Peggy Guggenheim Collectie, Venetië
Isola di San Michele, Venetië
Chiesa Santa Maria dei Miracoli, Venetië
San Marco, Venetië
• Verdi’s Rigoletto in Teatro La Fenice
• Excursies in San Marco, Peggy Guggenheim Collectie, Cannaregio & het Dogenpaleis
• Interpreti Veneziani spelen Vivaldi
Zondag 9 februari vliegen we rechtstreeks naar Venetië. ’s Middags maken we onder leiding van een gids per boot en te voet kennis met Venetië. De 118 eilanden vormden in de oudheid een ideale schuilplaats voor Romeinen tegen het geweld van Barbaarse stammen. In de loop van de middeleeuwen groeide Venetië uit tot de machtigste stad in Europa waar door haar monopoliepositie op het handelsverkeer met het oosten, nogal altijd veel overzeese invloeden zichtbaar zijn. De charme van Venetië is voor velen onweerstaanbaar. Waterwegen, reflecties van schitterende stadsgezichten in het water en mooie eeuwenoude gebouwen vormen een betoverend geheel. Het idee in een andere wereld te verkeren wordt versterkt doordat de meeste wijken autovrij zijn. De unieke stedenbouwkundige situatie sluit de aanleg van autowegen uit. Het vervoer vindt daarom hoofdzakelijk plaats over het water. Dit draagt bij aan de romantiek die voor velen onlosmakelijk aan Venetië is verbonden. ’s Avonds spelen de Interpreti Veneziani de Vier jaargetijden van Vivaldi in de Chiesa di San Vidal, de thuisbasis van dit strijkorkest dat in 1987 bij zijn debuut onthaald werd met loftuitingen als ‘...youthful exuberance and all-Italian brio characterising their performances’.
Maandag 10 februari maken we een excursie rondom het San Marcoplein en in het Dogepaleis. Het plein is genoemd naar de evangelist Marcus, de beschermheilige van Venetië. In 823 brachten de Venetianen zijn lichaam over vanuit Alexandrië en bouwden speciaal hiervoor de San Marcobasiliek. Het Dogenpaleis is typerend voor de Venetiaanse gotiek: men hield van lichtheid en elegantie en bouwde paleizen met ranke zuilen en arcades. ‘s Middag krijgen we een rondleiding door de Peggy Guggenheim Collectie. Het Palazzo Venier dei Leoni – waarin de collectie tentoongesteld wordt en waarin ze zelf vroeger gewoond heeft – stamt uit de 18e eeuw en daarom is niet alleen de tentoonstelling interessant, maar ook het pand waarin het gehuisvest is. De Peggy Guggenheim Collectie is een van de belangrijkste musea voor Europese en Noord-Amerikaanse kunst van de 20e eeuw in Italië.
In het Palazzo Barbarigo‐Minotto kunt u vanavond een bijzondere opvoering bijwonen van Verdi’s La traviata. Elke akte van de opera speelt zich af in een andere salon van een van de meest fascinerende Venetiaanse paleizen. De eerste akte begint in de Portego (centrale hal) waar de toeschouwers deel uit maken van het feest dat Violetta (La traviata) geeft. Tijdens dit vrolijke feest worden Violetta en Alfredo aan elkaar voorgesteld en worden ze verliefd. De tweede akte vindt plaats in de Sala Tiepolo, waarvan de schoonheid en intimiteit de perfecte omgeving vormen voor de subtiele 'innerlijke dialoog' van de personages. De intieme Camera de letto (slaapkamer met alkoof) is de mise-en-scène voor het droeve slot van opera. In plaats van een orkest hoort u een klein kamermuziekensemble, wat de intimiteit van de voorstelling alleen maar versterkt!
Dinsdag 11 februari zetten we ’s ochtends onze ontdekkingstocht door Venetië voort met een wandeling door de Joodse wijk op het eiland Cannaregio. Op dit eiland liggen ook het huis van de Venetiaanse schilder Tintoretto die beroemd is vanwege zijn licht-donker effecten in zijn schilderijen en de Chiesa Santa Maria dei Miracoli, een voorbeeld van de vroegrenaissance in Venetië met zijn pilasters en gebruik van allerlei kleuren marmer. In het Teatro La Fenice kunt u vanavond een opvoering van de opera Rigoletto bijwonen. In dit beroemde theater met een verleden vol verwoesting en wederopbouw zijn vele opera’s in première gegaan. Verdi had een speciale band met La Fenice: niet alleen Rigoletto ging hier in première maar ook Attila, La traviata en Simon Boccanegra.
Woensdag 12 februari vliegen we aan het einde van de middag terug naar Nederland.
Antonio Vivaldi
Vier jaargetijden
Concert voor viool, altviool en cello, RV561
Tommaso Vitali
Ciaccona voor viool en strijkers
Het viersterren Avani Rio Novo Venice Hotel (voorheen NH Venezia Rio Novo) ligt in Venetië, op 10 minuten wandelen van het treinstation Santa Lucia. Het biedt gratis WiFi.Alle kamers van het hotel zijn voorzien van airconditioning en een minibar. De eigen badkamer is uitgerust met een douche, een haardroger en gratis toiletartikelen.
Er wordt elke ochtend een ontbijtbuffet geserveerd.
Het Avani Rio Novo Venice Hotel ligt op korte afstand van bezienswaardigheden zoals de Rialtobrug, Ca 'd'Oro en het Piazza San Marco.
Basisreissom per persoon met vertrek op zondag 09 februari 2025 | € 1.595,00 |
Eenpersoonstoeslag | € 195,00 |
Interpreti Veneziani (09 februari 2025) | € 28,00 |
La traviata (10 februari 2025) | € 99,00 |
Rigoletto (11 februari 2025) | € 209,00 |
• KLM-vluchten met belastingen en toeslagen
• Transfers en vervoer ter plaatse
• 3 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterrenhotel Hotel Avani Rio Novo Venice
• 3 diners of lunches in goede restaurants, inclusief een glas wijn
• 3-dagen pas voor OV-waterbus (vaporetto)
• Ruimbagage (lees hier meer over de bagageregeling bij MUSICO Reizen)
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Excursieprogramma (incl. entrees)
• Deskundige reisleiding
• Opstapplaats: Schiphol
• Exclusief: vervoer van en naar Schiphol, toegangskaarten opera & concert, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit
Zondag 9 februari, 09:45 uur - 11:30 uur (Amsterdam - Venetië), vluchtnummer: KL1629
Woensdag 12 februari, 17:20 uur - 19:15 uur (Venetië - Amsterdam), vluchtnummer: KL1634
De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.
Vaak zeg ik tegen mensen dat ik het leukste werk ter wereld heb. Ik combineer verschillende passies in mijn werk en bedrijf. Over die passies wil ik u graag iets meer vertellen.
Vanaf mijn vroege jeugd heb ik me toegelegd op muziek en musiceren: na begonnen te zijn op kerkorgel wisselde ik in mijn puberteit naar het meest persoonlijke instrument dat er bestaat: de zang. Dat ging zeer voorspoedig, ik kon wel naar het conservatorium vond mijn lerares. Tja, en als je dan altijd gedacht had arts te worden, is dat wel een ommezwaai. Ik bedacht dat ik met de combinatie van solozang op het conservatorium in Den Haag en een studie Muziekwetenschap aan de universiteit in Utrecht meerdere aspecten van de muziek zou bestuderen en dat ik goed beslagen de muziekwereld zou kunnen betreden.
Ik heb geen moment spijt gehad van mijn keuze: Ik kon mijn studie aan het conservatorium afsluiten met het diploma Uitvoerend Musicus en studeerde tevens af als Muziekwetenschapper aan de universiteit. De twee studies vulde elkaar perfect aan. Hierna had ik langere tijd (ca. 7 jaar) een aanstelling bij het Groot Omroepkoor naast een praktijk als lied- en oratoriumzanger.
En toen was daar het moment dat Walter Wolvekamp - destijds eigenaar van Wolvekamp Muziekreizen, waar ik af en toe al voor werkte als reisleider - Taco Stronks en mij kwam polsen of we er iets voor voelden zijn bedrijf over te nemen. We hoefden er niet lang over na te denken, binnen enkele weken was de deal gesloten en op 5 januari 2002 vertrok onze eerste reis.
En zo werd ik steeds meer een ondernemende musicus of een musicerende ondernemer. Na verloop van jaren zag ik het podium steeds minder vanaf de uitvoerende kant, maar des te meer vanaf de consumerende kant. Af en toe best een pijnlijke ontwikkeling omdat dat ook te maken had met de spierziekte die ik heb. Ik kon niet langer voldoen aan de hoge eisen die een professionele baan in de muziek aan iemand stelt. Gelukkig geniet ik nog enorm van het bezoeken van concerten en voorstellingen en ook van het bedenken en opzetten van reizen en alles wat bij een eigen bedrijf hoort.
Ik reisde veelvuldig met de groepen mee en voelde me Metropoliet als ik in New York liep, vereerd als ik eerste rang in de Scala te Milaan zat, bevoorrecht als ik een groep naar Australië mocht begeleiden en domweg gelukkig als ik in Duitse steden als Weimar, Leipzig, Dresden en Berlijn rond struinde. Wat mijn muzieksmaak betreft ben ik een alleseter, van barok tot modern, ik sta voor alles open. Als muziekwetenschapper hield ik me voornamelijk bezig met Wagner en de 19e eeuw, terwijl als zanger met name de barok en de 20e eeuw mijn aandacht hadden.
Naast het verblijf in een goed hotel, eten in goede restaurants en mooie muziek is op reis het gezelschap van het allergrootste belang. En ook daar bof ik mee, op vrijwel alle reizen zie ik bekende en nieuwe mensen met interessante verhalen en levensgeschiedenissen. Muziek is voor ieder op zo’n reis een belangrijk element in zijn of haar leven, en dat bindt natuurlijk enorm.
Ik hoop dat deze website uw interesse kan wekken voor het maken van een muziekreis met MUSICO Reizen. Ik zie u graag op één van onze reizen.
Lees ook het interview met Remco Roovers en Taco Stronks.
In het voorjaar van 2018 liep Remco 800 km naar Santiago om aandacht te vragen voor de spierziekte MD. Lees hier zijn verslag.
Muziek speelt al mijn hele leven lang een grote rol.
Ik groeide op in een muzikaal milieu; altijd klonk er muziek en bij ons thuis bespeelde iedereen een instrument. Vooral de muziek van Bach vond ik erg mooi en op de lagere school hield ik regelmatig spreekbeurten over klassieke muziek. Tijdens mijn middelbare schoolperiode kreeg ik ook meer interesse in de popmuziek, maar de barokmuziek bleef mij het meest fascineren. Ook tijdens mijn studie Muziekwetenschap was ik vooral gefocust op de werkgroepen rond barok en ik studeerde bijvoorbeeld een tijdje Italiaans om beter de libretti te kunnen lezen.
Na mijn studie werkte ik bij het Utrechts Barok Consort van Jos van Veldhoven en het Amsterdam Baroque Orchestra van Ton Koopman. In het midden van de jaren negentig kwam ik in dienst bij het Combattimento Consort Amsterdam van Jan Willem de Vriend, eerst als bibliothecaris, later als musicologisch medewerker.
Opera leerde ik waarderen door tijdens mijn studietijd de gratis Generale Repetities te bezoeken in de Stopera. De effecten op het toneel, zoals de (echte!) regen bij de opera Cendrillon van Massenet, vond ik imponerend en zullen me altijd bij blijven. Ik werd reisleider bij Wolvekamp Operareizen en greep de mogelijkheid om - samen met Remco Roovers - dit bedrijf over te nemen en MUSICO Reizen op te richten met beide handen aan. Dit is inmiddels al weer meer dan twintig jaar geleden!
Tegenwoordig reizen Remco en ik veel minder dan voorheen. Ik geniet er echter nog steeds van om met een groep op pad te zijn en een vakantiesfeer voor de reizigers te creëren. Wat mij aanspreekt aan een operareis is dat er bijna elke avond een programma is. Het is leuk om muzikale ervaringen na afloop van een voorstelling of concert met elkaar te delen. Tot mijn favoriete bestemmingen horen zeker Berlijn en Glyndebourne. Vooral de rituelen om het operabezoek heen, zoals je speciaal ‘opdoffen’ in smoking, en de bijzonderheid van de locatie vind ik belangrijk. Daarom vind ik het ook zo leuk om naar authentieke baroktheaters als die in Drottningholm, Schwetzingen en Potsdam te gaan. Dat maakt het bijwonen van een operavoorstelling nog iets meer bijzonder, tot een speciale gelegenheid.
Lees ook het interview met Remco Roovers en Taco Stronks.