Zeeland
MUSICO-kerk, Driewegen
Zak van Zuid-Beveland
Von Brucken Fock
Johannes de Doper-kerk, 's Heer Abtskerke
• Maak kennis met een onbekend stukje Zeeland!
• Vier korte concerten in bijzondere kerkjes met (kamer)muziek van onder meer Zeeuwse componisten en hun inspiratoren
• Inclusief lunch in de MUSICO-kerk
• Eendaagsereis per touringcar, met opstapmogelijkheden in Arnhem, Driebergen-Zeist, Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Breda
In de vorm van een eendaagse reis maken we een muzikale tocht door de Zak van Zuid-Beveland. In kleine kerkjes in plaatsen met klinkende namen als Hoedekenskerke, ’s Heer Abstskerke, Nisse en natuurlijk in de MUSICO-kerk wonen we korte concerten bij.
Op het programma staat deze dag muziek van Zeeuwse componisten en hun tijdgenoten, zoals bijvoorbeeld Gerard Von Brucken Fock. Deze Zeeuw was een tamelijk ongedurig man die op veel plaatsen in Europa zijn rust probeerde te vinden. Vooral zijn pianomuziek is uitermate virtuoos, reden waarom Grieg hem ook wel de ‘Nederlandse Chopin’ noemde. Een ruime eeuw eerder was het Willem Lootens die het muziekleven in Zeeland op de kaart zetten. Met dertien jaar was hij al organist van de Grote Kerk in Zierikzee, drie jaar later volgde een aanstelling als organist van de Nieuwe Kerk in Middelburg. Uiteraard schreef Lootens veel voor orgel, maar ook diverse divertimenti om genoeglijk in de huiselijke sfeer te spelen.
En natuurlijk mogen we de naam van componist Daan Manneke niet vergeten, een man met een heel brede (muzikale) belangstelling, tevens een bevlogen docent en ook wel liefkozend ‘onze twintigste-eeuwse Sweelinck’ genoemd.
De Zak van Zuid-Beveland is een prachtige en rustige streek. VVV Zeeland omschrijft het heel treffend als volgt: ‘In de Zak van Zuid-Beveland wordt zorgvuldig gewaakt over één van de oudste polderlandschappen van Nederland. Het liefelijke karakter van de Zak is het resultaat van een grimmig verleden. De geschiedenis verhaalt van inpolderingen en overstromingen. Al in de 12e eeuw zagen de bewoners zich genoodzaakt om dijken op te werpen tegen het oprukkende water. Het middeleeuwse landschapstype is nog altijd herkenbaar in de vorm van ongelijke poelgronden, een dicht patroon van smalle dijkjes en glooiende kreekruggen.’
In de NRC verbaasde journalist Thijs Niemantsverdriet zich over de rust in deze Zeeuwse streek: ‘De Zak van Zuid-Beveland, het gebied ten zuiden van Goes en ten oosten van Borssele. Hier rijd je – on-Zeeuws beschut – plots over intieme dijkjes met hoge populieren en oude boerderijen. Terwijl je in café Koek en Leut in het dorpje Nisse geniet van koffie met appelbol, vraag je je af: waar zijn al die recreanten gebleven?’
Tijdens de tocht van concertlocatie naar concertlocatie maakt u kennis met de Zak van Zuid-Beveland.
De kerkentocht door Zuid-Beveland voert langs de kerken van Hoedekenskerke, ’s Heer Abstskerke en Nisse.
Het exacte programma wordt later bekend gemaakt.
Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 21 mei 2026 | € 175,00 |
Kerkentocht door Zuid-Beveland (21 mei 2026) | incl. |
• Reis per luxe touringcar naar Zeeland v.v.
• Drankjes gedurende de busreis, inclusief versnapering
• Toegang tot vier concertjes in de Zak van Zuid-Beveland
• Eenvoudige lunch, inclusief een glas wijn
• Schriftelijke toelichting
• Mondelinge voor- en nabeschouwing
• Deskundige reisleiding
• Opstapplaatsen: Arnhem, Driebergen-Zeist, Utrecht, Amsterdam-Sloterdijk, Den Haag, Rotterdam en Breda (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit
Vaak zeg ik tegen mensen dat ik het leukste werk ter wereld heb. Ik combineer verschillende passies in mijn werk en bedrijf. Over die passies wil ik u graag iets meer vertellen.
Vanaf mijn vroege jeugd heb ik me toegelegd op muziek en musiceren: na begonnen te zijn op kerkorgel wisselde ik in mijn puberteit naar het meest persoonlijke instrument dat er bestaat: de zang. Dat ging zeer voorspoedig, ik kon wel naar het conservatorium vond mijn lerares. Tja, en als je dan altijd gedacht had arts te worden, is dat wel een ommezwaai. Ik bedacht dat ik met de combinatie van solozang op het conservatorium in Den Haag en een studie Muziekwetenschap aan de universiteit in Utrecht meerdere aspecten van de muziek zou bestuderen en dat ik goed beslagen de muziekwereld zou kunnen betreden.
Ik heb geen moment spijt gehad van mijn keuze: Ik kon mijn studie aan het conservatorium afsluiten met het diploma Uitvoerend Musicus en studeerde tevens af als Muziekwetenschapper aan de universiteit. De twee studies vulde elkaar perfect aan. Hierna had ik langere tijd (ca. 7 jaar) een aanstelling bij het Groot Omroepkoor naast een praktijk als lied- en oratoriumzanger.
En toen was daar het moment dat Walter Wolvekamp - destijds eigenaar van Wolvekamp Muziekreizen, waar ik af en toe al voor werkte als reisleider - Taco Stronks en mij kwam polsen of we er iets voor voelden zijn bedrijf over te nemen. We hoefden er niet lang over na te denken, binnen enkele weken was de deal gesloten en op 5 januari 2002 vertrok onze eerste reis.
En zo werd ik steeds meer een ondernemende musicus of een musicerende ondernemer. Na verloop van jaren zag ik het podium steeds minder vanaf de uitvoerende kant, maar des te meer vanaf de consumerende kant. Af en toe best een pijnlijke ontwikkeling omdat dat ook te maken had met de spierziekte die ik heb. Ik kon niet langer voldoen aan de hoge eisen die een professionele baan in de muziek aan iemand stelt. Gelukkig geniet ik nog enorm van het bezoeken van concerten en voorstellingen en ook van het bedenken en opzetten van reizen en alles wat bij een eigen bedrijf hoort.
Ik reisde veelvuldig met de groepen mee en voelde me Metropoliet als ik in New York liep, vereerd als ik eerste rang in de Scala te Milaan zat, bevoorrecht als ik een groep naar Australië mocht begeleiden en domweg gelukkig als ik in Duitse steden als Weimar, Leipzig, Dresden en Berlijn rond struinde. Wat mijn muzieksmaak betreft ben ik een alleseter, van barok tot modern, ik sta voor alles open. Als muziekwetenschapper hield ik me voornamelijk bezig met Wagner en de 19e eeuw, terwijl als zanger met name de barok en de 20e eeuw mijn aandacht hadden.
Naast het verblijf in een goed hotel, eten in goede restaurants en mooie muziek is op reis het gezelschap van het allergrootste belang. En ook daar bof ik mee, op vrijwel alle reizen zie ik bekende en nieuwe mensen met interessante verhalen en levensgeschiedenissen. Muziek is voor ieder op zo’n reis een belangrijk element in zijn of haar leven, en dat bindt natuurlijk enorm.
Ik hoop dat deze website uw interesse kan wekken voor het maken van een muziekreis met MUSICO Reizen. Ik zie u graag op één van onze reizen.
Lees ook het interview met Remco Roovers en Taco Stronks.
In het voorjaar van 2018 liep Remco 800 km naar Santiago om aandacht te vragen voor de spierziekte MD. Lees hier zijn verslag.
Muziek speelt al mijn hele leven lang een grote rol.
Ik groeide op in een muzikaal milieu; altijd klonk er muziek en bij ons thuis bespeelde iedereen een instrument. Vooral de muziek van Bach vond ik erg mooi en op de lagere school hield ik regelmatig spreekbeurten over klassieke muziek. Tijdens mijn middelbare schoolperiode kreeg ik ook meer interesse in de popmuziek, maar de barokmuziek bleef mij het meest fascineren. Ook tijdens mijn studie Muziekwetenschap was ik vooral gefocust op de werkgroepen rond barok en ik studeerde bijvoorbeeld een tijdje Italiaans om beter de libretti te kunnen lezen.
Na mijn studie werkte ik bij het Utrechts Barok Consort van Jos van Veldhoven en het Amsterdam Baroque Orchestra van Ton Koopman. In het midden van de jaren negentig kwam ik in dienst bij het Combattimento Consort Amsterdam van Jan Willem de Vriend, eerst als bibliothecaris, later als musicologisch medewerker.
Opera leerde ik waarderen door tijdens mijn studietijd de gratis Generale Repetities te bezoeken in de Stopera. De effecten op het toneel, zoals de (echte!) regen bij de opera Cendrillon van Massenet, vond ik imponerend en zullen me altijd bij blijven. Ik werd reisleider bij Wolvekamp Operareizen en greep de mogelijkheid om - samen met Remco Roovers - dit bedrijf over te nemen en MUSICO Reizen op te richten met beide handen aan. Dit is inmiddels al weer meer dan twintig jaar geleden!
Tegenwoordig reizen Remco en ik veel minder dan voorheen. Ik geniet er echter nog steeds van om met een groep op pad te zijn en een vakantiesfeer voor de reizigers te creëren. Wat mij aanspreekt aan een muziekreis is dat er bijna elke avond een programma is. Het is leuk om muzikale ervaringen na afloop van een voorstelling of concert met elkaar te delen. Tot mijn favoriete bestemmingen horen zeker Berlijn en Glyndebourne. Vooral de rituelen om het operabezoek heen, zoals je speciaal ‘opdoffen’ in smoking, en de bijzonderheid van de locatie vind ik belangrijk. Daarom vind ik het ook zo leuk om naar authentieke baroktheaters als die in Drottningholm, Schwetzingen en Potsdam te gaan. Dat maakt het bijwonen van een operavoorstelling nog iets meer bijzonder, tot een speciale gelegenheid.
Lees ook het interview met Remco Roovers en Taco Stronks.