Nabucco (Verdi) bij de Oper am Rhein, Düsseldorf)

Nabucco (Verdi) bij de Oper am Rhein, Düsseldorf)

Don Giovanni (Mozart) in het Aalto Musiktheater, Essen

Don Giovanni (Mozart) in het Aalto Musiktheater, Essen

La forza del destino (Verdi) in het Aalto Musiktheater, Essen

La forza del destino (Verdi) in het Aalto Musiktheater, Essen

Viva la mamma (Donizetti) bij de Oper am Rhein, Duisburg

Viva la mamma (Donizetti) bij de Oper am Rhein, Duisburg

Tosca (Puccini) in het Aalto Musiktheater, Essen

Tosca (Puccini) in het Aalto Musiktheater, Essen

Der fliegende Holländer (Wagner) bij de Oper am Rhein, Düsseldorf

Der fliegende Holländer (Wagner) bij de Oper am Rhein, Düsseldorf

The lighthouse / Dido & Aeneas (( Sir Peter Maxwell Davies / Purcell) bij de Oper am Rhein, Duisburg

The lighthouse / Dido & Aeneas (( Sir Peter Maxwell Davies / Purcell) bij de Oper am Rhein, Duisburg

Lady Macbeth van Mtsensk (Sjostakovitsj) bij de Oper am Rhein, Düsseldorf

Lady Macbeth van Mtsensk (Sjostakovitsj) bij de Oper am Rhein, Düsseldorf

Beatrice di Tenda (Bellini) bij de Oper am Rhein, Düsseldorf

Beatrice di Tenda (Bellini) bij de Oper am Rhein, Düsseldorf

Daphnis et Chloe, décor du 1er acte, par Leon Bakst

Daphnis et Chloe, décor du 1er acte, par Leon Bakst

Der Rosenkavalier (Strauss) bij het Aalto Musiktheater, Essen

Der Rosenkavalier (Strauss) bij het Aalto Musiktheater, Essen

Essen - Düsseldorf - Duisburg, Duitsland
06 oktober 2024 t/m 06 juli 2025
Abonnement eendaagse operareizen 2024-2025
Een muzikaal dagje uit

Al ruim 20 jaar vormen de eendaagse reizen het uithangbord van ons bedrijf. In één dag laten we de kern van MUSICO Reizen zien: bijzondere voorstellingen met veel aandacht voor de muzikale inhoud en ruimte voor gezelligheid. Kortom, een complete dag uit! Tijdens de reis naar het theater krijgt u koffie met wat lekkers en geeft de reisleiding een mondelinge toelichting op de opera. Op de  terugweg luistert u onder het genot van een hapje en een drankje naar een nabespreking en is er ruimte voor discussie.
Komend seizoen bieden wij u negen operavoorstellingen, eenmaal een opera in concertante vorm en een ballet aan. De voorstellingen worden gegeven in de operahuizen van Essen, Düsseldorf en Duisburg. De opstapplaatsen voor deze reizen zijn Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem.

Nu onderweg  
Basisreissom: € 0,00

Nabucco (Verdi)
Het was 1841 en eigenlijk wilde Verdi niet meer componeren, hij had net zijn vrouw en kinderen verloren. Maar zijn impresario hield hem aan zijn contract en presenteerde hem het libretto voor Nabucco, losjes gebaseerd op oudtestamentische verhalen over de Babylonische koning Nebukadnezar. Volgens de legende smeet Verdi het libretto ongelezen weg. Maar toen zijn blik de woorden op de opengeslagen bladzijde ving, was zijn belangstelling onmiddellijk gewekt. Die woorden waren ... 'Va, pensiero, sull'ali dorate', de eerste woorden van het misschien wel meeste beroemde koorwerk allertijden, het slavenkoor uit de derde akte. Bij de première een jaar later vatte het publiek dit koor op als een symbolische verbeelding van hun eigen positie, ten tijde van de Oostenrijkse overheersing.

Don Giovanni (Mozart)
Don Giovanni - ofwel Don Juan en bedacht als personage ter afschrikking van losbandige zeden - is een rokkenjager en hartenbreker bij uitstek die zijn mogelijkheden bij de dames ten volle uitbuit met erotische charme, eros of gezonde tot ongezonde overmoed. Componist Wolfgang Amadeus Mozart en librettist Lorenzo da Ponte schreven een meesterwerk op dit oude verhaal. Hierin weerspiegelt Don Giovanni, die volgens zijn dienaar Leporello alleen al in Spanje 1003 vrouwen verleidde, ook alle eigen verlangens van de overige personages. Luchtige en komische muziek wisselen af met donkere dramatische scènes. Het affiche voor de opera sprak dan ook nadrukkelijk van een ‘dramma giocoso’.

La forza del destino (Verdi)
La forza del destino (De kracht van het noodlot) verhaalt over een turbulent familiedrama dat ontketend wordt door het racisme van de vader van Leonora. Hij verbiedt immers de omgang van zijn dochter met Don Alvaro, die uit een familie van de Inca's stamt. Het libretto is gebaseerd op het toneelstuk Don Alvaro o La Fuerza del Sino van Angel Perez de Saavedra uit 1835. Het scenario van de opera bevat een aantal onlogische handelingen, ongeloofwaardige vriendschappen en wisselingen van gedaanten en locaties. Maar Verdi werd vooral aangetrokken door de psychologische en dramatische contrasten, de verscheidenheid van situaties en scènes, het groots opgezette thema en de elementaire en ontgoochelde hartstochten. Als geen ander weet Verdi dergelijke drama's vorm te geven in prachtige melodieën en buitengewone orkestraties.

Prima la mamma (Donizetti)
In de opera buffa Viva la mamma (Prima la mamma in de Duitse vertaling) creëert Gaetano Donizetti een muzikaal kleurrijke en virtuoze parodie op de gebruiken en mores van het theater met alle clichés en excentrieke neigingen van de zangers. In het theater wordt de zeer tragische opera Romulus ed Ersilia gerepeteerd. Maar dit gaat niet zonder slag of stoot. De prima donna is niet tevreden over de titel en de tenor wil een andere rol, namelijk een hoofdrol. En tot overmaat van ramp komt Mamma Agata, de moeder van de tweede sopraan, binnenvallen en eist een grotere rol voor haar dochter. Als de alt en de tenor even later beledigd vertrekken, is de nood hoog: wie gaat Romulus zingen? Zonder omhaal en heel behulpzaam biedt de volstrekt onmuzikale Mamma Agata haar diensten aan.

Tosca (Puccini)
Het plot van Puccini's Tosca speelt zich af tegen de achtergrond van de politieke gebeurtenissen in Italië ten tijde van Napoleon: een adembenemende operathriller en een aangrijpende liefdesdriehoek tegelijkertijd. Aan de ene kant verbeeldt Puccini's muziek vervolging, hebzucht en marteling met drastische middelen, terwijl het aan de andere kant een gevoelig karakterportret schetst van de titelheldin. De diva Tosca houdt van de schilder Cavaradossi. Maar hun passie voor elkaar raakt verstrikt in een politieke intrige die Baron Scarpia genadeloos uitbuit. Tosca gelooft dat ze haar geliefde kan redden, als ze zich overgeeft aan Scarpia. Ze komt echter bedrogen uit. Scarpia laat Cavaradossi executeren. Maar ook hij sterft, door Tosca's eigen hand. Tosca ontsnapt aan haar achtervolgers en kiest voor zelfmoord - een opgejaagd en gedesillusioneerd slachtoffer van een ijskoud geweldsapparaat.

Der fliegende Holländer (Wagner)
De 'Vliegende Hollander' is anders dan de andere mannen die Senta kent en zij voelt een diepe verwantschap met hem: hij is een buitenstaander zoals zij, maar ook gehuld in een duister onheil. De Hollander heeft ooit God vervloekt; als straf moet hij de oceanen bevaren in zijn spookschip totdat een liefhebbende vrouw hem verlost van zijn vloek. Senta neemt deze rol op zich. De rusteloze, door een vloek tot eeuwige vaart over de wereldzeeën veroordeelde zeeman vindt men al in de klassieke sagen terug. Richard Wagner componeerde een versie, waarin voor het eerst de 'Liebeserlösung' centraal staat: de verlossing door liefde – een thema dat in zijn latere opera’s zou terugkeren.

The lighthouse / Dido & Aeneas ( Sir Peter Maxwell Davies / Purcell)
In 1900 verdwijnen drie vuurtorenwachters spoorloos uit een afgelegen vuurtoren in het noorden van Schotland. Sir Peter Maxwell Davies baseerde zijn kameropera The Lighthouse op deze gebeurtenis, die tot op de dag van vandaag nog steeds niet is opgelost. Driehonderd jaar eerder schreef Purcell met zijn intieme en aangrijpende verhaal over Dido en Aeneas een van de meest ontroerende klaagzangen in de geschiedenis van het muziektheater.

Het is het liefdespaar Dido en Aeneas niet gegund elkaar tot in de eeuwigheid lief te hebben. Jaloerse tovenaressen krijgen met list en bedrog voor elkaar dat Aeneas Carthago – de stad van Dido – besluit te verlaten. Dido voelt zich in de steek gelaten. Als Aeneas toch wil blijven, is het te laat. Dido stuurt hem weg, en sterft van verdriet.

Lady Macbeth van Mtsensk (Sjostakovitsj)
Katerina Ismailova is rijk getrouwd maar eenzaam, haar man is impotent en haar schoonvader een tiran. Ze zit gevangen in een wereld van genadeloze wreedheid en despotisme. Als Sergei voor de familie komt werken, krijgt het verlangen naar vrijheid de overhand. Katerina stort zich in een hartstochtelijke affaire met hem en giet gif in het eten van haar schoonvader. Hoe ver kan iemand gaan om zichzelf te bevrijden van onwaardige omstandigheden? Hier wordt een vrouw een gemene moordenaar en toch leeft Dmitri Sjostakovitsj met haar mee. Zijn grootschalige, expressieve partituur is een meesterwerk waarin een mengeling van tragische kracht en satire, grotesk en schrijnend realisme samenkomt.

Beatrice di Tenda (Bellini)
De opera Beatrice di Tenda is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal uit de 15e eeuw. De losbandige hertog Filippo Maria Visconti is verliefd op de hofdame Agnese en beraamt een plan om van zijn eigen vrouw Beatrice af te komen. Ondertussen zint Agnese op wraak. Orombello heeft haar toevertrouwd van Beatrice te houden, terwijl zijzelf heimelijk verliefd is op Orombello. Ze probeert Orombello en Beatrice er allebei in te luizen en slaagt daar wonderwel in. Filippo ziet zijn kans schoon en wil zijn eigen vrouw terechtstellen.
Bellini schreef deze opera, toen hij op het hoogtepunt van zijn carrière stond. Zijn stijl ontwikkelde zich nog steeds verder door. Zo componeerde Bellini in de introductie een dialoog tussen koor en solisten, gevolgd door een offstage canzone, een nieuw fenomeen.
NB. Het is een concertante opvoering.

Daphnis & Chloé (Ravel)
In het kader van de 150e geboortedag van Maurice Ravel voert het Ballett am Rhein twee balletten van de jubilaris uit: niet alleen het beroemde en opzwepende ballet Boléro, maar ook het mythologische verhaal over Daphnis en Chloé. Daphnis dreigt Chloé kwijt te raken, maar de goden hebben het goede voor met dit lieftallige herdersstel en grijpen in. Voor de Ballets Russes van Diaghilev componeerde Ravel een 'symphonie chorégraphique', waarin hij met hoorbaar plezier alle personages kleurrijk karakteriseert.
Boléro schreef Ravel voor danseres Ida Rubenstein. Geheel tegen alle westerse muziektradities in is er geen andere ontwikkeling in dit werk dan een enorm uitgesponnen crescendo, over de gehele lengte van het werk. 'Helaas bevat hij geen muziek', zo vatte Ravel zijn meesterwerk nogal laconiek samen.

Der Rosenkavalier (Strauss)
De vorstin Werdenberg, de 'Marschallin', heeft een verhouding met de nog jonge Octavian. Als zij 's ochtends gestoord worden door baron Ochs, verkleedt Octavian zich als het kamermeisje Mariandl. Op voorspraak van de Marschallin wordt Octavian uitgekozen als 'Rosenkavalier', dat wil zeggen: degene die namens de bruidegom Baron Ochs de aanstaande bruid Sophie een zilveren roos moet overhandigen. Maar Octavian en Sophie raken direct hopeloos verliefd op elkaar. En het lompe gedrag van baron Ochs maakt dat Octavian zich niet verplicht voelt als man van eer terug te treden en hij lokt de baron in een val.
Met Der Rosenkavalier liet Richard Strauss zich in 1911 van een heel andere kant zien dan in zijn vroegere opera's: lyriek, eenvoud en komedie verdringen elkaar om voorrang. En dan is er nog de invloed van de operette te horen, vooral in het lijflied van baron Ochs (de wals 'Mit mir').

Opera
  • zondag 06 oktober 2024 Nabucco - abonnement
  • Opernhaus Düsseldorf (Düsseldorf)
  • Giuseppe Verdi Nabucco (opera)
  • Voor deze voorstelling zijn helaas geen kaarten meer beschikbaar
Opera
  • zondag 03 november 2024 Don Giovanni - abonnement
  • Aalto-Musiktheater (Essen)
  • Wolfgang Amadeus Mozart Don Giovanni (opera)
  • Prijs: € 170,00
Opera
  • zondag 17 november 2024 La forza del destino - abonnement
  • Aalto-Musiktheater (Essen)
  • Giuseppe Verdi La forza del destino (opera)
  • Prijs: € 170,00
Opera
  • zondag 08 december 2024 Prima la mamma - abonnement
  • Theater Duisburg (Duisburg)
  • Gaetano Donizetti Viva la mamma (Le Convenienze ed Inconvenienze Teatrali) (opera)
  • Prijs: € 170,00
Opera
  • zondag 05 januari 2025 Tosca - abonnement
  • Aalto-Musiktheater (Essen)
  • Giacomo Puccini Tosca (opera)
  • Prijs: € 170,00
Opera
  • zondag 26 januari 2025 Der fliegende Holländer - abonnement
  • Opernhaus Düsseldorf (Düsseldorf)
  • Richard Wagner Der fliegende Holländer (opera)
  • Prijs: € 170,00
Opera
  • zondag 02 maart 2025 The lighthouse / Dido & Aeneas - abonnement
  • Theater Duisburg (Duisburg)
  • Henry Purcell Dido and Aeneas (opera)
  • Prijs: € 170,00
Opera
  • zondag 30 maart 2025 Lady van Mtsensk - abonnement
  • Opernhaus Düsseldorf (Düsseldorf)
  • Dmitri Sjostakovitsj Lady Macbeth van Mtsensk (opera)
  • Prijs: € 170,00
Concertante uitvoering
  • zondag 18 mei 2025 Beatrice di Tenda - abonnement
  • Opernhaus Düsseldorf (Düsseldorf)
  • Vincenzo Bellini Beatrice di Tenda (opera)
  • Prijs: € 145,00
Ballet
  • zondag 15 juni 2025 Daphnis & Chloé - abonnement
  • Theater Duisburg (Duisburg)
  • Maurice Ravel Boléro (ballet)
    Maurice Ravel Daphnis & Chloé (ballet)
  • Prijs: € 170,00
Opera
  • zondag 06 juli 2025 Der Rosenkavalier - abonnement
  • Aalto-Musiktheater (Essen)
  • Richard Strauss Der Rosenkavalier (opera)
  • Prijs: € 170,00
Een hotel is niet van toepassing bij deze reis.

Basisreissom per persoon met vertrek op zondag 06 oktober 2024 € 0,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Nabucco - abonnement (06 oktober 2024) uitverkocht
Don Giovanni - abonnement (03 november 2024) € 170,00
La forza del destino - abonnement (17 november 2024) € 170,00
Prima la mamma - abonnement (08 december 2024) € 170,00
Tosca - abonnement (05 januari 2025) € 170,00
Der fliegende Holländer - abonnement (26 januari 2025) € 170,00
The lighthouse / Dido & Aeneas - abonnement (02 maart 2025) € 170,00
Lady van Mtsensk - abonnement (30 maart 2025) € 170,00
Beatrice di Tenda - abonnement (18 mei 2025) € 145,00
Daphnis & Chloé - abonnement (15 juni 2025) € 170,00
Der Rosenkavalier - abonnement (06 juli 2025) € 170,00
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar het Opernhaus in Düsseldorf, Duisburg of Essen v.v.
• Drankjes gedurende de busreis, inclusief versnaperingen
• Toegangskaart voorstelling
• Schriftelijke toelichting
• Mondelinge voor- en nabeschouwing
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• De abonnementsprijs geldt bij reservering van vijf of meer eendaagse voorstellingen in het seizoen 2024-2025. Bij reservering van minder voorstellingen geldt de reguliere prijs van € 175,= per voorstelling (met uitzondering van de concertante opvoering van Beatrice di Tenda à € 150,=).
• Opstapplaatsen: Den Haag, Utrecht, Driebergen-Zeist en Arnhem (klik hier voor meer informatie over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

Vertrektijden:

Heenreis naar Düsseldorf
10:30 uur: Den Haag
11:30 uur: Utrecht
11:50 uur: Driebergen-Zeist
12:30 uur: Arnhem
14:00 uur: Verwachte aankomsttijd in Düsseldorf
15:00 uur: Aanvang voorstelling

Heenreis naar Duisburg
10:30 uur: Den Haag
11:30 uur: Utrecht
11:50 uur: Driebergen-Zeist
12:30 uur: Arnhem
14:00 uur: Verwachte aankomsttijd in Duisburg
15:00 uur: Aanvang voorstelling

Heenreis naar Essen
12:00 uur Den Haag
13:00 uur Utrecht
13:20 uur Driebergen-Zeist
14:00 uur Arnhem
15:30 uur Verwachte aankomst in Essen
16:30 uur Aanvang voorstelling

Na afloop van de voorstelling reizen wij direct terug naar Nederland.

 

De vermelde tijden zijn uitsluitend bedoeld ter indicatie. De definitieve tijden staan vermeld in de reiswijzer die de reizigers uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangen.

Remco Roovers

Vaak zeg ik tegen mensen dat ik het leukste werk ter wereld heb. Ik combineer verschillende passies in mijn werk en bedrijf. Over die passies wil ik u graag iets meer vertellen.

Vanaf mijn vroege jeugd heb ik me toegelegd op muziek en musiceren: na begonnen te zijn op kerkorgel wisselde ik in mijn puberteit naar het meest persoonlijke instrument dat er bestaat: de zang. Dat ging zeer voorspoedig, ik kon wel naar het conservatorium vond mijn lerares. Tja, en als je dan altijd gedacht had arts te worden, is dat wel een ommezwaai. Ik bedacht dat ik met de combinatie van solozang op het conservatorium in Den Haag en een studie Muziekwetenschap aan de universiteit in Utrecht meerdere aspecten van de muziek zou bestuderen en dat ik goed beslagen de muziekwereld zou kunnen betreden.

Ik heb geen moment spijt gehad van mijn keuze: Ik kon mijn studie aan het conservatorium afsluiten met het diploma Uitvoerend Musicus en studeerde tevens af als Muziekwetenschapper aan de universiteit. De twee studies vulde elkaar perfect aan. Hierna had ik langere tijd (ca. 7 jaar) een aanstelling bij het Groot Omroepkoor naast een praktijk als lied- en oratoriumzanger.

En toen was daar het moment dat Walter Wolvekamp - destijds eigenaar van Wolvekamp Muziekreizen, waar ik af en toe al voor werkte als reisleider - Taco Stronks en mij kwam polsen of we er iets voor voelden zijn bedrijf over te nemen. We hoefden er niet lang over na te denken, binnen enkele weken was de deal gesloten en op 5 januari 2002 vertrok onze eerste reis.

En zo werd ik steeds meer een ondernemende musicus of een musicerende ondernemer. Na verloop van jaren zag ik het podium steeds minder vanaf de uitvoerende kant, maar des te meer vanaf de consumerende kant. Af en toe best een pijnlijke ontwikkeling omdat dat ook te maken had met de spierziekte die ik heb. Ik kon niet langer voldoen aan de hoge eisen die een professionele baan in de muziek aan iemand stelt. Gelukkig geniet ik nog enorm van het bezoeken van concerten en voorstellingen en ook van het bedenken en opzetten van reizen en alles wat bij een eigen bedrijf hoort.

Ik reisde veelvuldig met de groepen mee en voelde me Metropoliet als ik in New York liep, vereerd als ik eerste rang in de Scala te Milaan zat, bevoorrecht als ik een groep naar Australië mocht begeleiden en domweg gelukkig als ik in Duitse steden als Weimar, Leipzig, Dresden en Berlijn rond struinde. Wat mijn muzieksmaak betreft ben ik een alleseter, van barok tot modern, ik sta voor alles open. Als muziekwetenschapper hield ik me voornamelijk bezig met Wagner en de 19e eeuw, terwijl als zanger met name de barok en de 20e eeuw mijn aandacht hadden.

Naast het verblijf in een goed hotel, eten in goede restaurants en mooie muziek is op reis het gezelschap van het allergrootste belang. En ook daar bof ik mee, op vrijwel alle reizen zie ik bekende en nieuwe mensen met interessante verhalen en levensgeschiedenissen. Muziek is voor ieder op zo’n reis een belangrijk element in zijn of haar leven, en dat bindt natuurlijk enorm.
Ik hoop dat deze website uw interesse kan wekken voor het maken van een muziekreis met MUSICO Reizen. Ik zie u graag op één van onze reizen.

Lees ook het interview met Remco Roovers en Taco Stronks.

In het voorjaar van 2018 liep Remco 800 km naar Santiago om aandacht te vragen voor de spierziekte MD. Lees hier zijn verslag.

Taco Stronks

Muziek speelt al mijn hele leven lang een grote rol.

Ik groeide op in een muzikaal milieu; altijd klonk er muziek en bij ons thuis bespeelde iedereen een instrument. Vooral de muziek van Bach vond ik erg mooi en op de lagere school hield ik regelmatig spreekbeurten over klassieke muziek. Tijdens mijn middelbare schoolperiode kreeg ik ook meer interesse in de popmuziek, maar de barokmuziek bleef mij het meest fascineren. Ook tijdens mijn studie Muziekwetenschap was ik vooral gefocust op de werkgroepen rond barok en ik studeerde bijvoorbeeld een tijdje Italiaans om beter de libretti te kunnen lezen.

Na mijn studie werkte ik bij het Utrechts Barok Consort van Jos van Veldhoven en het Amsterdam Baroque Orchestra van Ton Koopman. In het midden van de jaren negentig kwam ik in dienst bij het Combattimento Consort Amsterdam van Jan Willem de Vriend, eerst als bibliothecaris, later als musicologisch medewerker.

Opera leerde ik waarderen door tijdens mijn studietijd de gratis Generale Repetities te bezoeken in de Stopera. De effecten op het toneel, zoals de (echte!) regen bij de opera Cendrillon van Massenet, vond ik imponerend en zullen me altijd bij blijven. Ik werd reisleider bij Wolvekamp Operareizen en greep de mogelijkheid om - samen met Remco Roovers - dit bedrijf over te nemen en MUSICO Reizen op te richten met beide handen aan. Dit is inmiddels al weer meer dan twintig jaar geleden!

Tegenwoordig reizen Remco en ik veel minder dan voorheen. Ik geniet er echter nog steeds van om met een groep op pad te zijn en een vakantiesfeer voor de reizigers te creëren. Wat mij aanspreekt aan een operareis is dat er bijna elke avond een programma is. Het is leuk om muzikale ervaringen na afloop van een voorstelling of concert met elkaar te delen. Tot mijn favoriete bestemmingen horen zeker Berlijn en Glyndebourne. Vooral de rituelen om het operabezoek heen, zoals je speciaal ‘opdoffen’ in smoking, en de bijzonderheid van de locatie vind ik belangrijk. Daarom vind ik het ook zo leuk om naar authentieke baroktheaters als die in Drottningholm, Schwetzingen en Potsdam te gaan. Dat maakt het bijwonen van een operavoorstelling nog iets meer bijzonder, tot een speciale gelegenheid.

Lees ook het interview met Remco Roovers en Taco Stronks.

Susan Dorrenboom

Er wordt tegenwoordig wel met een bezorgde blik in de ogen gesproken over kinderen met overvolle agenda's. Goed beschouwd was ik ook zo'n kind: fluitles, kamermuziek, orkest, hier en daar nog een extra repetitie, tweemaal per week dansles. En o ja, ik heb ook nog een tijdje in een kinderkoor gezongen.

Ik heb er niet onder geleden. En het zal u - met deze opsomming aan buitenschoolse activiteiten - niet verbazen dat ik na mijn schoolcarrière koos voor een muzikale vervolgstudie: muziekwetenschap in Utrecht.

Na veel omzwervingen in de advies- en bouwwereld kwam ik een aantal jaar geleden bij MUSICO Reizen terecht. Terug op het honk, zo voelde het aan. Op kantoor bereid ik reizen voor met alle werkzaamheden die daarbij komen kijken, en houd ik de website actueel. Daarnaast leid ik regelmatig een reis, een uitdagende combinatie.

Qua muziekvoorkeuren ben ik een alleseter geworden. Vroeger hield voor mij de klassieke muziek op bij de late Beethoven - met als uitzondering de muziek van Stravinsky. Tegenwoordig weet ik ook de romantici te waarderen, en vraag ik mij af waarom ik vroeger de symfonieën van Mahler zo moeilijk kon verteren. Zo blijft de muziek een ontdekkingsreis die ik graag met u deel.

Bart de Graaf

Een jaar verplicht pianoles toen ik zes jaar oud was, daarmee is begonnen waar nu mijn hele leven om draait: muziek. Na dat jaar mocht ik kiezen of ik door wilde gaan. Inmiddels speel ik ruim dertig jaar en dat magische instrument met 88 toetsen heeft nog altijd dezelfde aantrekkingskracht op mij als toen ik zes was. Als ik een piano zie, moet ik er gewoon even op spelen. Na de middelbare school besloot ik de sprong te wagen en naar het conservatorium te gaan. Aan het Brabants Conservatorium in Tilburg ging er een wereld voor mij open. Ik maakte veel uren achter de piano en vond ook de muziektheorie en muziekgeschiedenis heel interessant. In welke context is een stuk geschreven? Hoe kun je het interpreteren? Hoe is het opgebouwd? Naast mijn conservatoriumstudie ging ik Muziekwetenschap studeren aan de universiteiten van Utrecht en Amsterdam om mij verder in dat soort vragen te verdiepen. Inmiddels ben ik ook afgestudeerd als muziektheoreticus aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en geef ik les aan het Conservatorium van Amsterdam.

En toen was er ineens ook een andere passie: reizen. Vier dagen na mijn afstuderen was ik al in Ecuador en pas drie maanden later zou ik terugkeren. Na een stoomcursus Spaans in Quito ben ik verder Zuid-Amerika in getrokken en ik was vanaf het eerste moment gegrepen door het reizen. Al voordat ik terugkwam, was de volgende reis van drie maanden geboekt en sindsdien heb ik ieder jaar een verre reis gemaakt. Eén van de hoogtepunten was de Transmongolië Express van Moskou naar Peking met aansluitend een reis door Tibet en de Nepalese Himalaya, waar ik een onvergetelijke trektocht door het Annapurnagebergte heb gemaakt. Het zelf organiseren van al deze reizen, het zien van prachtige landschappen, het ontmoeten van mensen die overal vandaan komen… reizen is net als muziek: je bent er nooit klaar mee.

Door het jaar heen werk ik, behalve als docent, als radiopresentator en muziekprogrammeur en geef ik wekelijks concertinleidingen in de meeste grote zalen van Nederland. Het gaat daarbij vrijwel altijd om symfonisch repertoire en soloconcerten. Dat ik nu via MUSICO Reizen ook de opera goed leer kennen, vind ik geweldig. Wat dat betreft is er weinig veranderd sinds mijn zesde: mijn enthousiasme voor alles wat met muziek te maken heeft is onverminderd groot. En bij MUSICO kan ik het nog combineren met reizen ook. Ik kijk ernaar uit deze passies met u te delen!