Johann Sebastian Bach
Philippe Herreweghe
Hans Memling - Tweeluik van Maarten van Nieuwenhove (1489) copyright: Sint Janshospitaal/Memling Museum, Musea Brugge.
Dorothee Mields
Zicht op Brugge vanaf Concertgebouw
Akademie für alte Musik Berlin
• Barokfestival door Bach-specialisten
• Artistiek directeur: Philippe Herreweghe
• Thema ‘Authentiek, what's in a name'
• Collegium Vocale Gent, Le Consort, Voces Suaves, Akademie für Alte Musik Berlin, Dorothee Mield & G.A.P.
Donderdag 23 januari reizen we per touringcar naar Brugge waar we de vijftiende Bach Academie zullen bijwonen die dit jaar als thema 'Authentiek, what's in a name?' heeft. Over de combinatie 'authentiek' en de muzikale uitvoeringspraktijk is veel te zeggen en dan niet alleen de hedendaagse maar ook de praktijk uit de dagen van Johann Sebastian Bach zelf. Wat verstaan we precies onder 'authentieke uitvoeringspraktijk' en hoe staan we er tegenwoordig in?
's Avonds kunt u in CultuurCentrum Brugge de dansvoorstelling Torments of heart bijwonen van choreografe Femke Gyselinck in samenwerking met Marcel Ponseele. Op muziek van onder meer Bach en Mahler geeft Femke Gyselinck vorm aan eenzaamheid, met drie dansers, twee zangers en een ensemble van zeven musici van B'Rock Orchestra.
Vrijdag 24 januari gaan we naar het Sint Janshospitaal. De hier getoonde schilderijen, documenten en voorwerpen spreken tot de verbeelding voor wat betreft de ziekenzorg in de middeleeuwen. Maar evenzeer van belang is de collectie Memlings die het voormalig hospitaal bezit. Deze 15e-eeuwse meester van hyperrealistische taferelen en landschappen leefde en werkte in Brugge en creëerde er zijn belangrijkste meesterwerken. Vier van de zeven topwerken in het museum maakte Memling speciaal voor het Sint-Janshospitaal en zijn er al sinds de late 15e eeuw thuis.
's Avonds opent Philippe Herreweghe met zijn Collegium Vocale Gent de Bach Academie 2024 met een drietal cantates die oproepen tot toewijding, vertrouwen en moed.
Zaterdag 25 januari kunt u 's morgens een rondetafelgesprek bijwonen over de Ins & Outs van de authentieke uitvoeringspraktijk. Aan tafel bij Sofie Taes zitten musici uit de Bach Academie. Voor wie liever deze ochtend de neus in de buitenlucht steekt, geeft stadsbeiaardier Wim Berteloot een concert waarbij hij vanaf de beiaard van het Belfort de tonen van Bachs meesterwerken over de stad uitstrooit.
Aan het begin van de middag kunt u bij het ensemble Le Consort luisteren naar een dialoog tussen twee meesters, te weten Bach en Vivaldi. Bach stak zijn bewondering voor Vivaldi niet onder stoelen of orgelbanken: hij bewerkte heel wat concerti van de ‘rode priester’ voor klavecimbel en orgel. Le Consort brengt origineel en bewerking bij elkaar.
Aan het einde van de middag brengen ook sopraan Dorothee Mields en het G.A.P. Ensemble oud en nieuw bij elkaar, maar dan de combinatie van Johann Sebastian Bach en Dmitri Sjostakovitsj.
De avond is voor Akademie für Alte Musik Berlin en Voces Suaves die het woord geven aan de componerende voorouders van Bach én Bachs idool Dietrich Buxtehude.
Zondag 26 januari verkent organiste Cindy Castillo het repertoire van Bach tot vandaag en alle bruggen en wegen tussen beide periodes: van Bachs en Alains rivieren en hangende tuinen van Babel tot nieuw werk van de jonge Brusselse componiste Alice Hebborn.
Aan het begin van de middag geven de gitaristen Thibaut Garcia & Antoine Morinière nieuw licht aan de Goldbergvariaties van Johann Sebastian Bach. Later op de middag staat Le Consort wederom klaar, ditmaal om de violist in Bach voor het voetlicht te brengen.
In 1723 presenteerde Bach zijn eerste cantate aan Leipzig, Die Elenden sollen essen, waarin de musicus, de gevoelsmens en de architect samenvallen in een grootse, ambtitieuze cantate. Het werk werd ' ‘mit gutem Applauso’ onthaald, al zal er niet daadwerkelijk geklapt zijn in de kerk. Deze cantate is het sluitstuk van een troostrijke avond vol geestelijk voedsel en hemelse rijkdom bij het Collegium Vocale Gent onder leiding van Philippe Herreweghe, zodat eenieder er aldus weer een prachtig jaar van kan maken.
Maandag 27 januari sluiten we het bezoek aan de Bach Academie in stijl af voor we naar Nederland terugrijden.
Dansvoorstelling over eenzaamheid met muziek - live uitgevoerd door B'rock - van Johann Sebastian Bach, Gustav Mahler, Johann Philipp Krieger en Hendrik Lasure.
Johann Sebastian Bach
Liebster Jesu, mein Verlangen, BWV32
Adagio uit Derde Vioolsonate, BWV1005
Gustav Mahler
Ich bin der Welt abhanden gekommen
Johann Philipp Krieger
An die Einsamkeit
Hendrik Lasure
Wereldcreatie
Johann Sebastian Bach
Brich den Hungrigen dein Brot, BWV39
Was willst du dich betrüben, BWV107
Ich hatte viel Bekümmernis, BWV21
Oude muziek: universele waarheid of doorprikte mythe?
Vijf generaties, drie technologische revoluties en een hoop paradigmawissels na de pioniers blijkt planeet oude muziek niet enkel om de authenticiteitsvraag maar ook om haar eigen discours heen te cirkelen. In dit panelgesprek gooien we ze op tafel: de ins en outs van de historische uitvoeringspraktijk, het dilemma brongetrouwheid / artistieke smoel, de succesnummers en wat in dovemansoren viel.
Sofie Taes in gesprek met musici uit de Bach Academie Brugge
Johann Sebastian Bach
Koraal 'Auf meinen lieben Gott' uit Cantate, BWV188
Vioolconcert in a, BWV1041
Larghetto uit Vioolconcert in D, BWV972
Allegro uit Klavecimbelconcert in d, BWV1052
Klavecimbelconcert in f, BWV1056
Vijfde Brandenburgse Concert, BWV1050
Antonio Vivaldi
L'estro armonico, op.3/9
Johann Sebastian Bach
Sonate in G, BWV1021
Welt, deine Lust ist Last, BWV161
Komm in mein Herzenshaus, BWV80
Du süßer Jesusname & Jesus soll mein letztes Wort in diesem Jahre heißen, BWV171
Dmitri Sjostakovitsj
Pianotrio in c nr.1, opus 8 'Poème'
Sieben Romanzen nach Worten von Alexander Blok, opus 127
Dietrich Buxtehude
Jesu meines Lebens Leben, Bux62
Sonata in C, Bux266
Jesu meine Freude, Bux60
Nimm von uns Herr, Bux78
Johann Pachelbel
Canon & Gigue
En muziek van Johann Michael Bach, Johann Christoph Bach, Johannes Rosenmüller, Johann Schelle & Adam Drese
Johann Sebastian Bach
Pièce d’orgue - Fantasia in G, BWV572
An Wasserflüssen Babylon, BWV653
Duetto nr.4 in a, BWV805
Passacaglia in c, BWV582
Alice Hebborn
Pièce d’orgue
Jehan Alain
Le jardin suspendu, JA71
Arvo Pärt
Pari intervallo
Jean-Pierre Deleuze
Postlude
Johann Sebastian Bach
Koraal
Klavecimbeloncert in g, BWV1058
Vioolconcerto in E, BWV1042
Concerto voor twee violen in d, BWV1043
Antonio Vivaldi
Vioolconcert in d, RV813
Concerto voor vier violen in b, RV580
Johann Sebastian Bach
Warum betrübst du dich, BWV138
Liebster Gott, wenn werd ich sterben, BWV8
Die Elenden sollen essen, BWV75
Het viersterren NH Brugge bevindt zich in een gerenoveerd 17e-eeuws klooster en is gelegen in het centrum van Brugge, op loopafstand van het Concertgebouw. Het hotel straalt de typische charme uit van deze middeleeuwse stad.
Basisreissom per persoon met vertrek op donderdag 23 januari 2025 | € 1.245,00 |
Eenpersoonstoeslag | € 180,00 |
Torment of hearts (23 januari 2025) | € 20,00 |
Denn Gott verlässet keinen (24 januari 2025) | incl. |
Rondetafelgesprek (25 januari 2025) | incl. |
Een dialoog tussen twee meesters (25 januari 2025) | incl. |
Mind the GAP. Bach & Sjostakovitsj (25 januari 2025) | incl. |
In die tiefste Seelennot (25 januari 2025) | incl. |
Bach in dialoog (26 januari 2025) | incl. |
Goldbergvariaties (26 januari 2025) | incl. |
Bach und ein Stainer (26 januari 2025) | incl. |
Ach süßer Trost (26 januari 2025) | incl. |
• Reis per luxe touringcar naar Brugge v.v.
• 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in het 4-sterren NH Hotel Brugge
• 4 diners waarvan 2 in de vorm van een diner-buffet in het restaurant van het hotel
• Excursieprogramma (incl. entrees) en alle genoemde concerten
• SGR-bijdrage à € 5,=
• Deskundige reisleiding
• Opstapplaatsen: Arnhem, Driebergen-Zeist, Utrecht, Breda, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam (lees hier meer over de opstapplaatsen bij busreizen van MUSICO Reizen)
• Exclusief vervoer van en naar de opstapplaatsen, overige maaltijden, consumpties & uitgaven van persoonlijke aard, bijdrage Calamiteitenfonds
• MUSICO Reizen berekent geen boekingskosten
• Bij boeking gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en heeft u kennisgenomen van onze paragraaf over mobiliteit
NB. Bij reizen met vertrekdatum vanaf 1 januari 2025 is het helaas niet meer mogelijk een aparte annuleringsverzekering bij ons af te sluiten. Lees er hier meer over.
Er wordt tegenwoordig wel met een bezorgde blik in de ogen gesproken over kinderen met overvolle agenda's. Goed beschouwd was ik ook zo'n kind: fluitles, kamermuziek, orkest, hier en daar nog een extra repetitie, tweemaal per week dansles. En o ja, ik heb ook nog een tijdje in een kinderkoor gezongen.
Ik heb er niet onder geleden. En het zal u - met deze opsomming aan buitenschoolse activiteiten - niet verbazen dat ik na mijn schoolcarrière koos voor een muzikale vervolgstudie: muziekwetenschap in Utrecht.
Na veel omzwervingen in de advies- en bouwwereld kwam ik een aantal jaar geleden bij MUSICO Reizen terecht. Terug op het honk, zo voelde het aan. Op kantoor bereid ik reizen voor met alle werkzaamheden die daarbij komen kijken, en houd ik de website actueel. Daarnaast leid ik regelmatig een reis, een uitdagende combinatie.
Qua muziekvoorkeuren ben ik een alleseter geworden. Vroeger hield voor mij de klassieke muziek op bij de late Beethoven - met als uitzondering de muziek van Stravinsky. Tegenwoordig weet ik ook de romantici te waarderen, en vraag ik mij af waarom ik vroeger de symfonieën van Mahler zo moeilijk kon verteren. Zo blijft de muziek een ontdekkingsreis die ik graag met u deel.
Rilling over de rug en kippenvel op de armen: dat was de sensatie die ik als kind ervoer bij het beluisteren van sommige klassieke muziek. Dat fascinerende gevoel is nooit verdwenen, maar juist sterker geworden, en muziek is een belangrijke drijfveer in mijn leven geworden. Met een jeugd waarin muziek - en dan met name het zelf musiceren - volstrekt vanzelfsprekend was, kon het ook bijna niet anders, wat wil je ook met een dergelijke achternaam.
Muziek omringt mij dagelijks in mijn werk bij NPO Klassiek. Na mijn studie muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht was ik er jarenlang programmamaker en muzieksamensteller, onder meer bij de muziekactualiteitenprogramma’s A4 en Viertakt en bij het operaprogramma Opera Live. De laatste jaren leid ik het productiebureau van NPO Klassiek, alwaar dagelijks nieuwe concertopnames uitzendklaar gemaakt worden. Daarnaast ontsluiten wij sinds enkele jaren vele pareltjes uit het kolossale concertarchief van de Publieke Omroep. De vruchten daarvan zijn uiteraard te beluisteren op NPO Klassiek, maar een nog breder aanbod daarvan is te vinden in het NPO Klassiek Concerthuis op internet.
Lees ook het interview met Robert Andriessen.