ik ook meer interesse in de popmuziek, maar de barokmuziek bleef mij het meest fascineren. Ook tijdens mijn studie Muziekwetenschap was ik vooral gefocust op de werkgroepen rond barok en ik studeerde bijvoorbeeld een tijdje Italiaans om beter de libretti te kunnen lezen.
Na mijn studie werkte ik bij het Utrechts Barok Consort van Jos van Veldhoven en het Amsterdam Baroque Orchestra van Ton Koopman. In het midden van de jaren negentig kwam ik in dienst bij het Combattimento Consort Amsterdam van Jan Willem de Vriend, eerst als bibliothecaris, later als musicologisch medewerker.
Opera leerde ik waarderen door tijdens mijn studietijd de gratis Generale Repetities te bezoeken in de Stopera. De effecten op het toneel, zoals de (echte!) regen bij de opera Cendrillon van Massenet, vond ik imponerend en zullen me altijd bij blijven. Ik werd reisleider bij Wolvekamp Operareizen en greep de mogelijkheid om - samen met Remco Roovers - dit bedrijf over te nemen en MUSICO Reizen op te richten met beide handen aan. Dit is inmiddels al weer meer dan twintig jaar geleden!
Tegenwoordig reizen Remco en ik veel minder dan voorheen. Ik geniet er echter nog steeds van om met een groep op pad te zijn en een vakantiesfeer voor de reizigers te creëren. Wat mij aanspreekt aan een operareis is dat er bijna elke avond een programma is. Het is leuk om muzikale ervaringen na afloop van een voorstelling of concert met elkaar te delen. Tot mijn favoriete bestemmingen horen zeker Berlijn en Glyndebourne. Vooral de rituelen om het operabezoek heen, zoals je speciaal ‘opdoffen’ in smoking, en de bijzonderheid van de locatie vind ik belangrijk. Daarom vind ik het ook zo leuk om naar authentieke baroktheaters als die in Drottningholm, Schwetzingen en Potsdam te gaan. Dat maakt het bijwonen van een operavoorstelling nog iets meer bijzonder, tot een speciale gelegenheid.
Lees ook het interview met Remco Roovers en Taco Stronks.