Johann Sebastian Bach

Johann Sebastian Bach

Philippe Herreweghe

Philippe Herreweghe

Hans Memling - Tweeluik van Maarten van Nieuwenhove (1489)

Hans Memling - Tweeluik van Maarten van Nieuwenhove (1489) copyright: Sint Janshospitaal/Memling Museum, Musea Brugge.

Dorothee Mields

Dorothee Mields

Zicht op Brugge vanaf Concertgebouw

Zicht op Brugge vanaf Concertgebouw

Akademie für alte Musik Berlin

Akademie für alte Musik Berlin

Brugge, België
23 januari 2025 t/m 27 januari 2025
Brugge Bach Academie
Uw jaarlijkse duik in het Bach-universum

• Barokfestival door Bach-specialisten
• Artistiek directeur: Philippe Herreweghe
• Thema ‘Authentiek, what's in a name'
• Collegium Vocale Gent, Le Consort, Voces Suaves, Akademie für Alte Musik Berlin, Dorothee Mield & G.A.P.

Volgeboekt  
Basisreissom: € 1.245,00

Donderdag 23 januari reizen we per touringcar naar Brugge waar we de vijftiende Bach Academie zullen bijwonen die dit jaar als thema 'Authentiek, what's in a name?' heeft. Over de combinatie 'authentiek' en de muzikale uitvoeringspraktijk is veel te zeggen en dan niet alleen de hedendaagse maar ook de praktijk uit de dagen van Johann Sebastian Bach zelf. Wat verstaan we precies onder 'authentieke uitvoeringspraktijk' en hoe staan we er tegenwoordig in?
's Avonds kunt u in CultuurCentrum Brugge de dansvoorstelling Torments of heart bijwonen van choreografe Femke Gyselinck in samenwerking met Marcel Ponseele. Op muziek van onder meer Bach en Mahler geeft Femke Gyselinck vorm aan eenzaamheid, met drie dansers, twee zangers en een ensemble van zeven musici van B'Rock Orchestra.

Vrijdag 24 januari gaan we naar het Sint Janshospitaal. De hier getoonde schilderijen, documenten en voorwerpen spreken tot de verbeelding voor wat betreft de ziekenzorg in de middeleeuwen. Maar evenzeer van belang is de collectie Memlings die het voormalig hospitaal bezit. Deze 15e-eeuwse meester van hyperrealistische taferelen en landschappen leefde en werkte in Brugge en creëerde er zijn belangrijkste meesterwerken. Vier van de zeven topwerken in het museum maakte Memling speciaal voor het Sint-Janshospitaal en zijn er al sinds de late 15e eeuw thuis.
's Avonds opent Philippe Herreweghe met zijn Collegium Vocale Gent de Bach Academie 2024 met een drietal cantates die oproepen tot toewijding, vertrouwen en moed.

Zaterdag 25 januari kunt u 's morgens een rondetafelgesprek bijwonen over de Ins & Outs van de authentieke uitvoeringspraktijk. Aan tafel bij Sofie Taes zitten musici uit de Bach Academie. Voor wie liever deze ochtend de neus in de buitenlucht steekt, geeft stadsbeiaardier Wim Berteloot een concert waarbij hij vanaf de beiaard van het Belfort de tonen van Bachs meesterwerken over de stad uitstrooit.
Aan het begin van de middag kunt u bij het ensemble Le Consort luisteren naar een dialoog tussen twee meesters, te weten Bach en Vivaldi. Bach stak zijn bewondering voor Vivaldi niet onder stoelen of orgelbanken: hij bewerkte heel wat concerti van de ‘rode priester’ voor klavecimbel en orgel. Le Consort brengt origineel en bewerking bij elkaar.
Aan het einde van de middag brengen ook sopraan Dorothee Mields en het G.A.P. Ensemble oud en nieuw bij elkaar, maar dan de combinatie van Johann Sebastian Bach en Dmitri Sjostakovitsj.
De avond is voor Akademie für Alte Musik Berlin en Voces Suaves die het woord geven aan de componerende voorouders van Bach én Bachs idool Dietrich Buxtehude.

Zondag 26 januari verkent organiste Cindy Castillo het repertoire van Bach tot vandaag en alle bruggen en wegen tussen beide periodes: van Bachs en Alains rivieren en hangende tuinen van Babel tot nieuw werk van de jonge Brusselse componiste Alice Hebborn.
Aan het begin van de middag geven de gitaristen Thibaut Garcia & Antoine Morinière nieuw licht aan de Goldbergvariaties van Johann Sebastian Bach. Later op de middag staat Le Consort wederom klaar, ditmaal om de violist in Bach voor het voetlicht te brengen.
In 1723 presenteerde Bach zijn eerste cantate aan Leipzig, Die Elenden sollen essen, waarin de musicus, de gevoelsmens en de architect samenvallen in een grootse, ambtitieuze cantate. Het werk werd ' ‘mit gutem Applauso’ onthaald, al zal er niet daadwerkelijk geklapt zijn in de kerk. Deze cantate is het sluitstuk van een troostrijke avond vol geestelijk voedsel en hemelse rijkdom bij het Collegium Vocale Gent onder leiding van Philippe Herreweghe, zodat eenieder er aldus weer een prachtig jaar van kan maken.

Maandag 27 januari sluiten we het bezoek aan de Bach Academie in stijl af voor we naar Nederland terugrijden.

Ballet
  • donderdag 23 januari 2025 Torment of hearts
  • MaZ Cultuurcentrum Brugge (Brugge)
  • Dansvoorstelling over eenzaamheid met muziek - live uitgevoerd door B'rock - van Johann Sebastian Bach, Gustav Mahler, Johann Philipp Krieger en Hendrik Lasure.

    Johann Sebastian Bach
    Liebster Jesu, mein Verlangen, BWV32
    Adagio uit Derde Vioolsonate, BWV1005

    Gustav Mahler
    Ich bin der Welt abhanden gekommen

    Johann Philipp Krieger
    An die Einsamkeit

    Hendrik Lasure
    Wereldcreatie

  • Uitvoerenden:
    • ensemble B'Rock
  • Prijs: € 20,00
Concert
  • vrijdag 24 januari 2025 Denn Gott verlässet keinen
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • Johann Sebastian Bach
    Brich den Hungrigen dein Brot, BWV39
    Was willst du dich betrüben, BWV107
    Ich hatte viel Bekümmernis, BWV21

  • Uitvoerenden:
    • sopraan Dorothee Mields
    • countertenor Alex Potter
    • tenor Guy Cutting
    • bas Johannes Kammler
    • dirigent Philippe Herreweghe
    • ensemble Collegium Vocale Gent
  • Prijs: inbegrepen
Paneldiscussie
  • zaterdag 25 januari 2025 Rondetafelgesprek
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • Oude muziek: universele waarheid of doorprikte mythe?
    Vijf generaties, drie technologische revoluties en een hoop paradigmawissels na de pioniers blijkt planeet oude muziek niet enkel om de authenticiteitsvraag maar ook om haar eigen discours heen te cirkelen. In dit panelgesprek gooien we ze op tafel: de ins en outs van de historische uitvoeringspraktijk, het dilemma brongetrouwheid / artistieke smoel, de succesnummers en wat in dovemansoren viel.

    Sofie Taes in gesprek met musici uit de Bach Academie Brugge

  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 25 januari 2025 Een dialoog tussen twee meesters
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • Johann Sebastian Bach
    Koraal 'Auf meinen lieben Gott' uit Cantate, BWV188
    Vioolconcert in a, BWV1041
    Larghetto uit Vioolconcert in D, BWV972
    Allegro uit Klavecimbelconcert in d, BWV1052
    Klavecimbelconcert in f, BWV1056
    Vijfde Brandenburgse Concert, BWV1050

    Antonio Vivaldi
    L'estro armonico, op.3/9

  • Uitvoerenden:
    • ensemble Le consort
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 25 januari 2025 Mind the GAP. Bach & Sjostakovitsj
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • Johann Sebastian Bach
    Sonate in G, BWV1021
    Welt, deine Lust ist Last, BWV161
    Komm in mein Herzenshaus, BWV80
    Du süßer Jesusname & Jesus soll mein letztes Wort in diesem Jahre heißen, BWV171

    Dmitri Sjostakovitsj
    Pianotrio in c nr.1, opus 8 'Poème'
    Sieben Romanzen nach Worten von Alexander Blok, opus 127

  • Uitvoerenden:
    • sopraan Dorothee Mields
    • ensemble G. A. P. Ensemble
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zaterdag 25 januari 2025 In die tiefste Seelennot
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • Dietrich Buxtehude
    Jesu meines Lebens Leben, Bux62
    Sonata in C, Bux266
    Jesu meine Freude, Bux60
    Nimm von uns Herr, Bux78

    Johann Pachelbel
    Canon & Gigue

    En muziek van Johann Michael Bach, Johann Christoph Bach, Johannes Rosenmüller, Johann Schelle & Adam Drese

  • Uitvoerenden:
    • ensemble Voces Suaves
    • ensemble Akademie für Alte Musik Berlin
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 26 januari 2025 Bach in dialoog
  • Sint-Walburgakerk (Brugge)
  • Johann Sebastian Bach
    Pièce d’orgue - Fantasia in G, BWV572
    An Wasserflüssen Babylon, BWV653
    Duetto nr.4 in a, BWV805
    Passacaglia in c, BWV582

    Alice Hebborn
    Pièce d’orgue

    Jehan Alain
    Le jardin suspendu, JA71

    Arvo Pärt
    Pari intervallo

    Jean-Pierre Deleuze
    Postlude

  • Uitvoerenden:
    • organist Cindy Castillo
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 26 januari 2025 Goldbergvariaties
  • Concertgebouw Brugge, kamermuziekzaal (Brugge)
  • Johann Sebastian Bach Goldbergvariaties, BWV 988 (concert)
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 26 januari 2025 Bach und ein Stainer
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • Johann Sebastian Bach
    Koraal
    Klavecimbeloncert in g, BWV1058
    Vioolconcerto in E, BWV1042
    Concerto voor twee violen in d, BWV1043

    Antonio Vivaldi
    Vioolconcert in d, RV813
    Concerto voor vier violen in b, RV580

  • Uitvoerenden:
    • ensemble Le consort
  • Prijs: inbegrepen
Concert
  • zondag 26 januari 2025 Ach süßer Trost
  • Concertgebouw Brugge, concertzaal (Brugge)
  • Johann Sebastian Bach
    Warum betrübst du dich, BWV138
    Liebster Gott, wenn werd ich sterben, BWV8
    Die Elenden sollen essen, BWV75

  • Uitvoerenden:
    • sopraan Dorothee Mields
    • countertenor Alex Potter
    • tenor Guy Cutting
    • bas Johannes Kammler
    • dirigent Philippe Herreweghe
    • ensemble Collegium Vocale Gent
  • Prijs: inbegrepen
NH Brugge

NH Hotel, BruggeHet viersterren NH Brugge bevindt zich in een gerenoveerd 17e-eeuws klooster en is gelegen in het centrum van Brugge, op loopafstand van het Concertgebouw. Het hotel straalt de typische charme uit van deze middeleeuwse stad.

Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 23 januari 2025 € 1.245,00
Eenpersoonstoeslag € 180,00
Toeslagen facultatieve muziekvoorstellingen - stel zelf uw programma samen:
Torment of hearts (23 januari 2025) € 20,00
Denn Gott verlässet keinen (24 januari 2025) incl.
Rondetafelgesprek (25 januari 2025) incl.
Een dialoog tussen twee meesters (25 januari 2025) incl.
Mind the GAP. Bach & Sjostakovitsj (25 januari 2025) incl.
In die tiefste Seelennot (25 januari 2025) incl.
Bach in dialoog (26 januari 2025) incl.
Goldbergvariaties (26 januari 2025) incl.
Bach und ein Stainer (26 januari 2025) incl.
Ach süßer Trost (26 januari 2025) incl.
Inbegrepen in de basisreissom:

• Reis per luxe touringcar naar Brugge v.v.
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren NH Hotel Brugge
• 4 diners waarvan 2 in de vorm van een diner-buffet in het restaurant van het hotel
• Excursieprogramma (incl. entrees) en alle genoemde concerten
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding

Overige informatie:

• Opstapplaatsen: Arnhem, Driebergen-Zeist, Utrecht, Breda, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit

NB. Bij reizen met vertrekdatum vanaf 1 januari 2025 is het helaas niet meer mogelijk een aparte annuleringsverzekering bij ons af te sluiten. Lees er hier meer over.

Susan Dorrenboom

Er wordt tegenwoordig wel met een bezorgde blik in de ogen gesproken over kinderen met overvolle agenda's. Goed beschouwd was ik ook zo'n kind: fluitles, kamermuziek, orkest, hier en daar nog een extra repetitie, tweemaal per week dansles. En o ja, ik heb ook nog een tijdje in een kinderkoor gezongen.

Ik heb er niet onder geleden. En het zal u - met deze opsomming aan buitenschoolse activiteiten - niet verbazen dat ik na mijn schoolcarrière koos voor een muzikale vervolgstudie: muziekwetenschap in Utrecht.

Na veel omzwervingen in de advies- en bouwwereld kwam ik een aantal jaar geleden bij MUSICO Reizen terecht. Terug op het honk, zo voelde het aan. Op kantoor bereid ik reizen voor met alle werkzaamheden die daarbij komen kijken, en houd ik de website actueel. Daarnaast leid ik regelmatig een reis, een uitdagende combinatie.

Qua muziekvoorkeuren ben ik een alleseter geworden. Vroeger hield voor mij de klassieke muziek op bij de late Beethoven - met als uitzondering de muziek van Stravinsky. Tegenwoordig weet ik ook de romantici te waarderen, en vraag ik mij af waarom ik vroeger de symfonieën van Mahler zo moeilijk kon verteren. Zo blijft de muziek een ontdekkingsreis die ik graag met u deel.

Robert Andriessen

Rilling over de rug en kippenvel op de armen: dat was de sensatie die ik als kind ervoer bij het beluisteren van sommige klassieke muziek. Dat fascinerende gevoel is nooit verdwenen, maar juist sterker geworden, en muziek is een belangrijke drijfveer in mijn leven geworden. Met een jeugd waarin muziek - en dan met name het zelf musiceren - volstrekt vanzelfsprekend was, kon het ook bijna niet anders, wat wil je ook met een dergelijke achternaam.
Muziek omringt mij dagelijks in mijn werk bij NPO Klassiek. Na mijn studie muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht was ik er jarenlang programmamaker en muzieksamensteller, onder meer bij de muziekactualiteitenprogramma’s A4 en Viertakt en bij het operaprogramma Opera Live. De laatste jaren leid ik het productiebureau van NPO Klassiek, alwaar dagelijks nieuwe concertopnames uitzendklaar gemaakt worden. Daarnaast ontsluiten wij sinds enkele jaren vele pareltjes uit het kolossale concertarchief van de Publieke Omroep. De vruchten daarvan zijn uiteraard te beluisteren op NPO Klassiek, maar een nog breder aanbod daarvan is te vinden in het NPO Klassiek Concerthuis op internet.

Lees ook het interview met Robert Andriessen.